Er du lidt for glad for cocktails?
Er du lidt for glad for cocktails?

Har du et problem med alkohol?

Få svaret - og lær at trappe forbruget af sprut ned

4. marts 2009 af Mette Andrea Boesgaard

Har du et problem med alkohol?


Alkoholikere - det er sådan nogle, der hænger på en bænk nede foran den lokale Netto. Eller er det nu også det? Der findes masser af helt almindelige, velfungerende mennesker, der har problemer med alkohol; faktisk skønnes det, at der findes op mod 250.000 alkoholmisbrugere her i landet. Og kun 3 % af dem er bumserne på bænkene...

Har du et sundt forhold til alkohol - eller drikker du lidt for meget? Læs med på de følgende sider, få svaret - og få opskriften på, hvordan du skærer ned på sprut-indtaget!


Hvor meget må jeg drikke?


HVOR MEGET ER FOR MEGET ALKOHOL?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder maximalt drikker 14 genstande om ugen og højst 5 genstande på en aften.

Så meget er en genstand:
1 pilsner (33 cl) - husk, stærkere øl = flere genstande (en guldøl indeholder for eksempel ca. 1 ¼ genstand)
1 glas vin (12 cl)
1 glas hedvin (8 cl)
1 glas spiritus (4 cl)


Holder du dig under den grænse, udgør alkohol ikke nogen sundhedsrisiko (med mindre du er gravid, tager medicin, der ikke bør blandes med spiritus eller skal køre bil - i så fald bør du slet ikke drikke overhovedet). Drikker du mere end anbefalingerne, bør du forsøge at skære ned - alkohol er nemlig ikke just sundt for kroppen.

Læs her, hvad alkohol gør ved din krop

Der findes ikke nogen klar grænse for, hvornår et forbrug af alkohol er blevet til et misbrug af alkohol. Alkoholmisbrug handler dog ikke kun om, hvor meget du drikker, men hvordan det påvirker dit liv.

Drikker du for meget?


DRIKKER DU FOR MEGET?
Ud over at tælle genstande, skal du derfor også stille dig selv en række spørgsmål for at tjekke, om du har et sundt forhold til alkohol:


1. Finder du tit på en undskyldning for at få et glas vin eller en øl?


2. Har du nogen side lovet dig selv ikke at drikke i for eksempel en uge, men ikke kunnet holde det?


3. Har nogen i din omgangskreds sagt til dig, at du drikker for meget?


4. Har du forsøgt at skjule, at du tager et glas vin eller en øl for at undgå ballade med din kæreste, dine veninder eller din familie?


5. Har du forsømt aftaler eller forpligtelser med hensyn til arbejde, uddannelse, familie eller omgangskreds på grund af at du drikker for meget? Har du for eksempel haft sygedage på grund af tømmermænd?


6. Skal du drikke mere end tidligere for at blive fuld?


7. Bliver du fuld til fester, selvom du har besluttet ikke at få for meget?


8. Drikker du nogen sinde så meget, at du har svært ved at huske, hvad der skete?


9. Har du nogensinde brugt alkohol for at dulme ubehag som for eksempel nedtrykthed, stress, kedsomhed, nervøsitet eller angst?


Hvis du kan svare ja på 2 af ovenstående spørgsmål er der over 90 % sandsynlighed for, at du drikker for meget!

 

Skru ned for dit alkohol-indtag


SÅDAN SKRUER DU NED FOR DIT ALKOHOL-INDTAG

Hvis du drikker for meget, kan du sagtens selv forsøge at sætte dit alkohol-forbrug ned. Det gør du sådan:


Kend dine druk-vaner
Inden du kan gå i gang med at ændre dine dårlige vaner, må du kende dine vaner. Start derfor med at føre dagbog over dine drikkevaner i et par uger - skriv ned, hvad du drikker, hvor meget du drikker, i hvilke situationer og med hvem.


Drop de ligegyldige drinks
Undgå at drikke spiritus, hvor du lige så godt kunne drikke noget andet. Drop for eksempel vinen til middag, før-fest-drinken på vej ud af døren eller godnatsjussen. Du kan også beslutte ikke at drikke i bestemte tidsrum, for eksempel mandag til torsdag, før kl. 18 eller efter kl. 24.


Undgå de farlige situationer

Hvis du er selskabs-drikker, så beslut dig for, hvor mange genstande, du vil drikke, inden du går ud af døren. Du kan også drikke mindre ved at drikke cola eller vand som hver anden drink eller ved at drikke vand til vinen. Er der flere farlige situationer, så fokusér på at stryge dem, der er lettest at undvære, først.

 

Hav en forklaring parat
Nogle gange kan andre mennesker have en forventning om, at du drikker. Lad dig ikke presse til at drikke - sørg i stedet for at have en forklaring parat. Du kan for eksempel sige lige ud, at du er ved at sætte dit forbrug ned, eller at du er holdt op med at drikke. Du kan også sige, at dit helbred ikke kan holde til at drikke, eller at du ikke gider bruge næste dag på at have tømmermænd.

 

Bryd vanerne
Drikker du af ensomhed eller kedsomhed? Eller drikker du altid sammen med særlige venner eller begivenheder? Find dine svage punkter og overvej, om du kan lave noget andet, når du egentlig har for vane at få en drink. Gå i biffen i stedet for i byen - gå ud i stedet for at sidde hjemme - dyrk motion eller få dig en hobby i stedet for at gå på cafe.


Tal med andre om problemerne
Du skal selv beslutte dig for at drikke mindre - men du behøver ikke være alene om at føre beslutningen ud i livet. Vær åben om dit problem; tal om det med din familie, dine venner og dine kolleger. Selvom det måske føles flovt, så er der sikkert flere, end du tror, der selv kæmper med et lidt for højt alkohol-forbrug. Og lægger du selv kortene på bordet, er det meget sandsynligt, at dine nære vil bakke dig op.

 

Vær realistisk
Det nytter sjældent noget at prøve på at ændre alle de dårlige vaner på én gang. Sæt derfor nogle mål, som du kan nå. Hellere nå et lille mål end droppe ti ambitiøse mål! Husk, at når du først har oplevet én succes, er det lettere at gå videre til den næste.


Hold fast i dine mål

Faldt du i? Fik du alligevel for meget at drikke? Så giv ikke op! Start på en frisk næste dig, og lad være med at slå dig selv i hovedet med, at det gik galt! Hvis du gang på gang falder i, kan du føre drikke-dagbog i et par uger, mens du afprøver dine nye drikkevaner - i dagbogen kan du notere problemerne og se, om de følger et mønster, som du så kan bryde.


Kan du ikke ændre dine drikkevaner selv?

Så er der masser af hjælp at hente. Her kan du få hjælp til at sætte forbruget ned:

 

  • Din læge
  • I de fleste større byer findes der et alkoholambulatorium, hvor enhver kan henvende sig. Det er helt anonymt, og du behøver ikke blive registreret. Alkoholambulatorierne har tilknyttet specialuddannede læger, sygeplejersker og socialrådgivere, som kan hjælpe dig. Du kan finde oplysninger om din nærmeste alkohol-rådgivning på din kommunes website, ved at kontakte kommunen eller ved at slå op på degulesider.dk. Hope.dk har også den komplette liste over alkoholbehandling fordelt på regioner
  • Du kan også ringe til Alko-Linjen, der har åbent mandag til fredag fra kl. 10-22 på telefon 8033 0610, eller du kan få råd fra rådgivere på websites som for eksempel hope.dk, alkoholchat.dk eller anonyme-alkoholikere.dk

Du vil (garanteret) også kunne lide