Kvinde der sidder og arbejder ved skrivebordet med sin computer
Et organiseret skrivebord er en god start til en god hjemmearbejdsplads. © Getty Images

5 tips til en god hjemmearbejdsplads

En god hjemmearbejdsplads er vigtig for din produktivitet!

26. marts 2020 af Helene Desirée Jørgensen

Det kan være rigtig dejligt at arbejde hjemmefra. Men hvis du ikke er vant til det, kan det være en udfordring  – især hvis ikke du har det perfekte arbejdsrum til at sætte skub i din produktivitet og  kreativitet. 

Og ja, vi ved, at det er fristende at ligge i sofaen og se Netflix-serier hele dagen, men vi må i gang! Se her, hvad du kan gøre for at få en god hjemmearbejdsplads. 

1. Lav dine egne rutiner 

Det er utrolig vigtigt med faste rutiner, så du ikke blander arbejde og fritid sammen. Ingen siger, at du SKAL arbejde præcis klokken otte, men hvis du fortæller dig selv, at du har nogle bestemte opgaver, du skal have lavet, inden du “har fri", får du overblik og en struktur på din dag.

2. Design din arbejdsplads med alt, du behøver

Det bliver lettere for dig at arbejde, når du har alt det, du skal bruge i nærheden – og har ryddet alt andet væk. Så for eksempel kan du indrette dit arbejdssted med din computer med oplader, skriveblok, kuglepen, bøger og din arbejdstelefon (hvis du har sådan en). Bare husk at holde det simpelt, så der ikke er distraktioner.  

3. Tænk dagen som en almindelig dag 

Bare fordi du er hjemme, betyder det ikke, at du skal være al for afslappet. For at komme i det rigtige mindset, skal du stå op og gøre dig klar, som om du skulle afsted. Gå i bad, sæt kaffe over, læg makeup, tag arbejdstøj på og så videre. 

4. Investér i briller mod blåt lys 

At arbejde hjemmefra betyder ofte mange timer foran computeren, og derfor er det utrolig smart med et par briller mod lyset fra computeren. Brillerne giver aflastning for skærmen og forebygger hovedpine og overanstrengte øjne. Hvis du ikke kan komme til optikeren på nuværende tidspunkt, kan du finde nogle standard briller på nettet og bestille dem hjem. 

5. Tag pauser 

Når du har været i gang længe, har kroppen brug for en pause, for at hjernen kan fortsætte med at være frisk og tænke kreativt. Om det er en kaffepause, frokostpause eller en gåtur – det er alt sammen godt for dig. Det anbefales at tage små pauser på omkring 10 minutter hver time. 

Kilder: Socialtriggers

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.