Kvinde har kærestesorg
Har du kærestesorg? Sådan kommer du over din ekskæreste. © iStock

Kærestesorg: Sådan kommer du over ham

Læs, hvilke faser du skal igennem for at komme bedst over bruddet med din (eks)kæreste

10. juli 2018 af Marianne Fischer

Det er altid hårdt at afslutte et parforhold, og det kan tage tid at komme sikkert over på den anden side.

Ifølge parterapeut og sexolog Vibeke Lemvig Nielsen fra Terapifyn.dk, skal du igennem forskellige faser, når du oplever et brud med din kæreste.

Faser i kærestesorg

“Kærestesorg er, som ordet også siger, en sorg. Vi sørger, når vi har mistet noget, og den dominerende følelse er her savnet. Det er ikke muligt at springe en sorg over eller forsøge at drukne den i for eksempel fester, alkohol eller nye partnere. Kærestesorgen skal have plads, og når vi gennemlever de ubehagelige følelser, så kommer vi til gengæld også ud i god behold,” forklarer hun.

I følge parterapeuten, Vibeke Lemvig Nielsen, har en sorgproces nogle forskellige faser. Faserne opleves ikke nødvendigvis enkeltvis, og du kan bevæge dig lidt frem og tilbage mellem faserne.

Hun beskriver her de forskellige faser, du kan opleve i forbindelse med kærestesorg.

Kærestesorgens første fase: Chok – den gør ondt

Nogle vil i starten kunne gennemgå en såkaldt chokfase ved et brud med en kæreste. Dette gælder især, hvis bruddet kommer uventet.

Du vil have en oplevelse af, at det hele kan synes uvirkeligt. Du kan føle sig fortvivlet, apatisk, være meget ked af det, eller du kan blive aggressiv.

Der kører en masse stresshormoner rundt i kroppen på dette tidspunkt. Nogle oplever fysiske smerter, blandt andet på grund af det høje niveau af stresshormoner i kroppen.

Du kan opleve 'ondt i hjertet', hjertebanken, hovedpine, anspændthed, søvnforstyrrelser og manglende appetit for at nævne nogle.

Kvinde sidder fortvivlet på gulvet
Det kan gøre helt ondt i hjertet at opleve kærestesorg. © iStock

Kærestesorgens anden fase: Reaktion – snak om det

I reaktionsfasen begynder du at kunne forholde dig til, hvad der er sket. Dine tanker vil stadig kredse om tabet og savnet til kæresten, og der er stadig stresshormoner i kroppen.

Følelsesmæssigt kan du være ked af det, såret eller vred på partneren, og du føler dig uretfærdigt behandlet – eller måske alt dette på én gang.

Det er vigtigt at få talt med nogen om, hvad du gennemlever, fordi det at tale om kærestesorgen er med til at få mere overblik og orden i tankerne.

Du får også tømt dig selv for svære følelser og fortvivlende tanker ved at tale om det.

Venner og familie kan være støttende og lyttende, men kan selvfølgelig også komme med gode råd, du ikke kan overskue, som for eksempel: 'Det er nok ved at være tid til at komme videre,' eller 'der er en ny kæreste til dig derude'.

I kærestesorgens reaktionsfase er du ikke i stand til at tage sådan nogle råd ind eller til dig.

Kvinder snakker seriøst
Det er utrolig vigtigt at tale med nogen om din kærestesorg. © iStock

Kærestesorgens tredje fase: Reparation – gør gode ting for dig selv

Efter noget tid i reaktionsfasen begynder du i perioder at kunne rette noget af din opmærksomhed mod andet end kæresten og det, I havde sammen, og det, der gik galt.

Savnet føles mindre, og du bruger mindre af din tid på at gruble over det, der er sket.

I den her fase af din kærestesorg begynder du at sige ja til at komme ud i verden igen og har ikke hele tiden behov for at snakke om bruddet.

Det er stadig vigtigt at holde din verden lidt 'lille' i denne periode. Det kan du gøre ved for eksempel at sige ja tak til at deltage i aktiviteter med gode venner og familie, som stadig er 'de nærmeste'.

Eller du kan gøre gode ting for dig selv: Dyrke en hobby (disse hobbyer afstresser din hjerne), pleje dig selv, lave god mad, se din yndlingsserie og meget mere.

Kvinde kigger på pulsur på løbeturen
Gør noget godt for dig selv – dyrk eksempelvis din yndlingshobby. © iStock

Kærestesorgens fjerde fase: Nyorientering – se fremad

I denne fase begynder du at se fremad og få lyst til nye ting og nye aktiviteter.

Det kan også være, at du overvejer at begynde at date igen. Du lader din verden blive 'stor' igen.

Tankerne om kæresten, bruddet og din kærestesorg generelt fylder ikke så meget mere, og du er ikke følelsesmæssigt plaget af savn eller af stresshormoner i kroppen som i de andre faser.

Du kan stadig få tilbagefald til tidligere faser af kærestesorgen, men du bliver nu ikke i de tidligere faser så længe og kan nemmere end tidligere vende tilbage til nyorienteringsfasen igen. 

For alle faser er det bedste råd, at du taler med nogen om, hvordan du har det, fordi det kan være svært at bære det hele alene.

Kvinde smiler til en fremmed mand
Du begynder så småt at se fremad igen – og måske får du lyst til at date. © iStock

Hvis du derimod ikke taler med nogen og er alene med alle dine tanker og følelser, kan du risikere at sidde fast i sorgen og i sidste ende blive deprimeret.

Depression er anderledes end sorg på den måde, at du i kærestesorgen primært oplever følelsen savn, hvor du i en deprimeret tilstand begynder at få negative tanker om dig selv og nedgør dig selv.

Det medfører, at du bliver mere og mere handlingslammet og mister motivationen til at gøre noget ved din kærestesorg.

Hvis du har det sådan, når du gennemgår en kærestesorg, er det vigtigt at søge hjælp hos en læge, terapeut eller psykolog.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?