Jess fra New Girl glad på jobbet
Arbejdsdagen bliver bare så meget bedre, når du elsker dit job. © 20th Century Fox Television / New Girl

Lær at elske dit job – med gode råd fra kvinder, der gør det

15 guldkorn om alt fra stress til brok... og kage!

19. oktober 2016 af Sara Møller Christensen

Undgå brok

Brok er gift for arbejdsglæden. Det kan godt være, at du har sindssygt travlt, dine kollegaer er idioter, og du ikke får den ros, du fortjener, men hvis du hver dag fokuserer på alt det negative, så bliver det altså hårdt at stå op om morgenen. Jeg prøver tit at tænke over, hvad der har været sjovt i løbet af dagen, og så fortælle om det, når kæresten om aftenen spørger, hvordan min dag har været.” 

- Karen

Plej dine kollegaer

“Jeg prioriterer at have et forhold til mine kollegaer. Jeg sørger for at komme til sociale arrangementer, at tage mig tid til at spise frokost med dem og at følge med i deres liv. For mig betyder det sindssygt meget, at mine kollegaer er mine venner, og det forhøjer arbejdsglæden hver dag.” 

- Emilie 

Mere kage

“Jeg har bare tre ord til dig: Kage. Til. Møderne. Enough said.”

- Jane

Cheesecake med kiks
Kage kan forsøde enhver arbejdsdag. Måske du og dine kollegaer skulle skiftes til at bage? © iStock

Spred glæde

Husk at rose dine kollegaer, når de har været gode. De bliver totalt glade, og så bliver du også selv glad. De husker måske også at rose dig. Mere glæde. Og så giver det en følelse af, at du er en del af et sted, der udretter noget fedt. Det er ren optur.”

- Line 

Små bidder

“Der er som regel to ting, der kan stresse mig på jobbet: Hvis jeg bliver stillet en meget svær opgave, eller hvis jeg skal nå virkelige meget på en dag. I begge tilfælde deler jeg opgaven op i trin, og så fokuserer jeg på ét trin af gangen. Så kan det godt være, at der er langt til mål, men jeg kan se, at jeg flytter mig, og at jeg når det på et tidspunkt, og det er tilfredsstillende.”

- Marie

Lav et jobtjek

“Hvis du ikke er glad for at gå på arbejde, så lav en liste over de ting, der går dig på. Herefter gennemgår du dem én for én: Kan du gøre noget ved dem og hvad? Prøv at ændre på det, du kan. Hvis det ikke lykkes – eller der er for mange ting, du ikke selv har indflydelse på – så er det på tide at kigge sig om efter et nyt job.”

- Sanne

Skift job

“Livet er for kort til at være ked af dit arbejde. Jeg har aldrig været bange for at søge nyt job – også selvom jeg ikke har været i mit nuværende særligt længe. Dit arbejde fylder så meget i dit liv, at det skal gøre dig overvejende glad.”

- Nicoline

Hurra for mig

“Du skal fejre dig selv og dine egne sejre. Det er vigtigt for mig at føle, jeg er god til mit arbejde, og derfor sørger jeg for at værdsætte de ting, der lykkes. Jeg gemmer de søde mails fra tilfredse samarbejdspartnere eller min chef, og når jeg har svære dage, hvor ting ikke vil lykkes, så hiver jeg dem frem som opmuntring.”

- Ann

Kvinde som hopper og smiler
Værdsæt de ting der lykkes for dig på dit arbejde – det gavner humøret! © iStock

Positive briller

“Fokusér på alle de ting, du gør godt på dit job, og klap dig selv på skulderen. Det er så let kun at fokusere på fejlene og at føle, du ikke er god nok, men det dræber altså arbejdsglæden. Du gør garanteret mange flere ting rigtige end forkerte.” 

- Mia

Variation virker

“Jeg sætter mig et nyt sted hver dag til frokost. Det betyder, at jeg kender alle mine kollegaer rigtigt godt, og de kender mig, hvilket gør samarbejdet lettere. Det hjælper også med til at undgå klikedannelser.”

- Mette

Intet andet end love

“Det optimale er naturligvis at arbejde med noget, du elsker. Hvis det ikke er muligt, så elsk det, du gør. Rent praktisk betyder det, at du aktivt skal forsøge at finde de gode ting ved dit job (og glemme bekymringerne lidt). Måske er der dejligt stor afveksling i opgaverne? En virkelig sjov kollega? En god kantineordning? En smuk udsigt? Gode personalegoder? Det hele tæller!”

- Lone


Sæt lyd på

“Hvis du skal i gang med en af de lidt kedeligere opgaver, så hjælper det at høre god musik. Sæt dit yndlingsalbum på telefonen, ørebøfferne i og så ellers derudad. Så er opgaven overstået på den halve tid – sådan føles det i hvert fald.”

- Ninna

Kvinde lytter til musik mens hun arbejder
Musik er altid en god idé – især når de tunge arbejdsopgaver skal klares. © iStock

Ny tankegang

“Hvis jeg er træt af min chef, synes, en kollega er irriterende, eller nogle arbejdsopgaver er kedelige, starter jeg med mig selv og prøver at ændre mine tanker omkring det. Måske er min chef stresset, måske kan jeg tilgå min kollega på en anden måde – eller undgå hende, hvis hun stjæler mit humør. Hvis der er bestemt emne eller område, som særligt tænder mig, vil jeg stræbe efter at kunne prioritere det. Og så hjælper det at tage de sure opgaver først, så de ikke ligger og venter og giver dårlig samvittighed. For der vil altid være områder og opgaver, som ikke er fede, og som bare skal overstås – lige meget hvor du arbejder.”

- Signe 

Hej hej!

“Sig hej til alle de kollegaer, du møder på din vej – også selvom du har hilst på dem på dem én gang den dag. Det spreder smil og god stemning.”

- Rikke

Nej tak til negativitet

“På de fleste arbejdspladser er der sikkert et rigtigt brokkkehoved, der spreder negativ energi – det er der i hvert fald på min. Men jeg nægter simpelthen at tale del i hendes brok og bagtaleri, og på den måde tror jeg faktisk, jeg hjælper med til, at det ikke spreder sig. Vi får jo intet andet ud af det end dårlig stemning.”

- Anna

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.