Får du nok opmærksomhed?

Du kan godt tillade dig at kræve et klap på skulderen. Woman fortæller dig hvorfor og hvordan

11. november 2014 af Ida Fabricius Bruun

Får du nok opmærksomhed?

Gad du godt at være hende, som alle lægger mærke til og beundrer? Synes du, at det er længe siden, din kæreste sidst har fortalt dig, at han elsker dig? Har du ventet i timevis på, at din veninde svarede dig på din sms, eller føles det, som om det er 100 år siden, din arbejdsindsats er blevet bemærket?

Så er du helt normal. “Alle mennesker har grundlæggende behov for at føle, at de bliver anerkendt, accepteret og forstået - og det er de behov, vi får dækket, når vi får opmærksomhed,” siger lifecoach Pernille W. Lauritsen.


 

Når du er glad, og det hele kører for dig, udstråler du selvsikkerhed og tiltrækker derfor også opmærksomhed. Men det er jo sjældent der, du trænger allermest til den. Er du til gengæld inde i en periode, hvor du er nede, vil du ofte være desperat efter at få omsorg.

“Når du i forvejen føler, at du ikke er god nok og ikke bliver anerkendt, vil du også være så sårbar, at du frygter et afslag. Det kan betyde, at du udsætter at bede om opmærksomheden endnu længere,” fastslår Pernille W. Lauritsen.

Men det kan du lave om på. Og det kræver hverken, at du stiller op i et reality-program eller ændrer dig til en diva. Bare læs med her...

Opmærksomhed fra din familie

Tiden, hvor du var det naturlige omdrejningspunkt i dine forældres liv, er forsvundet sammen med din tandbøjle og dit teenageoprør. Men det er, som om din familie ikke ser dig som den voksne kvinde, du er, og det kan være lige så frustrerende som slet ikke at blive set. Måske tør de ikke at stole på dig, fordi du jo ikke var i stand til at passe den hamster, du havde plaget om så længe som barn. Eller måske er det altid dine større søskende, der bliver spurgt til råds, fordi du jo er "den lille".

“Vi er alle meget hurtige til at tro, at vi kender nogle mennesker 100 procent. Men mange har meget svært ved at lade de opfattelser ændre sig, efterhånden som dem omkring os vokser og udvikler sig,” siger Pernille W. Lauritsen og fortsætter: “Dine forældre tror sikkert, de ved, hvordan du er, og derfor har de svært ved at acceptere dig for den, du er i dag.”


 

DERFOR HAR DU BRUG FOR DIN FAMILIES OPMÆRKSOMHED:
Det ligger dybt i os alle sammen, at vi - uanset hvor gamle vi er - længes efter vores forældres opmærksomhed og har brug for deres anerkendelse og accept. “Vores forældre har været vores trygge havn og det bedste fundament at springe ud i livet fra. Hvis de giver dig den opmærksomhed, du har brug for, og ser dig, som den du er, vil du føle, at de elsker dig uanset hvad - også selv om de ikke altid forstår dig. Og det vil gøre dig i stand til at turde at få meget mere ud af livet,” siger Pernille W. Lauritsen.

SÅDAN FÅR DU DEN:
“Den mistillid og de roller, din familie har givet dig, er i sidste ende deres ansvar. Uanset hvor meget du ændrer den måde, du opfører dig på, vil de ikke opdage, at du ikke længere er den, du var engang. Derfor er du nødt til at tale med dem om det,” siger Pernille W. Lauritsen. 

Hvis du har svært ved at finde modet, så prøv at huske på, at dine forældre og dine søskende er en del af dig - og at de gerne vil lytte til dig og gøre, hvad de kan, for at du bliver gladere for at være sammen med dem. Indkald til et familiemøde et sted, hvor der er fred og ro til, at I kan få talt sammen. Sig til din familie, at du i et stykke tid har følt, at de ikke ser dig, for den, du er, og at du gerne vil have en familie, hvor I bakker op om hinanden og accepterer hinanden, som I er i dag. “Det kan være svært for dine forældre, og det kan også tage tid for dem at lære det. Men for at gøre det nemmere for dem må du huske at tage udgangspunkt i, hvordan du har det og ikke komme med beskyldninger imod dem. Det vil nemlig kun skabe konflikter,” råder eksperten.

Opmærksomhed fra dine veninder

Der var en tid, hvor der kun var dig i dine veninders liv. Det var dengang nætterne var uendelige, husleje noget, jeres forældre betalte, og drenge nogle, I nok drømte om, men ikke rørte ved. Sådan er det ikke længere. Jeres liv er fyldt op med studie, arbejde, mænd og venner. Derfor kan der gå langt imellem de stunder, hvor dine veninder husker at sende dig en sms, ringer for at høre, hvordan du har det eller inviterer dig på middag. “Hvis vi møder nogen på vores vej, der giver os mere opmærksomhed, end vi får fra dem, der allerede er i vores liv, vil vi automatisk søge imod det,” siger Pernille W. Lauritsen. Derfor er det naturligt, at din veninde i en periode kun ænser sin nye kæreste eller ikke har tid til andet end sit job. Men selvfølgelig gør det ondt at blive tilsidesat af en, du holder af. For at smerten ikke skal blive værre og måske ende i, at du bliver jaloux, må du tale med hende om det.


DERFOR HAR DU BRUG FOR DINE VENINDERS OPMÆRKSOMHED:
Dine veninder er dine ligesindede. De er klar med forståelse og trøst, uanset om du svæver på en lyserød sky af forelskelse, er træt af din chef, eller din verden er sunket i grus, fordi drømmeprinsen red væk. “Dine veninder er også de bedste muligheder for dig for at blive hørt og set, og samtidig kan du lære uendeligt meget af dem,” siger Pernille W. Lauritsen.

SÅDAN FÅR DU DEN:
Når du bliver ked af, at din veninde ikke giver dig opmærksomhed, bunder det sikkert i, at du er bange for at miste hende. “Den frygt sidder i os alle. Derfor vil din veninde også kunne forstå din følelse.” Fortæl kun din veninde, hvordan DU føler, så du ikke får hældt en hel række beskyldninger i hovedet på hende. Fortæl hende for eksempel, at du savner hende, og at du godt kunne tænke dig, at hun blev en større del af dit liv. 

Du kan også prøve at spørge, hvordan hun synes, du er god til at give hende opmærksomhed, og hvordan du kan blive endnu bedre. Bagefter bytter I. Du vil højst sandsynligt få nogle kærlige svar, der gør dig klar over, at din veninde holder af dig og hvorfor - og I kan få løst op for misforståelser. Måske synes du ikke, din veninde lægger mærke til dig, hvis hun ikke svarer på din sms, to minutter efter den er tikket ind, mens hun synes, at det er rigeligt udtryk for opmærksomhed, at hun svarer et par dage senere. Når du ved, at det ikke er af mangel på interesse eller kærlighed, at hun ikke svarer med det samme, føles ventetiden ikke så lang og smertefuld.

Opmærksomhed fra dine kollegaer

Du giver det bedste, du kan hver eneste dag på jobbet eller studiet, men du føler ikke, der bliver lagt mærke til det store stykke arbejde, du faktisk yder. Den manglende opmærksomhed og anerkendelse vil få dig til at føle, at du ikke er noget værd, og at din mening eller dit arbejde ikke tæller. Jo mere, du føler det sådan, jo mere lukker du dig inde i dig selv og gemmer dig for kollegaerne. Og indelukkethed og lavt selvværd er en af de største bremseklodser for at få opmærksomhed.


DERFOR HAR DU BRUG FOR DINE KOLLEGAERS OPMÆRKSOMHED:
“Vi har alle et grundlæggende behov for at føle, at vi bidrager med noget til omverdenen. Den følelse får vi især, når vi får anerkendelse og opmærksomhed for det, vi kan fagligt,” siger Pernille W. Lauritsen. Hvis dine kollegaer ikke anerkender og roser dig for dit arbejde, vil du få følelsen af, at det er meningsløst. Det kan smitte af på resten af dit liv, blive en destruktiv følelse, der kan give selvværdsproblemer, og du kan få svært ved at komme videre.

SÅDAN FÅR DU DEN:
“Heldigvis er langt de fleste chefer til at tale med, så prøv at starte der,” råder Pernille W. Lauritsen. Bed om en samtale med din chef, og sig, at du gerne vil vide, hvordan din indsats bliver vurderet. Fortæl så bagefter, at du føler, du kan gøre et meget bedre og mere energisk stykke arbejde, hvis du lidt oftere får at vide, at du er god til det, du gør. 

Hvis det ikke hjælper, eller hvis du synes, det er for svært at bede direkte om opmærksomheden, så prøv i det små. Forsøg at sætte dig for, at du ved hvert møde skal komme med en pointe, en holdning eller et bidrag til de andre. “Ros avler ros, så prøv i en periode at rose dine kollegaer, og sig tak til dem, hvis de hjælper dig. Det giver en fantastisk energi at rose eller takke andre,” siger Pernille W. Lauritsen. Du kan også foreslå, at I får en foredragsholder ud på arbejdspladsen. Det kunne være en, der fortæller om, hvordan I kommunikerer med hinanden, eller en, der fortæller, hvad ros kan betyde på jobbet. Et input udefra er tit en god måde at sætte tanker i gang, der kan ændre nogle mønstre.

Opmærksomhed fra din kæreste

Manden, du har valgt at dele dit liv med, er din bedste ven og ham, du er allertættest på. Derfor er det også ekstra smertefuldt, hvis han ikke giver dig den opmærksomhed, du har brug for. Bedst som du troede, at I skulle bruge onsdag aften på at kigge hinanden dybt i øjnene, vil han se fodbold med drengene. Eller når du har brugt en halv eftermiddag på at dulle dig op til en fest, vil han hellere snakke med alle de andre mennesker, end han vil nyde synet af alle dine anstrengelser. Du vil føle det som et svigt, der enten gør dig ked af det eller vred på ham, og ofte vil dine følelser ende i jalousi. 


 

Hvis den følelse kommer snigende, er det tid til at stoppe op og overveje, om den kommer af, at du synes, han overser dig. “Jalousi er en af de følelser, der er allersværest at indrømme. Men jo mere, du prøver at skjule det, jo værre bliver følelsen - og den vil ende med at æde dig og dit parforhold op,” siger Pernille W. Lauritsen.

DERFOR HAR DU BRUG FOR DIN KÆRESTES OPMÆRKSOMHED:
“Din kæreste er - ligesom din familie - din sikre havn, og han forstår dig sikkert bedre end dine forældre og dine søskende,” siger Pernille W. Lauritsen. Han har nemlig oftest kun kendt dig som voksen, og derfor ser han dig præcis, som du er. Og den intimitet, I har med hinanden, får du ikke andre steder end fra ham. Hans opmærksomhed er et af de bedste fundamenter til at få et rigtig godt selvværd.

SÅDAN FÅR DU DEN:
Du kommer kun af med din følelse af jalousi ved at tale om den. Prøv at huske på, at et parforhold er et partnerskab, hvor I begge skal have dækket jeres behov. Så længe dine behov for, at han lægger mærke til dig, ikke er dækket, kan du ikke være den kæreste, du gerne vil være. Tag snakken med din kæreste derhjemme en dag, hvor I har masser af tid. Fortæl ham, hvad du har brug for - for eksempel, at du har brug for, at han er sammen med dig, når I går til fest sammen, eller at I har en kæresteaften en gang om ugen. Spørg ham, om det vil være okay med ham at gøre sådan. Giv ham også plads til at kunne afslå dit forslag. “Det er vigtigt, at du giver ham et valg og ikke bare bebrejder ham, at han ikke er god nok til at lægge mærke til dig,” siger Pernille W. Lauritsen.

6 gode råd til at turde

1. Find modet: Det kan føles farligt at springe ud i at bede om opmærksomhed. Tænk tilbage på en anden gang, hvor du sagde noget, du var nervøs for. Tænk så på, hvor lettet du var bagefter. Sådan vil det sikkert føles igen.

2. Lad dig ikke slå ud: Det virker måske ikke første gang, du kaster dig ud i at forsøge at få opmærksomhed. Måske ramte du en uheldig dag. Husk, at det ikke nødvendigvis er, fordi de andre har noget personligt imod dig, men at de også selv skal have overskud.



3. Giv dig selv opmærksomhed: Hvis du ikke selv synes, du er værd at ofre opmærksomhed, vil andre heller ikke synes det. Koncentrer dig om dine gode sider: Tving dig selv til hver aften at lægge mærke til fem ting, du har gjort godt i dag.

4. Start i det små: Der er ingen grund til at springe ud i at blive verdens centrum fra den ene dag til den anden. Sæt dig små mål - for eksempel at du til den næste fest vil få folk til at lytte til en historie, du fortæller.

5. Øv dig på en veninde: Hvis du synes, det er svært at tage hul på en alvorlig samtale, så øv dig på en veninde. Hun kan fortælle dig, hvis du bliver urimelig. Og øvelsen gør dig mindre nervøs.

6. Husk situationsfornemmelsen: Du er en fantastisk kvinde, og det har du selvfølgelig fortjent, at alle lægger mærke til. Men husk også, at andre har lige så meget brug for opmærksomhed. En bonus ved at huske det er, at når du giver opmærksomhed, vil du også automatisk få den igen.

Eksperten: Pernille W. Lauritsen er lifecoach og journalist. Pernille er partner i firmaet Mindjuice, der tilbyder coaching, uddanner nye coaches og holder workshops i blandt andet selvudvikling. Vil du prøve coaching, kan du booke en gratis session på mindjuice.dk

Bragt første gang i Woman nr. 107