Bare 5 minutter til....© colourbox

Få en god morgenrutine

Start dagen på en behagelig måde - det gør hele din dag bedre

23. august 2010 af Mette Andrea Boesgaard

Få en god morgenrutine

Hverdagen er over os - og snart kommer efteråret oven i hatten. Det betyder i hobetal af tidlige, mørke morgener, hvor du skal op og ud af døren. Yak! Det er ikke behageligt - og hvad mere er: Det kan faktisk også være ret svært at få livet til at hænge sammen om morgenen. Men Woman iler med førstehjælp til gode morgenvaner.

Aftenen før

Gør klar til næste dag
Din morgen starter faktisk allerede aftenen inden - jo mere du har klar aftenen før, desto mindre behøver du nemlig stresse rundt om morgenen. Pak din taske med de ting, du har brug for, lav en madpakke, hvis du har brug for den slags, og find det tøj frem, du skal have på. (Og hvis du siger: ”Jamen, det kan jeg da ikke!” til det sidste punkt, så er svaret: ”Jo, det kan du!” Tjek vejrudsigten og tænk på, hvad du skal, den følgende dag, og læg så et - eller maximum to outfits frem, hvis du insisterer på at have noget at vælge mellem. Voila, så har du afskaffet morgendagens tøjkrise).

Gå i seng i ordentlig tid
Intet kan spolere en god morgen så let som træthed, så gør som din mor altid har formanet: Gå i seng i ordentlig tid og sørg for, at du får den søvn, du har brug for. De kloge hoveder anbefaler 6-8 timer pr nat (7,5 timer skulle være det optimale), men det er individuelt, hvad der passer til lige netop dig - og dit søvnbehov kan altså godt variere fra dag til dag. Gå i seng, når du kan mærke, at du begynder at føle dig træt - når koncentrationen svigter, hvis du læser eller ser tv, eller du kan mærke, at du bliver tung og sløv i kroppen. Er du i gang med at se noget i fjernsynet, du bare MÅ se (færdigt), så optag det og knald brikker i stedet.

Rise and shine

Stå tidligere op
Det er logik for burhøns: Hvis du står tidligere op, slipper du for at suse rundt og stresse, fordi du ganske simpelt har bedre tid. Så sæt vækkeuret til lidt før - måske er 15 minutter al den ekstra tid, du har brug for, for at få en rolig morgen.

Vågn altid på samme tidspunkt
Ja, også om lørdagen! Hvis du står op på samme tid hver dag, vænner din krop sig nemlig til at vågne på det tidspunkt (tænk bare på, hvor let det går at stå op klokken 11 hver dag i din ferie - uden et vækkeur), og det gør, at du ikke føler dig helt slatten, når det er tid til at stå op. Og så kan du i øvrigt glæde dig over, at dine weekender lige er blevet lidt længere....

Vælg det rette vækkeur

Hvis dit vækkeur irriterer dig om morgenen, vågner du op sur, og det er ikke en god måde at starte en glad dag på - vel? Så vælg et vækkeur, der er mindst muligt irriterende. Hvis du kan lide at vågne op til fuglesang eller klokkeklang, har din mobiltelefon sikkert muligheden for, at du kan gøre det - hvis du helst vil vågne op til din yndlingsmusik, så indstil clockradioen. Er du tilbøjelig til at trykke snooze i søvne, så sæt vækkeuret så langt væk fra sengen, at du er nødt til at stå op for at gøre slukke det. Er det heller ikke nok, så sæt vækkeuret et nyt sted hver aften, så du er nødt til at vågne op og lede efter det.

Snooze maks. 15 minutter
Det er faktisk en glimrende ide at trykke snooze-knappen - en enkelt gang. De ekstra par minutter under dynen giver dig mulighed for at vågne blidt; mens du ligger der og gasser dig, stiger dit blodtryk, din puls og kroppens temperatur nemlig lidt, og din krop vågner. Men lad være med at snooze mere end 5-15 minutter! Du får ikke en klap ud af det søvnmæssigt, snarere tværtimod, for du risikerer at ryge ned i en ny søvncyklus, så det bliver endnu sværere at vågne. Sæt dig i stedet op efter første snooze og tænd lyset, eller rejs dig op og rør dine tæer - det får blodet op til dit hoved og vækker dig. 

Lad være med at ligge og diskutere med dig selv, om det ikke ville være rart med bare 5 minutter ekstra, så kommer du nemlig aldrig nogle vegne; bare gør det! Hvis du alligevel bare ligger og trykker på knappen i det uendelige, er det et tegn på, at du mangler kvalitetssøvn, eller din døgnrytme er helt forkert. Så er der kun et at gøre, og det er følge rådene fra før: Gå tidligere i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag!


Gode morgenrutiner

Tag et brusebad
Et brusebad er en god måde at vågne på (og holde dig ren og lækker!). Har du ikke tid til det, så plask i det mindste lidt koldt vand i hovedet.

Gør dig lækker

Sæt tid af til at lægge en smuk makeup og tage noget pænt tøj på. Det er et faktum, at folk dømmer os på, hvordan vi ser ud, og undersøgelser viser faktisk, at den ekstra tid, du bruger på at se lækker ud, kommer tilbage til dig i form af en højere indtjening!

Smink dig lækker på fem minutter

Spis morgenmad
Eksperterne siger det igen og igen: Spis så din morgenmad! Og med god grund: En god, nærende morgenmad gør nemlig, at du er mindre træt, bedre kan koncentrere dig og bliver mere kreativ. Sidst, men bestemt ikke mindst, er det vejen til at holde vægten; hvis du spiser morgenmad, forhindrer du nemlig ædeflip i usunde sager senere på dagen, når du er ved at gå kold af sult. Har du bare ikke lyst til at spise? Så lær dig selv at gøre det. Start med at spise noget let om morgenen - en banan, noget yoghurt eller en smoothie, for eksempel, og når det glider ned, kan du gå over til noget mere mættende.


Børst tænder
Det giver sund mund og frisk ånde.

Og så - afsti, afsted!

Sunde morgenvaner for de morgenfriske

Kører dine morgener på skinner? Her er et par forslag til at gøre din morgen lidt sundere:

Start dagen med et glas vand
Et glas lunkent vand skyller nemlig din krop fri for affaldsstoffer. Tilsæt eventuelt et strint citron, hvis det får vandet til at glide lettere ned.

Dyrk motion
Hvad - skal jeg stå ENDNU tidligere op? Tja, hvis du har overskuddet, er der måske en ide at få dyrket lidt motion om morgenen. En undersøgelse viser, at folk, der dyrker motion om morgenen, sover bedre. Plus du får motionen overstået fra morgenstunden af.

Meditér
Ville det ikke være skønt at starte hver eneste dag med at være klar i hovedet, velafbalanceret rent følelsesmæssigt og afslappet? Hvis du drømmer om at gøre det, så skal du meditere. Ti minutter hver morgen er alt, det kræver. En lille pris for at starte dagen på bedste vis - ikke?

Let meditation - sådan