Kvinde med blackout
Blackouts kan være rigtig ubehagelige. © Getty Images

Få psykologens bedste råd til at tackle et blackout dagen derpå

Hvordan tackler du skammen og bekymringerne, der følger med?

20. maj 2020 af Zenia Andine Kehlet

Hvad er det, der sker, når du en festlig nat får et blackout og vågner dagen efter med huller i hukommelsen?

Det er ikke så unormalt, som du kan føle, når du står i situationen dagen efter. Derfor har vi i denne artikel – sammen med psykolog Carsten Juul  – samlet svarene på de spørgsmål, du kan have i forbindelse med et blackout. 

Hvad er et blackout? 

Her fortæller psykologen, at der bliver skelnet mellem to forskellige former for blackouts – greyouts og blackouts. 

  • Et greyouts er en version, hvor du ved hjælp af ledetråde kan påvirke hjernen til at huske det, der er sket aftenen før. 
  • Et blackout er derimod kendetegnet ved, at der ikke er eller kan findes en reel hukommelse fra et bestemt tidsrum efter indtagelse af alkohol. Blackouts er en vanskelig størrelse at forklare, da du kan være lysvågen, men samtidigt ingen kontrol have over din krop og dine handlinger. 

Blackout kommer af for meget alkohol på kort tid
© Getty Images Hold igen med alkoholen for at undgå et blackout.

Hvorfor får du et blackout? 

Hjerneforskere siger, at hippocampus, som er den del af hjernen, der er med til at lagre hukommelsen, bliver påvirket og dermed hæmmet, når du drikker alkohol. Til det tilføjer Carsten Juul: “Det er også derfor, du ofte oplever, at folk, der er fulde, gentager sig selv i det uendelige – de kan simpelthen ikke huske, hvad de lige har sagt. Det kan derfor siges, at du forgifter hjernens hukommelsescenter, så det ikke fungerer optimalt.” 

Det sker i forskellige grader, og derfor vil nogle opleve det er værre end andre. Derudover har nogle også en større tendens til at at få et blackout. 

“Hvis du er lidt stresset, så kan alkohol nemmere resultere i blackouts, simpelthen fordi hjernens hukommelsescenter i forvejen er belastet,” fortæller Carsten Juul. Finder du derfor dig selv i en sårbar situation, så er det en god idé at holde igen med alkoholen, når du er sammen med veninderne. 

Ikke alene har mængden af alkohol noget at gøre med dit blackout – hvor hurtigt du drikker spiller nemlig også en stor rolle i regnskabet. Drikker du mange shots i træk, har du også en større risiko for at få et blackout.

Du skal ikke sidde og tænke over dit blackout.
© Getty Images Fjern dit fokus fra dit blackout.

Hvorfor er det kun nogle, der oplever blackouts? 

Det er ét af de store spørgsmål, som vi gerne vil have svar på... men faktisk er selv forskerne usikre på, hvorfor det kun sker for nogle. 

“Studier viser, at visse mennesker er mere disponeret for nedsat aktivitet i blandt andet hippocampus. Disse mennesker viste også tegn på hæmning af områder, der er involveret i opmærksomhedskontrol og kognitiv funktion. Hvilket betyder, at det bliver vanskeligt at styre sin koncentration og tænke rationelt.” fortæller Carsten Juul. 

Undgå blackout ved at holde igen med alkoholen.
© Getty Images Lær dine grænser at kende, så du undgår et blackout.

Hvad kan du gøre dagen efter dit blackout?

Måske kom du i dit blackout til at skrive til din ekskæreste eller blev uvenner med din veninde – du er ikke den eneste, der har gjort ting, du ikke skulle have gjort under et blackout! Måske kan du huske små bidder af ting, der skete i løbet af dit blackout, eller fået noget fortalt efterfølgende.

Carsten Juul fortæller, at det bedste, du kan gøre i situationen dagen efter, er at lade være med at tænke over, hvad du kan have gjort dagen forinden – det vil nemlig kun forværre den skam og de bekymringer, du måtte have, og det kan fastholde dig i den ubehagelige følelse, du måske sidder med – derfor skal være slut med overtænkning

Kun hvis nogen konfronterer dig med, hvad der skete dagen før, kan du forklare dit blackout og undskylde. 

Kvinde spiser pizza
© Getty Images Plej både de moralske og almindelige tømmermænd med fastfood.

Lad dine tanker omkring dit blackout være 

Carsten Juul fortæller om to ting, du kan gøre, for netop at undgå disse blackouts næste gang du går i byen med veninderne:

  • Drik mindre
  • Drik langsommere

Så selvom det er hyggeligt at være ude med veninderne, så er det okay at sige fra til mere alkohol og holde igen. Lær din egen grænse at kende, så du kan undgå at stå i samme situation, næste gang du drikker. 

Hvis du har haft et blackout, gør du bedst i at lave noget der kan lede din opmærksomhed hen på noget andet, og derved kunne lade dine tanker om gårdagens blackout være – og derfor fortæller psykologen også, at Netflix er et rigtig godt alternativ. Dertil siger han, at det bestemt ikke skader at reducere både tømmermænd og lade tankerne ligge ved at kombinere Netflix med en omgang af din favoritfastfood. Så ring til din veninde, og inviter hende over til tømmermændshygge på sofaen med jeres yndlingsserie.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.