Sådan overlever I parforholdskrisen

Overvejer du at forlade din kæreste? Få guiden til at overleve krisen - sammen!

22. august 2014 af Mette Andrea Boesgaard

Sådan overlever I parforholdskrisen

Har en af jer været utro - eller bare fristet til det? Er du ikke lige så glad for din kæreste, som du har været? Eller kan du mærke, at han har trukket sig fra dig?

Kærligheden er ikke bare ”og de levede lykkeligt til deres dages ende”. Kærlighed og et vellykket parforhold kræver, at I arbejder på jeres forhold. Og at I bestemmer jer for, at det skal være jer. Uanset hvad.

Vil du have de gode råd til, hvad du skal gøre, når I har en krise? Så læs med her.

De almindeligste kriser i parforholdet

Den ubetinget mest almindelige krise i parforhold er, at forelskelsen fordamper. Grundene kan være mange - det kan handle om alt fra jalousi, manglende sexlyst og konkrete uenigheder om økonomi eller livsstil, til en krise over, I skal flytte sammen. Men pludselig er alt, hvad din kæreste gør, ikke bare aldeles vidunderligt - han viser sine dårlige sider, konflikter stikker hovedet frem, og du bliver lidt irriteret på ham.

Hvis I er unge og frie og hverken ejer hjem eller har børn sammen, kan I selvfølgelig gå fra hinanden, selvom det ikke er let eller smertefrit for nogle af jer. Men ved du, at det er ham, du vil blive gammel med (og er han enig) kan I godt komme igennem krisen sammen.

De fleste kriser i parforhold bunder grundlæggende i et af de følgende problemer:

  • Et konkret problem - I er ikke enige om, hvordan en vigtig del af jeres liv skal virke. Det kan være økonomi, ture i byen osv.

  • Den ene af jer føler jer ikke forstået, elsket og hørt af den anden. Det kan udmønte sig på mange måder - helt fra fornemmelsen af, at den anden trækker sig og I ikke længere har gnisten eller kan tale sammen til decideret utroskab eller tanker om det.

  • I prioriterer ikke hinanden. I bruger ikke den tid sammen, som I har brug for, for at føle jer tæt forbundne.

  • Sexlivet kører ikke. Den ene af jer har lyst til væsentligt mere eller mindre sex eller noget helt andet sex end den anden.

Kend faresignalerne

Det er altid lettere at løse en krise, hvis du tager den i opløbet, frem for hvis du lader den vokse sig så stor, at den fylder alt. Derfor er det vigtig, at du kender faresignalerne.

Dette skal du være opmærksom på:

  • Du går tit på kompromis for at undgå skænderier.
  • Du føler, at du ikke bliver hørt.
  • I skændes om det samme, igen og igen, uden at komme til en løsning.
  • Du kan ikke kende dig selv længere, og du har ingen drømme for jeres fælles liv.
  • Du har ikke lyst til at være sød og kærlig over for din kæreste

Sådan løser I krisen

Erkend, at du har en krise, og få sat ord på problemet
Tit og ofte bliver du først opmærksom på krisen, fordi du eller I hele tiden render ind i de samme problemer, og der går som regel et stykke tid, før du opdager, at der er tale om en reel krise, hvor du har mistet lysten til eller gnisten ved at være sammen med din kæreste. Når det går op for dig, så dyk ned i problemet, og find ud af, hvorfor er det et issue, og hvad de bagvedliggende grunde er. Har det noget med jer at gøre, eller handler det om din baggrund, dit liv generelt eller noget helt tredje?

Tag ansvar

Når forholdet går skidt, er det lettest at fokusere på, hvad din kæreste gør helt forkert. Men lad være! Kig i stedet på, hvad din egen rolle i krisen er. Ja, din kæreste er sikkert ikke uden skyld, men som regel handler kriser om, hvordan vi FØLER og tænker om en situation. Du kan ikke kontrollere, hvordan andre folk reagerer - men du kan kontrollere, hvordan du reagerer på det.

Hvad har DU gjort for at ende i den situation, du er i nu? Og hvad kan du gøre for at få tingene til at gå i en anden retning? Kan du tænke anderledes, lære at kommunikere bedre eller sætte flere grænser? Undersøg også om din krise kan skyldes andre ting i dit liv - dit arbejde, din barndom, et pres på dig selv. Vær ærlig overfor dig selv og find ud af, hvor dit liv ikke hænger sammen. Har du venner og familie, der støtter dig? Er du der i livet, hvor du gerne vil være? Arbejd på at få et bedre liv i det hele taget. Når du tager dig af dig selv, ændrer det også dit forhold.  

Det at tage ansvar for en situation handler dog ikke om, at du skal bebrejde dig selv og synke ned i skyld, fortrydelse og selvkritik. Vær blid ved dig selv. Det er ikke din skyld, og du har muligheden for at forholde dig til situationen på en bedre måde.

Research
Undersøg, hvordan andre har grebet en lignende krise an. Læs bøger, søg på nettet, snak med jeres nære venner om det. Tit og ofte forventer vi, at vi kan alting - inklusive at vi er gode til at køre et parforhold. Men hverken du eller din elskede kan alt. Så lær om problemerne og løsninger.

Tal sammen
Langt de fleste kriser i et parforhold handler faktisk om, at I ikke får kommunikeret godt nok - og derfor kan gode samtaler, hvor I virkelig kommer igennem til hinanden, faktisk løse de fleste problemer. De fleste kvinder ønsker sig nemlig i bund og grund bare, at de er mere følelsesmæssigt forbundne med deres kæreste, mens mænd vil have loyalitet og føle sig påskønnede. Men det kræver selvfølgelig, at I tør åbne jer og tale om, hvad problemet er, og hvilke følelser det vækker i jer.

Sæt tid af til at løse problemet
Hvis jeres problemer ligefrem har ført til en krise, har de sikkert stået på i et stykke tid. Og så kan du ikke forvente, at de bliver løst med en enkelt samtale eller et andet let snuptag. Det kræver arbejde at komme tilbage på sporet - I skal begge have tid til at tænke og fordøje jeres følelser og arbejde dybere med jeres issues. Så tag det i små bidder, tag dig tid til at bearbejde, hvad der sker og giv også din kæreste tid og rum. Og husk, at det kræver både tid og arbejde at løse problemerne - måske også mere tid og arbejde end du først forventer.

Hold fokus
Det er let nok at være positiv i et parforhold, når tingene går godt. Men når tingene går skidt, skifter dit fokus let til alle de dårlige ting i forholdet - de ting, der ikke er perfekte, de områder, hvor du ikke bryder dig om din kæreste, de ting, du har givet op eller ændret for at være med dem. Det gør kun krisen værre - og derfor er du nødt til at flytte fokus, hvis du vil have forholdet til at køre igen. Husk på, at jeres forhold er så meget mere end lige netop den krise, I har nu. I elsker hinanden, I deler livet og jeres værdier. Tænk på, hvad I har til fælles, hvorfor du faldt for ham, hvad du ville savne, hvis han ikke var i dit liv mere. Og uanset hvor slemt tingene er i et forhold, kan tingene hurtigt ændre sig. Og tænk så også på løsninger i stedet for problemer: Hvad kan vi gøre for at komme videre? Har vi brug for at tale bedre sammen, skal vi søge hjælp, kan vi knalde mere?

Søg eksperthjælp
Hvis du skulle i retten og forsvare dig selv i en sag, der kunne afgøre hele din fremtid, ville du ikke repræsentere dig selv - så ville du nok hyre en ekspert på området, der kunne hjælpe dig. Det samme gælder, når I står overfor en stor beslutning eller krise i forholdet. Ja, det er tegn på styrke at klare det selv - men kun til et vist punkt. Søg hjælp, hvis I står overfor en stor beslutning (skal I blive eller gå, for eksempel), eller hvis I ikke kommer nogle vegne med at løse jeres problemer, selvom I virkelig prøver.

Læs mere fra samme kategori