Kvinde vinker foran computerskærm
Er du blevet inviteret til en virtuel jobsamtale? Få det bedste tips her. © Getty Images

Skal du til en virtuel jobsamtale? Eksperten giver 6 gode råd til at klare dig godt igennem

Er du også alt for nervøs for, om teknikken nu fungerer?

10. maj 2021 af Henny Müller Dahl

En jobsamtale kan generelt føles som en lidt nervepirrende ting at skulle igennem. Er du en af dem, der plejer at blive lidt anspændt ved tanken om at skulle tale med en ny, potentiel arbejdsgiver, kan det være, at tanken om en virtuel jobsamtale også giver lidt ekstra sved på panden – for hvad nu hvis internetforbindelsen driller, eller mikrofonen pludselig ikke virker? 

Realiteten er, at mange for tiden oplever at få tilsendt et link til Zoom eller Teams i stedet for at blive inviteret fysisk hen på en adresse, når det nye job jagtes. Men faktisk er der en del måder, hvorpå du selv kan forberede dig på at skulle tale med en potentiel arbejdsgiver over skærmen. 

Woman har talt med Flemming Skjølstrup, der er job- og arbejdslystkonsulent hos fagforeningen Krifa, og her giver han seks gode råd til, hvordan du kan få den bedst mulige oplevelse ud af den virtuelle jobsamtale. 

1. Husk altid på, at du er inviteret til samtale af en grund 

Mange kan have tendens til at tænke, at nu skal de bare præstere, når de bliver inviteret til en virtuel jobsamtale. Men Flemming Skjølstrup pointerer, at det er vigtigt at huske på, at du rent faktisk er blevet inviteret til samtale af en grund. 

Invitationen betyder, at arbejdsgiverne er blevet nysgerrige på dig, og at de vurderer, at du kan være en af de mest oplagte til jobbet. En invitation er derfor også en anerkendelse og et tegn på, at du er interessant og har en masse gode ting at byde på. 

2. Test teknikken dagen før

Netop teknikken er noget, der kan bekymre mange. Her anbefaler Flemming Skjølstrup, at du tester teknikken inden samtalen – for eksempel dagen før. En god idé kan være at gå ind på det link, du har fået tilsendt, så du kan finde ud af, om det lader til at se rigtig ud. Hvis der i værste tilfælde skulle komme en fejlmeddelelse frem, har du i så fald god tid til at reagere på det. 

Kvinde sidder foran computer og taler
En god idé kan være at tjekke teknikken i god tid inden den virtuelle jobsamtale.© Getty Images

3. Tænk ikke alt for meget over din fremtoning

Flemming Skjølstrup minder om, at virksomheder sjældent går meget op i, om du sidder i det nyeste og smarteste tøj i dette års farver. I stedet vil virksomheden fokusere på, hvad du kan bidrage med, og personerne på den anden side af skærmen vil i stedet prøve at tyde, om du passer til jobbet ud fra dine kompetencer, uddannelsesbaggrund og erfaring. 

4. Øv dig på en elevatortale foran spejlet

En elevatortale er en kort tale på omkring et til to minutter, hvori du kan fortælle om to til tre af dine kompetencer eller tidligere uddannelses- eller joberfaringer, som du mener at kunne bruge i det job, du søger.

Fokusér på det, du tænker er værdifuldt set fra modtagerens vinkel – måske at du har arbejdet i samme branche før, kender til den samme kundemålgruppe eller noget helt tredje. Formulér et par små konkrete eksempler, hvor du forsøger at hjælpe arbejdsgiveren til at forstå, hvordan din viden og indsats kan blive værdifuld for dem eller deres kunder, samarbejdspartnere og leverandører.

Du kan prøve at øve talen hjemme foran spejlet, så du er klar til at fortælle om dig selv til den virtuelle jobsamtale.

5. Vær opmærksom på din talehastighed

Hvis du ved, at du kan blive nervøs eller anspændt over at være til en virtuel jobsamtale, kan du øve dig på at tale tydeligt og i et roligt tempo. Og netop din talehastighed kan du også øve foran spejlet sammen med din elevatortale. 

Kvinde sidder ved skrivebord
Øv dig så meget som muligt inden samtalen – for eksempel ved at forberede en elevatortale. © Getty Images

6. Brug gerne lidt hjælp til at fokusere på kameraet

Har du lidt svært ved at finde ud af, hvor du skal fokusere dine øjne, mens du sidder foran skærmen, kan en god idé være at placere en lille figur ved kameraet, hvis du har sådan en stående på dit skrivebord. Den kan du hæfte med tape tæt på kameraet, så du får lettere ved at kigge mod kameraet, mens I taler sammen. 

Er de virtuelle jobsamtaler kommet for at blive? 

Flemming Skjølstrup nævner, at meget tyder på, at virtuelle jobsamtaler også fremover vil blive meget mere udbredte på tværs af brancher og fag. Blandt fordelene ved de virtuelle samtaler er, at de kan gøre det muligt for en virksomhed at tale med et par potentielle kandidater mere, end der ellers ville være mulighed for. Og så sparer begge parter tid og penge på transport, mødeudgifter og lignende.

Derfor kan det forventes, at arbejdsgivere i fremtiden vil bruge virtuelle jobsamtaler meget mere, og at det ikke kun er en tendens, der hører coronatiden til. 

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.