Kvinde sidder med tæppe på
Pakker du dig også altid ind i tæpper, fordi du fryser? Det er der råd for. © Getty Images

12 tips til at få varmen, hvis du fryser

Træt af at klapre med tænderne? Få varmen inde og ude med disse tips

19. september 2018 af Stine Bødker Nielsen

Er du en af dem, som næsten altid fryser uanset vejret? Så ved du, hvor irriterende det kan være. Men nu skal det være slut med at sidde med dunjakke på indenfor og klapre med tænderne – der er nemlig råd for at få varmen nemt og hurtigt. Og de råd har vi samlet til dig her. 

Inden du går udenfor

Den bedste måde at holde varmen på er ved at være på forkant med vejret og klæde dig efter det. Det kan godt være, at det er lidt mormor-agtigt, men det virker altså. 

Tjek vejrudsigten om morgenen, og hvis temperaturen står på minus, kan du ruste dig til dagen med de her beklædningsdele:

  • Uldundertøj: Er du bange for, at det kradser? Bare rolig, du kan sagtens få uldundertøj, der har bomuldsfor, så ulden ikke kradser mod huden. Generelt er det et hit at gå efter uld frem for bomuld og syntetiske stoffer, når du gerne vil holde varmen.
  • Halsvarmer: Uanset hvor mange lag tøj du pakker dig ind i, kan du let komme til at fryse, hvis det trækker omkring halsen. Og almindelige halstørklæder er ikke altid nok, hvis du vil være helt vindtæt – så få dig i stedet en rar halsvarmer.

  • Hue: Du mister op til 90 procent af din kropsvarme via hovedet, så på med huen!
  • Vær opmærksom på udsatte steder: Nogle steder kan vinden snige sig ind, hvis du ikke laver damage control inden. Altså, der hvor handsker og ærmer mødes, hvor sokker og bukser mødes, og hvor bukser og trøje mødes – det er ikke smart at vise et stykke med bart, når isbjørne kunne overleve i din baghave. I stedet er lange handsker, benvarmere og lange undertrøjer vejen frem.

Overdress når du tager afsted om morgenen

Når du først er kommet i skole eller på arbejde, er klædeskabet langt borte – så tag hellere for meget end for lidt tøj på så du ikke ender med at småfryse hele dagen. Hvis du tager flere lag tøj på, kan du altid fjerne et lag, hvis det bliver for varmt.

  • To vinterstøvler: Får du sjaskvåde fødder om morgenen, kan du godt regne med at fryse resten af dagen. Så hav to par vinterstøvler i entréen: Et par tykke, vandtætte støvler til sne- og regnfulde dage og et par smarte, varme støvler til den tørre, men kolde hverdag.
Kvinde med hue og halstørklæde på
Pak dig godt ind i masser af lag inden du går udenfor. © Getty Images

Ekstra tips til at få varmen udenfor 

  • Træning: Er du generelt meget kuldskær? Måske kan det skyldes, at du ikke er i så god form. Hvis du begynder at træne og bevæge dig mere, kan det hjælpe din krop til at holde bedre på varmen. Med andre ord: Endnu en god grund til at blive bedre venner med fitnesscentret
  • Din ånde er din radiator: Luften fra dine lunger er fugtig og varm, så hvis du ikke lige har en håndvarmer på dig, kan du med fordel ty til din egen gudgivne radiator. Ånd let på hænderne for at varme dem – hvis du puster, bliver luften fra lungerne tør og dermed kold. Træk halstørklædet op omkring munden og ånd hvis du hellere vil have varmen omkring ansigtet.

Og husk så lige, at hvis du fryser ekstremt meget, så skal du skynde dig indenfor så hurtigt som muligt. Og fald aldrig i søvn ude i kulden – uanset hvor træt du kan være i din kæmpe vinter-brandert.

Når du fryser indenfor

  • Spis og drik: Når du spiser og drikker, bruger din krop energi, og dit stofskifte øges. Det betyder også, at du får varmen – lidt ligesom en motor der bliver varm, når den kommer i gang. Vil du rigtig gennemvarmes, kan du eventuelt vælge noget mad, der indeholder chili eller drikke varm te eller kaffe. Hvad med at prøve den her opskrift?
  • Tjek vinduer: Hold dine vinduer lukkede og tjek om de trækker. Hvis du har gamle vinduer, kan det let være hovedårsagen til, at varmen smutter ud, og du fryser, selv om du er indendøre med tændte radiatorer. 

Du kan eventuelt tætne dine vinduer med gummilister få at afhjælpe situationen lidt. Mærk også efter om det trækker fra din brevsprække eller under hoveddøren. Her kan en klud være super praktisk at proppe ind i sprækken.

Kvinde ligger på gulvet og kigger på sin computer og drikker noget varmt.
Når du spiser og drikker, bruger din krop energi, og det hjælper dig med at få varmen. © Getty Images

  • Få gang i varmepuden: En varmepude er perfekt til at varme dig med, og den kan ofte holde sig varm i flere timer. Du kan med fordel også bruge en varmedunk. Alt du skal gøre er at koge noget vand og hælde det i dunken. Sørg altid for at pakke den ind i et håndklæde hvis der ikke følger et omslag med, så du ikke brænder dig på det varme gummi. 
  • Tænd en masse stearinlys: Er du også bare en almindelig dødelig uden brændeovn eller pejs? Suk! Men du kan stadig sprede varme i hjemmet ved at tænde en masse stearinlys. Selv om flammen på et fyrfadslys er lille, gør den alligevel en forskel – især hvis der er mange af dem. 

Og så er det jo top hyggeligt at have stearinlysene tændte! Vær dog opmærksom på, at der helst skal være lidt luftgennemstrømning, når du har mange lys tændt, så du ikke risikerer kuldioxid-forgiftning. Lys lever nemlig af ilt lige som du, så pas på at der ikke bliver for lidt af det.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori