© Getty Images

15 tips til at komme over et hårdt break-up

Sådan kommer du dig over den værste smerte og videre med dit liv

26. december 2019 af Stine Bødker Nielsen

Du troede, du havde fundet den eneste ene. Du vidste præcis, hvordan jeres børn ville se ud, og hvad de skulle hedde. Men drømmekæresten har lige skoddet dig, og du har aldrig følt dig mere dum, rasende og alene. Du ved slet ikke, hvad du skal gøre af dig selv og de mange følelser, som vælder op i dig. Du kan nemt komme til at gøre situationen endnu værre for dig selv, når du har så mange følelser i klemme, så følg i stedet Womans råd, og kom videre efter det hårde break-up.

Første fase

1. Start med at sige til dig selv:
“Jeg dør ikke af det her. Jeg overlever. Det er bare en fase, jeg skal igennem, og smerten går over igen. Processen har en begyndelse, en midte og en slutning. Jeg bliver glad igen en dag”. Og det gør du. DET GØR DU.

2. Græd
Det første stykke tid – især de første par dage – efter et break-up, kan du nærmest være i chok. Måske føler du fornægtelse, vrede eller panik. Du har brug for at få afløb for dine følelser, så ras ud og giv dig selv lov til at græde, så du kommer af med de mange stresshormoner, som samler sig i din krop. Erkend, at du sørger ved at give dig selv lov til at græde.

3. Hold dig fra ham/hende
Det sværeste ved et break-up er den tomhed og ensomhed, du kan føle, når du pludselig er alene. Men lad ikke din ensomhed friste dig til at kontakte din eks. Det vil kun gøre det sværere for dig at komme over ham, hvis du ringer og booster hans ego, fordi du ikke kan undvære ham. Lad være med at forestille dig scenarier, hvor I finder sammen igen. Er det slut, så er det slut – hvis det ikke gik første, anden, tredje gang, går det nok slet ikke. Slet hans nummer fra mobilen og slet hans e-mailadresse. 

4. Tal om det
Det kan virke som et banalt råd, men det er kun en kliché, fordi det passer. Tal med de af dine veninder, som er i balance og ikke selv lider af hjertesorg. Ved at sætte ord på alle de tanker, som farer rundt i hovedet på dig, kan du få lidt mere ro.

5. Hold dig beskæftiget
Gør ting, som gør dig glad med mennesker, du holder af. Lad være med at bruge for meget tid alene hjemme med dit tankespind, det kan blive værre, hvis du isolerer dig. Tag i biografen, på café, meld dig til yoga eller noget andet du gerne har villet i lang tid. Sig nej, hvis folk beder dig om noget, du ikke orker. Forklar, at du har hjertesorg og ikke har det overskud, der skal til.

Anden fase

6. Ødelæg ikke din selvtillid
... med nedladende tanker om dig selv. Lyt til, hvordan du egentlig taler om dig selv. Siger du til dig selv, at du er grim, dum, et fjols, en taber? Efter et brud, kan du let komme til at give dig selv skylden for, at du er blevet forladt, afvist eller svigtet. Spørg dig selv: Er jeg ked af at have mistet kæresten, eller er jeg ked af de grimme ting, jeg siger om mig selv?

7. Lav liste over hans dårlige sider
Når du føler dig fristet til at kontakte ham, kan du i stedet lave en liste over hans dårlige sider. Alle de ting, der var galt med ham – du ved, der var mange! Husk på, hvem han er, og hvorfor forholdet sluttede. Det er normalt, at du fæstner dig ved de gode minder, mens du sørger, men husk også på, hvad der gik galt i jeres forhold.

8. Lad være med at spionere
Jalousi er en ond, ond følelse. Du får det ikke bedre af at opdage, at han har fået en ny kæreste, eller hvad han ellers foretager sig. Slet ham fra din venneliste på Facebook og andre sociale netværker – i hvert fald i et stykke tid. Det kan blive smertefuldt for dig at se, hvad han har gang i.

9. Kom igennem hade-fasen
Hvis din eks har behandlet dig dårligt og måske været dig utro, er det naturligt at have lyst til at hævne sig. Måske forestiller du dig, hvordan du ødelægger hans karriere, nye forhold eller måske har du bare lyst til at tæve ham med et bat. Det er okay, så længe du ikke overvejer at udføre det i praksis. Du kan sagtens komme videre uden at prøve at såre ham. Skriv dine hævnfantasier ned, så du kan få afløb for din vrede.

10. Analysér – ikke over-analysér
Efter et break-up er det naturligt at tænke over, hvad der gik galt. Reflektér gerne over forholdet i din søgen efter en årsag til bruddet, men bliv ikke besat af tanker om, hvad du har gjort forkert, eller hvordan du kunne have forhindret forholdet i at slutte. Mennesker har forskellige behov, og nogle gange kan par bare ikke give hinanden, hvad de har brug for.

Tredje fase

11. Se de positive aspekter
Nu er du igen fri til at gøre, hvad der passer dig. Du kan bruge din tid, som du vil uden at skulle tage hensyn til en anden person. Med tiden bliver du også klar til at date igen – selv om det er svært at forestille sig nu, så tænk på alle de søde typer, der venter forude!

12. Dyrk motion
Løb en tur, gå i fitness eller cykel en lang tur i modvind. Motionen har flere fordele: Du skaber en masse endorfiner i hjernen, hvilket hjælper mod depression. Du motionerer dig træt, så din fysiske træthed kan få dig til at falde i søvn om natten, hvis du har svært ved at sove, fordi tankerne kredser om din eks. Derudover kan du også få afløb for nogle agressioner, uden at nogen kommer til skade.

13. Ryd op
Prøv at se på dit break-up som en ny start. Det er en mulighed for at få ryddet op og renset ud. Rod kan virker overvældende og deprimerende, og ved at rydde op og gøre rent omkring dig, kan du føle dig lettet og klar til en ny tilværelse. Gå dine ting igennem og behold det, som bringer gode minder frem – smid de dårlige minder ud.

14. Gør noget, der booster din selvtillid
Måske er der noget, du længe gerne har villet lære. Tag et kursus, kast dig ud i noget nyt og få nogle succesoplevelser, som kan styrke din selvtillid, hvis den er blevet knækket.

15. Husk på de gamle ordsprog
“Der er andre fisk i havet”. ”Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere”. Der er noget om sagen – så stol trygt på de mange, mange andre, der har haft det ligesom dig. De overlevede, og det gør du også!

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.