Kvinde
Hvorfor er det så svært at ændre på en vane? © Getty images

5 grunde, til hvorfor det er så svært at få dine nye gode vaner til at blive en del af din dagligdag

Kender du til de såkaldte vane-triggere?

24. februar 2022 af Ida Hagsholm Jonassen

Kan du heller ikke lade være med at trykke snooze (lidt for mange gange), når din alarm ringer om morgenen? Også selvom du havde svoret, at den vane skulle stoppe nu! Okay, det sagde du faktisk i sidste uge... Og ugen før... Det var egentlig dit nytårsfortsæt. For tre år siden. 

Hvis dette er tilfældet, så skal du bestemt ikke føle dig alene, for vi har dem allesammen, om vi vil kendes ved dem eller ej: Dårlige vaner. 

Det kan være så utrolig svært at ændre vaner, hvis de først er kommet ind i dit liv. Og det er der faktisk en årsag til. 

Læs med her, hvor vi har samlet fem grunde, til hvorfor det er så svært at få dine nye vaner til at blive end del af din dagligdag. 

1. Dine tanker betyder mere end du tror

Om din nye vane skal være at bruge færre penge på unødvendige ting, blive en bedre veninde eller kæreste, spise sundere, gå tidligere i seng, bruge mindre tid på telefonen — så er enhver god begyndelse at tage en beslutning helt nede i maven, om at denne nye vane skal forblive i dit liv.

Har du det rette mindset til at skabe en god vane eller ændre en dårlig, så er du nemlig allerede nået meget langt i processen. 

Så handler det bare om at holde fast i denne beslutning, især når det bliver hårdt — og huske på hvorfor du gerne vil ændre eller tilføje en vane. For hvis du allerede på forhånd tænker, at de nye vaner ikke kommer til at holde, så er der langt større risiko for, at det desværre er rigtigt.  

2. Nye vaner opstår ikke lige over natten

Gid vi bare kunne vågne op til et liv, hvor spinat-smoothies og yoga var en naturlig del af vores daglige rutine, men sådan forholder det sig desværre ikke. 

I gennemsnit tager det nemlig mennesket hele 66 dage at skabe en ny vane. Så er der altså ikke noget at sige til, at det er meget svært at få morgenløbeturen til at blive en del af dagligdagen. 

Alt afhængigt af hvilken ny vane du ønsker i dit liv, tager det mellem 18 og 254 dage, før den sidder helt fast i din dagligdag. Desværre kan du ikke regne med, at den morgenløbetur kan forblive i din nye livsstil efter 18 dage med sved på panden. Motion er nemlig en af de vaner, som tager længst tid at skabe, mens vanen at drikke en flaske vand blot tager 18 dage. Øv, gid det var omvendt! 

3. Find din indre fighter frem

Hold ud! Det er nemlig de første 10-20 dage, som er de vigtigste i processen ved at skabe en ny vane. De resterende (mange) dage er blot ren og skær udholdelse, men det kan altså også være længe og hårdt nok i sig selv! 

Hvis din nye gode vane skal være mere træning, så frygt ej, hvis du kommer til at springe en dag over i din ellers super sunde nye livsstil. Det betyder nemlig ikke det helt store, hvis du misser en dag eller to i træningsprogrammet. 

MEN det er altså temmelig vigtigt, at du ikke misser en hel uge. Forskning viser nemlig, at en uges dasen på sofaen kan nulstille hele dit hårde arbejde. Oh no, det må ikke ske! 

4. De såkaldte vane-triggere 

Du står i køen til Nettos kasse og bum. Der lander en Kinder Bueno på rullebåndet, selvom du ellers havde lovet dig selv IKKE at bruge flere dumme penge på snacks, aargh!  

Og det er der faktisk en god grund til. Du har nemlig ikke lige så meget kontrol over dit liv, som du måske går og tror. 

Mange af de (dårlige) vaner, du har i dit liv er nemlig i høj grad påvirket af de såkaldte vane-triggere. Det kan være et skilt med ‘fastelavnsboller på tilbud’ eller lækkerier ved kassen i supermarkedet, som er med til at trigge dine vaner. For så skal du liiige have to fastelavnsboller med hjem, de var jo på tilbud. Og også lige en Kinder Bueno. Den lå jo nærmest allerede på rullebåndet... 

5. Gå en (stor) bue udenom fristelserne

Pas på at du ikke bliver fristet, til at bryde de gode vaner du så hårdt arbejder på at få ind i dit liv. 

Derfor er det strengt forbudt at lige at tjekke din ekskærestes Instagrambilleder, hvis din nye vane skal være at bruge mindre tid og energi på at tænke på ham eller hende. 

For én gang bliver hurtigt til to, tre, fire... Og før du har set dig om, finder du dig selv inde på ekskærestens Instagramprofil på daglig basis — så bliver det udfordrende at gemme alle tankerne væk om personen. 

Derfor kan det være en rigtig god ide at modstå fristelsen i første omgang. Så er du allerede godt på vej ind i din nye gode vane! 

Kilder: Ewald.dk, Berlingste.dk, mindhelper.dk

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.