Kvinde skriver dagbog og drikker te
Giv dig selv lov til at slappe af. © Getty Images

5 gode grunde til at skrive dagbog hver dag

Gør det til din form for meditation

28. februar 2020 af Zenia Andine Kehlet

At skrive dagbog betyder ikke nødvendigvis, at du skal skrive om din dag, eller hvad du har oplevet. Skriv lige netop dét, der falder dig naturligt, om det så er din dag eller dine tanker. Skriv for at få tankerne ud af hovedet og ned på papir. Når det kommer ned på skrift, er det lettere at forholde sig til og abstrahere fra i hverdagen. Der er mange gode grunde til, hvorfor du skal skriv dagbog hver dag. Vi har samlet de bedste her. Måske bliver du overtalt?

1. Øg din koncentration

Har du svært ved at koncentrere dig? Hvis dit hoved er fyldt med tanker, som du har svært ved at abstrahere fra, så gør dig selv den tjeneste at skrive dine tanker ned. Når du skriver dem ned, fylder de mindre i hverdagen. Sæt gerne ord på, hvorfor det fylder meget. Hvad er det, som du bekymrer dig om, eller ikke kan lade være med at tænke på?

Du kan også øge din koncentration ved at skære andre ting fra og lægge fokus på at skrive dagbog. Forsøg kun at koncentrere dig om at få ord ned på papiret. 

2. Opnå en bedre søvn

Hvis du har problemer med at falde i søvn, fordi du ligger og tænker, så skriv dine tanker ned lige i øjeblikket. Skriv alt det ned, som gør, at du ikke kan falde i søvn. Lad telefonen ligge og fokusér på at skrive i din dagbog. Det kan være ting, som du skal nå i morgen og derfor allerede har i tankerne. Men de fleste ting kan du ikke gøre noget ved nu, så skriv det ned, og få det ud af hovedet indtil i morgen. 

Skær alt fra, der distraherer dig og bryder med din nattesøvn – flere sammenhængende timers søvn vil gøre gavn for dig.

Kvinde sover
Gå ikke på kompromis med din nattesøvn.

3. Husk de vigtige ting

Måske tænker du ikke over det lige i øjeblikket, men det er en god idé at skrive oplevelser ned, så du altid kan gå tilbage og huske, hvad det var, du oplevede. Måske vil du huske det anderledes nu, end du rent faktisk gjorde dengang, det skete. 

Det er en rigtig god idé, så du undgår at stå i en situation, hvor du tænker “Hvad var det nu liiiige, der skete bagefter?”. Dette gælder også, hvis du har oplevet noget, som du rigtig gerne vil fortælle andre – skriv det ned, hvis du ved, at det vil hjælpe dig med at huske det bedre. 

4. Hold øje med dit velvære

Skriv ned, hvordan du har det, og vær opmærksom på dit velvære. Det kan være en rigtig god idé, og så kan du altid gå tilbage over tid og se, hvordan visse ting har påvirket dig, og hvad du fremover skal undgå, eller hvordan du kan arbejde med disse ting fremover.

Gør dét at skrive dagbog til din egen form for meditation. Ved at skrive om dit velvære lærer du rigtig meget om dig selv. Både i forhold til hvordan du har det, og hvad der påvirker dig.

Kvinde mediterer
Gør det til din form for meditation

5. Få mere ro på i hverdagen

Når du har en travl dag, kan det måske ligefrem være nødvendigt at sætte dig ned i fem minutter og skrive dagbog. At få skrevet ned, hvorfor du har travlt, kan netop være den faktor for dig, der gør, at det bliver lagt lidt på hylden. Selvom det kan være fristende at skrive på computeren, så find en lille bog, og skriv i hånden. Vi sidder i forvejen rigeligt foran skærmen i løbet af dagen. 

Det giver en anden ro at skrive ned på papir i forhold til at skrive på tastaturet. Tænk over, hvordan kuglepennen eller blyanten føles i hånden. Det tager måske lidt længere tid, men det er værd at bruge tiden på at skrive i hånden. Det giver en helt anden ro i hverdagen og bringer os væk fra skærmen, som vi muligvis bruger for lang tid på.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.