10 tips til at undgå stress

Sådan får du ro i dine tanker og gøremål

18. november 2008 af Karina Kold

Sidder du begravet i opgaver, og virker alting uoverskueligt? Eller ved du, at du snart vil gå en travl og muligvis stresset tid i møde? Så er der hjælp at hente. Her er 10 gode råd til, hvordan du undgår den ubehagelige, kriblende, krablende stress.


Lav en liste
Når du føler, at dit hoved er ved at eksplodere, så skriv en "to do list" over hver eneste ting, du vil have ordnet, lige meget hvor generel (få en højere løn) eller hvor lille (få sat nye hæle på mine sko) opgaven er. En liste er specielt hjælpsom, hvis du har et stort projekt, som for eksempel at flytte, men også hvis du har mange ting at se til hver dag. I stedet for at alle dine gøremål og bekymringer tonser rundt i dit hoved, er de nu nedskrevet på papir og ikke i dit sind. Urolig for at du vil miste eller forglemme papiret? Send det i en e-mail til dig selv.


Dyrk sex
Selv om det måske ikke står på din "to do list", så har flere studier vist, at kroppen producerer endorfiner, når du dyrker sex, og de får din stresstærskel til at falde helt op til en uge efter lagengymnastikken.


Begræns dit alkoholindtag
Selv om man kan få lyst til at drikke sig fra sans og samling, når problmerne hober sig op omkring os, så kan det faktisk give bagslag, hvis du er stresset. Alkohol er nemlig en depressiv, der gør din hjerne sløv. Så selv om et eller to glas får dig til at slappe af, kan for meget alkohol fremprovokere angst, depression og søvn problemer. Hvilket fører os til...


Få din søvn
Der er ikke brug for videnskabelige beviser for at forstå, at hvis du ikke får nok søvn, vil du føle dig udmattet, irritabel og glemsom. Søvnmangel kan også dig sulten, selv om du lige har spist, hvilket i sig selv kan gøre dig endnu mere stresset.


Undgå takeaway mad
Når du spiser mad, der er fedt, salt, sukkerholdigt eller koffeinfyldt, går du glip af vigtige næringsstoffer. At spise junk food blot et par dage i træk vil nedsætte din evne til at håndtere stress. Hvis du får lyst til at snacke, når du er stresset, så hold dig til nødder, grøntsags-pinde, tørret og frisk frugt.


Det er ikke altid din skyld
Har din chef snerret af dig eller din kollega været ubehøvlet? Prøv at lade være med at tage det personligt. Tænk på når du vrisser af folk - er du virkelig vred på personen, din vrede går ud over? Formentlig ikke. De er der bare tilfældigvis, der hvor din stress flyder over bærret. Det er det samme, når du er på modtagersiden - du er blot på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.


Det er ikke verdens enden
Prøv at sæt tingene lidt i perspektiv og se det i et store billede. Tænk på, hvad det er, der virkelig betyder noget i det lange løb. Selv om det er mega irriterende, er forsinkede toge, ingen mælk i køleskabet og regnvejr ikke katastrofer. Hvis du kan se forbi dagligdagsstressen, er det ikke værd at hisse sig op over småproblemer.


En blyant er mægtigere end et sværd
Føler du, at du er ved at eksplodere af indestængt vrede eller kan begynde at græde hvert øjeblik? Undersøgelser har vist, at hvis du skriver din fortvivlelse og vrede ned på et papir, enten i din dagbog eller i et brev til dig selv, vil det gavne både dit mentale og fysiske helbred.


Motioner dine bekymringer væk
Hvis skrivning ikke er dig, så motioner dine frustrationer væk. Når du fokuserer på det, der gør dig vred, vil fysisk aktivitet gavne, lige meget om det er en step-koreografi eller kick-boxing, og det vil få din krop og dit sind til at slappe af.


Det varer ikke evigt
"Også dette øjeblik vil forsvinde," lyder et Buddistisk mantra, og det er godt at gentage, når du føler dig stresset. Tænk tilbage på en noget, der føltes som en katastrofe for et år siden, sidste måned eller sidste uge. Er det stadig en katastrofe? Formentlig ikke, og lige meget hvad der bekymrer dig nu, vil det heldigvis inden længe være en del af fortiden.

Læs mere:
Har du stress? Lær symptomerne at kende

Flere tips mod stress

Få masser af overskud

Læs mere fra samme kategori