Kvinde | Stress | Arbejde | Træt
© iStock

Føler du dig for presset på dit arbejde? Her er ekspertens bedste råd til at lære at sige fra

Tænk over, hvad du kan starte med at skære fra

30. april 2018 af Amalie Kjær Boel

Er du lidt for god til at sige ja til flere arbejdsopgaver, når din chef spørger, om du lige kan ordne nogle ekstra ting – selvom du føler dig presset? Hvis du kender til dette, ved du nok også godt, at det nogle gange går udover aftaler med dine veninder, du når ikke altid at melde dig af dit fitnesshold, eller at aftensmaden bare bliver en rugbrødsmad, fordi der ikke er tid til andet.

Det er fuldstændigt ligegyldigt, hvad grunden er, for hvis du føler, du har for meget på din tallerken, så er det altså okay at sige fra på dit arbejde. Vi giver dig sammen med psykologen Gry Secher fire gode råd til, hvordan du bliver bedre til at sige fra på arbejdet.

1. Sig det, som det er

Gry siger: “Sig det, som det er! Hvis det rent faktisk ikke kan lade sig gøre for dig at lave mere, end du allerede gør, så sig fra. Du kan altid stille dig selv spørgsmålet: Kan jeg nedprioritere andre ting, når denne opgave er så vigtig, at den skal laves?” Du bør dog ikke nedprioritere ting, som du gerne vil og aflyse aftaler, medmindre du har en deadline for en opgave.

2. Du skal ikke gå på kompromis, når det kommer til din glæde

Sommetider føler du dig måske overrumplet – enten følelsesmæssigt eller fysisk. Gry siger, at det kan skyldes, at du måske påtager dig mere ansvar og opgaver end dine andre kolleger.

Gry siger: “Når du tager imod flere opgaver, som du ikke vil eller har tid til, vil du udføre dem dårligere, da du har for meget at se til, og du vil derfor miste overblikket og glæden ved det.” Det er derfor bedre at sige fra i stedet for at ende ud i et kæmpe skænderi med din chef eller en kollega. For når alt kommer til alt, så kommer din glæde altså først!

3. Kontakt en læge, hvis du oplever stresssymptomer

Hvis alt nu bare viser sig at være træls, også selvom at du har prøvet at sige fra, kan det skyldes stress. Gry siger, at hvis du oplever hjertebanken, svimmelhed, aggressivt humør eller angst, så er der måske tale om stress. Hvis du får fysiske symptomer i en længere periode, så som muskelsmerter, hovedpine, forstoppelse eller problemer med hukommelsen, bør du kontakte din læge med det samme.

Hvis det viser sig at være stress, er det en god idé at få en lægeerklæring af din læge, men også at aftale (eventuelt over mail) at holde et møde med din chef, hvor I får sat jer ned og snakker tingene igennem. Det er selvfølgelig også en god idé at gøre, hvis du bare har brug for at sige fra og nej tak til flere opgaver. “Det er det bedste at sige fra, når du er relativt rolig, og hvor du kommer forberedt og med overskud,” siger Gry.

4. Tre gode råd, der gør hverdagen nemmere, hvis du har for meget at se til…

Det kan virke uoverskueligt at finde ud af, hvad du bør gøre, hvis du føler dig presset på arbejdet. Gry giver dig derfor tre gode råd til, hvordan du gør hverdagen nemmere, hvis du har meget at se til:

  • Skær det overflødige fra – ved at sænke dine standarder og prioriteter
  • Sørg for at holde dine pauser, spise dine måltider, trække vejret, bevæge din krop og hygge med veninder, kæreste og familie
  • Tænk langsigtet: Situationen SKAL blive bedre. Vurdér, om der skal laves radikale ændringer her og nu, så situationen ikke fortsætter langt frem i tiden, eller om der er udsigt til at situationen bedres på sigt


Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori