Yoga position
Yoga position© iStock

Har du stress? Lyt til din krop

Woman lærer dig at lytte til faresignalerne ved stress

31. oktober 2007

Næsten hver fjerde dansker lider af stress, og måske er du også en af dem. Her kan du læse om tegn og symptomer på stress.

Mange af os kvinder er ikke særligt gode til at opdage, at vi er stressede. Vi har svært ved at sige nej til opgaver, for vi vil så gerne gøre alle glade, også selv om vi er ved at drukne i arbejde.

Men pas på! Stress er meget farligt - sygdommen kan føre til psykiske sygdomme som depression eller fysiske sygdomme som influenza og mavesår. Desuden er det nemmere at blive alvorligt syg, hvis du er stresset.

Derfor er det vigtigt at mærke efter, at er som det skal være, og at du føler dig sund og rask og glad. Hvis du kan nikke genkendende til flere af nedenstående symptomer, så har du sansynligvis stress, og så er det på tide at geare ned inden det er for sent.

TOLV TEGN PÅ STRESS

Træthed

Du føler dig trættere end normalt, og dejser om på sofaen så snart du kommer hjem. Du vågner op og er forvirret ? du har sovet mange timer og klokken er blevet mange, så du går direkte i seng. Du føler ikke at du får nok søvn, og du tænker hele tiden på at sove. Du oplever, at hvis du sidder stille i lang tid, så flyder det hele sammen og dine øjne bliver tunge, selv trafikken kan være svær at koncentrere sig om.

Hovedpine
Av av av, endnu en arbejdsdag slutter med hovedpine. Det føles som om et helt regiment soldater tramper rundt oven på dit hoved. Du har forsøgt at dulme smerterne med et par panodiler, men det er som om, at der ikke rigtigt sker noget: hovedpinen er der stadigvæk.

Hjertebanken
Du føler, at dit hjerte pisker derud af med 100 kilometer i timen
. Du trækker vejret i korte stød og spænder i maven, så du ikke får luften ordentligt ind i lungerne. Du har svært ved at falde til ro og føler at du ikke kan følge med, selv om du gør dit arbejde så hurtigt som du kan.

Spændinger i nakken
Din nakke føles som en sten, musklerne i ryggen er hårde og ømme. Selv om du måske er opmærksom på at du spænder i nakken, så oplever du, at du glemmer det, når du går i gang med arbejdsopgaverne. Efter arbejde værker det i hele ryggen ,og du er stiv og kan næsten ikke bevæge hovedet, fordi muskelknuderne har godt tag i din nakke.

Søvnbesvær
Du har svært ved at geare ned, og det er som om at kroppen er fuld af energi, så snart du lægger hovedet på puden. Selv om du er træt føler du dig rastløs og har meget svært ved at falde i søvn. Tankerne fræser bare derud af og selv om du siger til dig selv at nu skal du snart sove og begynder at tælle får, så sker der intet. Når søvnen så endeligt tager over, sover du uroligt og vågner flere gange.

Sygdom
For tredje gang på bare få måneder må du lægge dig syg med en ordentlig omgang influenza. Du har feber ? fryser selv om du ligger begravet under flere lag dyner og det føles som om din hjerne er brændt helt sammen. Har været meget syg på det sidste - mere end sædvanligt, kan det skyldes du er stresset. Hvis du er stresset er du meget mere modtagelig for sygdomme og baciller.


Lavt selvværd
Du kan ikke gøre noget rigtigt og alle andre er meget dygtigere end dig. Faktisk forstår du slet ikke, at de ikke snart fyrer dig, for du er da intet værd! Du bilder dig selv ind at du ikke er dygtig og du soler ikke på dig selv og dine evner. Komplimenter preller af på dig, for de siger det jo bare for at være venlige. Kan du genkende følelsen af ikke at være noget værd, så har du måske stress.

Utålmodighed
Du bliver let irriteret og utålmodig. Dine kolleger arbejder for langsomt, og når du skal forklare dem noget, så forstår de dig ikke, og så bliver du irriteret på dem. Der er ikke noget, der kan gå stærkt nok og nu er bussen også forsinket, så nu kommer du for sent hjem. Du vrisser af de andre og dit humør er kulsort.



Glemsomhed
Nu har du igen glemt hvor du har lagt nøglerne og du har slet ikke tid til at rende rundt for at finde dem. Måske oplever du, at du bliver mindre opmærksom på fejl, og at du derfor ikke får afsluttet dine arbejdsopgaver ordentligt. Har du lagt mærke til at din hukommelse svigter dig og du har svært ved at huske aftaler og opgaver, så kan det være fordi du er stresset.

Ondt i maven
Går du rundt og bekymrer dig for meget, så kommer du nemt til at spænde i maven og du får ikke trukket vejret ordentligt. Stress kan give sure opstød, halsbrænd og mavesår, så vær opmærksom på din krop. Er du stresset vil du måske også opleve af "det der kommer ud af den anden ende" ændrer sig - det kan være at der slet ikke kommer noget ud, eller at du skal rende på toilet hele tiden, med tynd mave.


 


Manglende lyst
Du føler du udmattet og har ikke rigtigt lyst til noget. Selv den mindste beslutning, skaber kaos i dit sind. Familien og vennerne bliver tilside sat - du orker simpelthen ikke at skulle være social. Du gider heller ikke rigtigt gøre noget ud af dig selv lægere - det er besværligt at tage bad, lægge makeup og fjerne de sørgelige rester af neglelakken. Dit hjem er rodet, for du har svært ved at tage dig samment til at få gjort rent. Maden på tallerkenen er grå og trist og smager ikke af noget. Og sex er helt ude af billedet.

Svimmelhed
I har travlt på arbejdet, og du har nærmest ikke haft tid til at få hverken vådt eller tørt. Nu kan du mærke, hvordan dit syn bliver sløret og du bliver svag i knæene. Men du har ikke tid til at sætte dig ned, og komme til dig selv igen. Føler du dig svimmel eller ryster du meget, så kan det også skyldes stress.

Du vil (garanteret) også kunne lide