Kvinde åbner gave fra veninde
Tænk over hvilke ting du ved fødselaren kan lide – og inddrag det i festen. © Getty Images

Sådan arrangerer du det perfekte surprise party

Hvem skal med, og hvad skal I lave? Vi guider dig

15. september 2018 af Simone Overgaard Aaberg

Måske har du tit tænkt på, hvor overdrevet fedt det ville være, hvis nogen arrangerede det vildeste surprise party kun for dig og alle dine yndlingsmennesker. Den tanke har en du holder af garanteret også siddet med... 

Derfor kan du vise dig frem som verdens bedste veninde, kæreste, datter (eller andet favorit-familiemedlem) ved at arrangere en fest, som hovedpersonen sent vil glemme! Om det er i anledning af en fødselsdag, dimension eller en ‘Hurra for det nye job’-fest, så er et surprise party som regel en sikker vinder! 

Men hvor skal du så starte, tænker du måske? Svaret er lige her (sådan bogstavelig talt), for den perfekte fest kræver den perfekte skabelon – og den har vi sørget for! Her er, hvad du skal tage højde for, når du vil arrangere et surprise party:   

Hvilket slags surprise party skal det være? 

Den første overvejelse, du skal gøre dig, når du arrangerer et surprise party, er, hvilken type fest det skal være – og måske vigtigst af alt: Hvilken type fest ville hovedpersonen foretrække? 

Det er nemlig langt fra sikkert, at ham eller hende, du planlægger et surprise party for, ville føle sig tryg og tilpas til hvilken som helst form for fest (og i hvilket som helst selskab). Hav derfor hovedpersonens ønsker for øje både inden og imens, du planlægger festen. 

Festtyperne kan overordnet inddeles i ‘den vilde’, ‘den stille og rolige’ og ‘den store’.

  • Den vilde fest: Gå med ‘den vilde’, hvis fødselaren er helt pjattet med at gå i byen og feste eller bare at danse til den lyse morgen til en privatfest. Han eller hun vil helt sikkert elske at få arrangeret en hel dag eller aften, der munder ud i en kæmpe festlig fornøjelse! 
  • Den stille og rolige fest: Hvis fødselaren ikke er den store gå-i-byen-type, så er der måske god grund til at holde et suprise party i et mindre selskab og uden de helt store udskejelser – men stadig med masser af hygge, snak og måske spil? 

  • Den store fest: Her taler vi om en fest, der inkluderer alle dem, som fødselaren har nær – både familie og venner. Det er en af de helt store fester at arrangere (og måske lidt dyrere), men hvis fødselaren ellers normalt er til store fester, så vil han eller hun med garanti sætte pris på at have alle sine loved ones samlet! 

Det surprise party, du vælger at arrangere, kan i høj grad også være styret af det budget, der er til festen – og ikke mindst hvem der står for økonomien. Det kan nemlig være en dyr omgang, hvis du står for den del alene. 

Ofte har vennerne (og familien) dog intet imod at ‘splitte’ udgifterne imellem jer – så længe det er i et prisleje, som alle har råd (og lyst) til at være med til. Der er ingen, der siger at et surprise party skal koste flere tusinde kroner – du kan sagtens holde det på et relativt lavt budget og få en megafed aften ud af det. Husk, det handler oftest om selskabet! 

Venner sidder på restaurant og fejrer fødselsdag
Hvad I skal lave afhænger lidt af økonomien – men husk, det er tanken der tæller. © Getty Images

Hvem skal med til festen? 

Faren, når du skal lave en gæsteliste, er, at det hurtigt kan gå hen at blive 5. klasse-dilemmaet om, hvem der skal med til fest – og hvem der ikke skal. En god idé er at alliere dig med en af hovedpersonens andre tætte venner og sammen sætte jer ned og planlægge gæstelisten. 

Hvem der skal med til festen afhænger også af typen af jeres surprise party. Er det den vilde “vi skal bare være virkelig fulde”-fest, så er mormor Åse nok ikke oplagt at hive med (og hun er nok heller ikke særlig interesseret!). 

Vælger du (og din nu partner in party-crime) at holde en mere stille fest af slagsen, så er det måske oplagt at tage familien med. Det afhænger helt af, hvad du besluttede dig for i det første punkt i skabelonen.   

Uanset typen af surprise party er det vigtigste, at I sætter jer ind i hovedet på hovedpersonen: Det handler om, hvem HUN vil have med – og ikke hvem DU gerne vil have med. Festens midtpunkt skal ikke føle, at hun holder nogen ude – selvom det ikke er hende, der har inviteret.

Hvor skal jeres surprise party foregå? 

Når gæstelisten er på plads, er det store spørgsmål så, hvor festen skal foregå. For hvis du har planlagt, at det skal være det helt store type surprise party og har inviteret 100 mennesker (eller deromkring), så er din et-værelses lejlighed nok ikke heeelt stor nok. Derfor afhænger lokationen i høj grad af, hvor mange mennesker du inviterer!  

Den store fest: I tilfælde af at der kommer mange gæster, er det en god idé enten at leje et selskabslokale eller eventuelt forhøre sig hos en af gæsterne, som har et stort hjem, om muligheden for at være hos ham eller hende. Skal festen foregå i sommerhalvåret, vil det være oplagt, hvis der er en, som kan lægge have til! (En god idé vil så være at skaffe en eller flere pavillioner – i tilfælde af at vejret ikke helt er med jer på dagen). 

Den vilde fest: Til ‘den vilde fest’ i et mindre selskab (eller i hvert fald et selskab, hvor alle kan være i din måske knap så store lejlighed), er det vigtigste ved jeres location, at det er et sted, hvor der er plads til store armbevægelser og festlige mennesker. Hvis der ikke er plads til dance moves, så kan I altid starte hos dig (eller i det hjem, I nu kan holde det i) og så tage videre i byen senere på aftenen! 

Den stille og rolige: Her er I formentlig ikke det største selskab, og derfor vil din (eller en af de andre gæsters) lejlighed være helt perfekt! Det kan også være, at det er allermest oplagt at holde det i hovedpersonens hjem – særligt hvis personen har det bedst i trygge omgivelser. Men da det er et surprise party for ham eller hende, så vil det være lidt ekstra fedt, hvis fødselaren (eller hvilken anledning, der nu fejres) ikke selv står med opvasken dagen derpå. Tag opvasken undervejs (og måske noget af oprydningen sidst på aftenen) – så slipper hovedpersonen for det. 

Venner holder surprise party i haven
Hvor festen skal holdes, kan selvfølgelig afhænge af vejret – måske en sommerfest? © Getty Images

Skal festen have et tema? 

Hvis du vil gøre lidt ekstra ud af venindens eller kærestens surprise party, så kan du planlægge et tema for festen. Det behøver ikke nødvendigvis være en stor ekstra udgift, men det kan eksempelvis være et farvetema, så alle gæsterne dukker op i samme farve tøj, og at udsmykningen ligeså er i den samme farve som gæsternes outfit. 

I kan også lave en maske til hver gæst, der forestiller hovedpersonens ansigt. Mon ikke han eller hun bliver ekstra overrasket over at se sig selv i massevis? Det vil med garanti også kunne blive til nogle underholdende billeder i løbet af aften.

Hvis du synes, at det kan være lidt svært at komme på et godt tema, så har vi her samlet seks sjove temafester, der (også) vil være perfekte til et surprise party! 

Hvad kan I lave til et surprise party? 

Når festtypen, gæsterne og location er på plads, så er du allerede nået et godt stykke vej i planlægningen af det perfekte surprise party. Selskabet er nemlig kernen til en rigtig god fest! I nogle tilfælde vil det være nok bare at hygge, snakke og lytte til god musik under festen, men det kan også give utrolig meget til festen, hvis der er planlagt lidt aktiviteter i løbet af aftenen. 

Afhængigt af festens type er det måske ikke alle lege, der passer lige godt ind – men det er op til den enkelte at vurdere. Vi har her samlet en række aktiviteter, I kan tage jer til:

Druklege

Hvis der skal gang i festen, så er druklege altid en rigtig party starter – og til et surprise party er det ingen undtagelse! Få inspiration til de bedste, vildeste og sjoveste drukspil til din fest og planlæg på forhånd, hvilke af legene I vil tage op i løbet af aften. Et utrolig underholdende drukspil, som du altid kan have lige ved hånden, er spillet Picolo, der kan hentes som app til telefonen og som er god til alle slags selskaber, der involverer alkohol!

Brætspil 

Hvis I er et mindre selskab, så er der noget vildt hyggeligt over en god, gammeldags omgang brætspil! Der findes et utal af forskellige spil, som både egner sig som en rigtig god fest-starter og som sikker underholdning, uanset hvilken type surprise party, du har arrangeret. Prøv for eksempel Ego, Hint eller Speak Out

Quiz 

Test jeres viden med en underholdende og hjemmelavet quiz! Den kan eksempelvis dreje sig om festens hovedperson ved udelukkende at have spørgsmål om hende. Så quizzer I om, hvor godt I kender personen – og det kan der komme nogle ret sjove historier ud af. Fødselarens opgave kan så være at be- eller afkræfte gæsternes svar og måske komme med en lille historie til hvert spørgsmål. 

Du kan også vælge at lave en quiz, der på den ene eller anden måde inddrager samtlige gæster til festen. Spørgsmålene kan for eksempel være “Hvem har lavet denne facebook-opdatering?”, “Hvem studerer landinspektørvidenskab?” og “Hvor mange kærester har fødselaren haft?”. Find inspiration i vennekredsen! 

Et godt tip er at bruge appen Kahoot, som er en simpel måde at oprette en quiz (og deltage i den), udelukkende ved brug af en smartphone med wifi-adgang! Du kan måske også google dig frem til en Jeopardy-skabelon? 

Mini burgers til surprise party
I kan sagtens vælge et mere simpelt måltid til festen – som eksempelvis miniburgere. © Getty Images

Hvad skal I spise? 

Til enhver god fest hører et godt måltid mad! Så derfor er det en god idé at tænke over, hvad der skal serveres til det fantastiske surprise party, som du har æren af at arrangere. Der er ingen, som siger at du skal kokkerere i køkkenet i flere timer – tværtimod. Du kan sagtens planlægge, at menuen skal bestå af pizzaer fra den lokale eller nemme, hjemmelavede burgere. 

Hvis overskuddet – og lysten – er til det, så kan du (i selskab med nogle af de andre gæster) også vælge at lave fødselarens yndlingsret eller måske noget tema-venligt mad (for eksempel kan I lave mexicanske pandekager, hvis I kører mexicansk tema). 

En god idé er også at have en masse snacks klar, til når den lille sult melder sig i løbet af aftenen, eller trangen til søde sager bare kommer snigende. Hvis du er tom for idéer, så har vi samlet en masse inspiration til gode opskrifter på dessert og snacks til dig. 

Og så er der ikke andet at sige end rigtig god fest!

Husk på...

At der (desværre) ikke er nogen garanti for, at hende eller ham du arrangerer en fest for vil blive glad for et surprise party. Personen vil uden tvivl sætte stor pris på tanken og den omtanke, du har lagt i hele arrangementet, men nogle mennesker bryder sig bare ikke om at blive overrasket. 

Mærk efter, og forhør dig eventuelt hos andre af hovedpersonens venner og familie, om de tror, at et surprise party er noget, som vil blive taget godt imod. Så undgår du også at blive ked af reaktionen, som måske ikke er, som du håbede på. 

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori