Banan på havdregrød
Bananer er godt for mange ting og gør sig blandt andet godt på havregrød. © Getty Images

Go bananas i bananer! Her er 6 grunde til, at bananer gør dig meget sundere, end du tror

Det er altså ikke kun rynker, som bananen mindsker

13. maj 2018 af Helene Hyldgaard-Jensen og Amalia Kristiansen

Ikke nok med at bananer smager himmelsk både i smoothies, kager og ikke mindst bare som Gud skabte dem, så indeholder den gule guldklump også en masse gode ting, der er sunde for din krop og dit sind. 

Bananen indeholder faktisk en del C-vitaminer, og det i sig selv er jo en god grund til at spise dem. Næringsindholdet i bananer gavner alt fra hjertet til dit blodtryk.

Disse seks sunde bonusser ved bananen giver dig god grund til at spise løs af de gule banditter! 

1. Bananer bekæmper forstoppelse

Bananer indeholder et højt indhold af pektin, som fremmer fordøjelsen og renser kroppen for unødvendige affaldsstoffer. Derudover er de mange fibre i bananen med til at bekæmpe forstoppelse, hvis det er et problem, du døjer med. 

Hvis du derfor gentagende gange har haft ondt i mavsen af forstoppelse og har tyet til lægen, så kan du med fordel forsøge dig med en banan først næste gang. 

Spinat og banan smoothie
Bananer smager fantastisk i smoothies.© Getty Images

2. Bananer forhindrer rynker

Vi ved jo, at vi bliver ældre, selvom det ikke altid er lige let at erkende. Og det kan være hårdt, at se de små, fine linjer dukker op i panden eller langs øjnene, men så er det heldigt, at der findes bananer. Antioxidanternes egenskaber i den skønne banan bekæmper celleskaderne i huden og kan være med til at forhindre rynker, da vævet på den måde bliver repareret.

Og helt ærligt, selvom livet er som en god flaske vin – der kun bliver bedre med årene – så er vi ikke lige så begejstrede for, at det synes (alt for meget) i huden.

3. Reducér PMS med en banan

Bananen er ikke mindst et lækkert – men også et stresslindrende måltid! Tro det eller ej, så slapper du bedre af, efter du har spist en banan. Derudover kommer du i meget bedre humør, da bananen regulerer dit blodsukker, så det bliver stabilt, og af den grund bliver du ikke nær så irritabel, når du for eksempel har din menstruation

4. Bananer kan hjælpe til et sundt vægttab

Nogen har før frygtet bananen på grund af de mange kalorier og kulhydrater, som der kan gemme sig i den. Sådan bør du dog ikke tænke!

Bananen bidrager nemlig til et varigt vægttab, hvis du erstatter dine mellemmåltider med en simpel banan. Den giver dig mæthedsfornemmelse længe, og den giver dig en mindre sukkertrang.

Det er selvfølgelig klart, at du ikke skal spise ti bananer om dagen, men du kan sagtens snuppe en eller to om dagen. Som sagt holder den dig mæt længe, så du heller ikke oplever en forfærdelig sukkertrang. 

5. Bananer lindrer kløe og irritation 

Der findes utallige cremer og andre præparater for at mindske udslet og kløe, men det er altså ikke noget, som bananer ikke kan klare.

Hvis du er blevet brændt af en brændenælde eller har fået et lille insektbid, kan du altså lindre kløen og irritationen ved at gnide indersiden af bananskrællen på udslettet. Smart! 

Par inden træning der spiser banan
Snup en banan inden træning, så du booster din energi.

6. Bananer er et hurtigt energiboost

Til tider kan det være svært at holde sig motiveret til at komme afsted på den fem kilometer lange løbetur, der virkelig bare virker som et mindre marathon. Det kan være, at du så skal snuppe en banan, inden du skal afsted.

Bananer indeholder nogle gode næringstoffer, som kroppen optager rigtig hurtigt. Det betyder altså, at det er ideelt at spise en banan, inden du skal være fysisk aktiv, så du er fuld af energi.

Vidste du det? Bananer er faktisk et bær

I daglig tale kaldes bananer en frugt, men det er ikke helt korrekt. Botanisk set er bananen faktisk et bær, men vi snakker om den som en frugt, fordi den ikke helt ligner det, vi ellers kender som bær.

Så hvis ikke du var vild med bananer i forvejen, så kan du med fordel gå i krig med at komme den på sund morgenmad, i smoothies, i proteinpandekager, bagværk eller bare snuppe en enkelt på vej til træning.

Kilder: Altomsundhed, Healthline

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.