Kvinde ked af det
Få ekspertens råd til dig, der synes fars- og morsdag er svære dage.© Getty Images

Er fars- og morsdag en svær dag for dig? Få ekspertens råd til at komme igennem dagen

Et af psykoterapeutens 9 råd er blandt andet at hoppe af sociale medier den dag

18. juni 2021 af Ida Storm Frøslev Hansen

For nogle er fars- og mors dag bare opreklamerede dage, der skal få blomsterhandlerens økonomi i omdrejninger, men for andre kan det være en svær dag, der gør ondt i både mave og hjerte – uanset om det er, fordi du har mistet dine forældre, har svært ved at blive forælder, har en kompliceret relation til dine forældre eller noget helt fjerde.

Vi har talt med psykoterapeut Michaela Bursche Noer fra Følgeskab.nu, som har delt sine ni råd til dig, der synes, det er en kompliceret dag. Få Michaelas 9 råd her. 

3 råd til dig, hvis forældre er gået bort

1. Anerkend følelsen. Michaela Bursche fortæller, at det absolut vigtigste ved sådan en svær dag er at acceptere, at den er svær, og at du er ked af det. Følelsen er værst så længe, du prøver at slippe væk fra den. Hvis du derimod accepterer: “Det her er en øv dag”, behøves du ikke kæmpe for at overbevise dig selv om noget andet. 

2. Hyld dine forældre. Hvis du kan være i det, er mors- eller fars dag måske en smuk anledning til at mindes dem. Du kan se gamle billeder af dem, spise deres livret, høre deres favorit musik og mindes hvor fantastisk en relation, du og dine forældre havde. 

3. Vær ikke bange for din sorg. “Sorg er nærmest blevet en sygdom i Danmark. Vi tror ikke, at vi må være kede af det, men det må vi godt", forklarer Michaela Bursche. Hun siger, at det er SÅ naturligt at være ked af det, og fars- og mors dag må godt være en dag, hvor du giver sorgen plads. Dog er det vigtigt at huske sig selv på, at selvom i dag er svær, behøves resten af dit liv ikke være svært. 

Kvinde ked af det
Du skal ikke være bange for din sorg – den er helt okay!© Getty Images

3 råd til dig, der har en kompliceret relation til dine forældre

1. Vær god ved dig selv. “Det betyder ikke, at du skal løbe ned og købe 20 croissanter, men derimod, at du skal passe på dig selv”, forklarer Michaela. Hun siger, at egen omsorg betyder, at du skal gå ind i den svære følelse, acceptere den og være med den. Kan du mærke, hvad det er, der skal trøstes? Er du skuffet over dine forældre, vred på dem, vred på dig selv? Mærk efter, hvad der gør dig ked af det, og giv dig selv lov til at være ked af det.  

2. Hvad har du brug for? Mærk grundigt efter i dig selv: Har du brug for at slukke hovedet på en løbetur, gå en lang tur med en veninde eller måske se Harry Potter en hel dag? Det er vigtigt at respektere dine følelser, og ikke blot tro, at du skal gøre eller føle noget bestemt. Du skal tage dig selv seriøst og respektere, hvordan du og din krop har det på den svære dag. 

3. Hop af sociale medier. Sociale medier kalder på sammenligning, siger Michaela Bursche, og det er slet ikke fedt på en dag, hvor du måske ikke har behov for at se alverdens kærlighedserklæringer forældre og børn imellem. Derfor kalder Instagram-, Facebook- og TikTok-knappen måske på en sletning bare i de 24 timer, der er særligt svære. 

Kvinde kigger på telefon
Måske skal du hoppe af Instagram, bare for en enkelt dag? © Getty Images

3 råd til dig, der kæmper for at blive forælder

1. Anerkend følelsen. Ligesom tidligere beskrevet, siger Michaela Bursche, at det er så vigtigt at erkende, at du er ked af det, fremfor bare at tage et skjold på og forvente af dig selv, at du skal være stærk på så svær en dag. Anerkend, at det er svært, accepter, at det ikke bliver den letteste dag og giv dig selv plads til at græde, sørge og have det træls. På den måde er det også nemmere at slippe følelsen igen senere. 

2. Drop Instagram. Endnu engang vil Michaela Bursche opfordre til, at Instagram og alle de andre SoMe-apps lige får en dags pause. Der er ingen grund til at pine dig selv yderligere, og det er helt og aldeles okay at hoppe over, hvor gærdet er lavest og holde dig fra det, der tydeliggør, at det er en øv-dag.

3. Trøst hinanden. Hvis du har en kæreste, der ligeledes kæmper med dig for at blive forældre, så brug hinanden: Pas på hinanden og trøst hinanden. Eventuelt kan I lave noget, I ved, der gør jer glade senere. Eventuelt spise en kebab i solen, se Netflix-serier eller bare ligge i ske og lave ingenting. 

Par krammer
Hvis du har en kæreste, du deler sorgen med, kan I forsøge at trøste hinanden.© Getty Images

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du vil (garanteret) også kunne lide