Træningsblog: Top 5 over proteinrige fødevarer

Ja, ja protein er godt,  men hvorfor og hvilke fødevarer skal vi kigge efter? Protein er super vigtigt for vores krop, også selvom vi måske ikke er de største træningsfreaks. Protein en vigtig del af kroppens byggesten – også når vi snakker vægttab, da det blandt andet giver en god mæthedsfornemmelse. Men hvilke fødevarer skal vi kigge efter? Og hvad indeholder mest protein? Her er en hurtig guide over 5 proteinrige fødevarer, som kan købes i supermarkedet.  

 

Chia 

Kender du de her små fantastiske banditter? Det ligner små frø, men hvis man ligger dem i vand svulmer de op og bliver store. Meget mærkeligt, men fantastisk produkt til for eksemelvis bagning af brød, som topping på din morgenmad eller bare en lille ske om morgenen for at få de gode vitaminer. Chia har et højt indhold af både proteiner, Omega3 og kostfibre. Vil du vide mere om Chia, så læs også ”5 ting, du måske ikke vidste om Chia.”

 

Skyr

Skyr, skiiir eller hvordan pokker vi nu skal sige det. Det er et fantastisk produkt til både morgenmad, dressinger, smoothies og så videre. Skyr giver en god mæthed, rig på proteiner og indeholder meget få kalorier.

 

Kylling

Vi ved, at kød er vejen frem til proteiner, meeen vær dog lidt opmærksom på, hvad du vælger i køledisken. De røde grillpølser indeholder ikke nær så meget protein som blandt andet magert kød som kylling.

 

Soya bønner

Også kaldet Edamame bønner. Vi ser tit de her proteinrige bønner, når vi spiser sushi, men de kan også købes på frost - både med skrald og pillet. Der findes uendelige muligheder med de her lækre bønner. Brug dem som snacks, steg dem i krydderier på panden, brug dem i gryderetter eller i salater.

 

Kikærter 

Er du ikke den største kødelsker, så brug kikærter som et alternativ. Højt proteinindhold og lav i kalorier. Igen er det kun fantasien, som sætter grænsen. Brug dem i salater, lav det til kikærtemos, brug resterne til at lave små kikærte-boller på panden. Mmmh… ja der er så mange gode ting at eksperimentere med.      

 

Hvad gør du selv for at få nok proteiner i løbet af dagen?

 

Sarah Posin

 

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans tidligere træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.

Læs mere fra samme kategori