Kvinde har ondt i maven
Det kan være smertefuldt at have sin menstruation – men vidste du, at der følger en række andre ting med? © Getty Images

Din cyklus fra a til å: Det sker der i din krop, når du har din menstruation

Din krop udsættes for mange ting, når det er ‘den tid på måneden’

12. juni 2018 af Maria Lynnerup og Simone Overgaard Aaberg

Du er måske klar over, at der med menstruationen er en stor chance for ubehag i nogle dage om måneden (suk), men vidste du, at der sker alt fra oppustethed til mere udflåd i trusserne – og ikke mindst en reel påvirkning på dit humør? Læs med her, og bliv klogere på din cyklus fra a til å. 

A – Appelsinhud 

De fleste af os har buler på lårene uanset vægt, højde og alder. Månelandskabet består af indkapslet fedt og affaldsstoffer, og desværre kan p-piller, graviditet og menstruation påvirke dine hormoner, så bulerne bliver mere fremtrædende.

B – Bryster 

Op til menstruation kan dine bryster virke ømme. Ømheden er en del af det, der kaldes PMS, præmenstruelt syndrom, der kommer af en øget østrogenmængde i kroppen. Du kan lindre smerterne ved at bruge en god, støttende bh, tage et varmt bad og i øvrigt bede manden behandle dem forsigtigt ... 

C – Cyklus

Ordet cyklus betyder cirkel og betegner den mekanisme, der gentager sig hver eneste måned i en kvindes krop. Cyklussen kan strække sig over alt fra 23 til 35 dage — i gennemsnit 28 dage

D – Dårligt humør

Hormonændringerne i ugen op til din menstruation betyder, at mængden af både endorfin og serotonin i hjernen daler. Endorfin er meget vigtigt for dit humør, og serotonin virker beroligende. Når begge disse sættes ude af spil i en uges tid, er der ikke noget at sige til, at du føler dig sur og trist.

E – Enæring

Når du har menstruation, stiger dit energibehov, så du føler dig ekstra sulten og sukkertrængende. Men lad være med at gribe slikskålen — de hurtige kulhydrater gør dig bare mere træt og uoplagt. Få i stedet gode kulhydrater fra frugt og fuldkorn og kalk fra mælkeprodukter.

F – Fedtet hud

Under menstruationen kan ændringerne i hormonniveauet gøre din ansigtshud mere fedtet end normalt. Hvis problemet er meget stort, kan du få nogle piller mod det af din læge, men da de er meget skrappe, er det en god idé at starte med almindelig, mild hudpleje til uren hud.

Kvinde der kigger sig selv i spejlet
Det er helt normalt, at huden føles lidt mere fedtet end normalt, når du har din menstruation. © Getty Images

G – Graviditet 

Du kan kun blive gravid i ét døgn i hele din cyklus. Når ægget bliver frigivet fra æggestokken, lever det kun i 24 timer, hvorefter det går til grunde, hvis det ikke er blevet befrugtet. Døgnet ligger nogenlunde midt i din cyklus — hvis den er 28 dage, er det altså på dag 14. Men pas på — længden af din cyklus kan variere, og samtidig kan sædcellerne overleve op til 48 timer i din krop.

H – Hygiejne

Menstruationsblod lugter, og det griser. Heldigvis findes der stort set usynlige bind og tamponer. Hvilken type, du er til, er en smagssag, men du bør ikke have en tampon siddende i mere end otte timer. Det er en god idé at gå i bad hver dag under menstruationen, da du også sveder mere end normalt.

I – intimitet

Du kan sagtens dyrke sex under menstruationen. Nogle kvinder har større sexlyst end normalt, mens andre føler sig utiltrækkende. Hvis du bare gerne vil være nøgen og tæt med din elskede, kan han måske give dig en skøn massage i stedet? 

J – Jordomrejse 

Hvis du skal på ferie, er det fristende at springe den månedlige pause med p-pillerne over og udskyde menstruationen. Det kan du sagtens gøre, men vær opmærksom på, at du kan få pletblødninger midt i perioden, samt at en eventuelt graviditet først vil blive opdaget sent.

K – Kramper

Når du får mensessmerter, er det, fordi hormonet prostaglandin sætter gang i en sammentrækning af livmoderen, så blod og væv kan komme ud. Det kan gøre temmelig ondt, men det kan hjælpe at holde noget varmt på maven og dyrke motion. 

L – Livmoderen

Navnet siger det hele: Livmoderen giver liv. Dens opgave er at beskytte og ernære det befrugtede æg og efter ni måneder føde. Livmoderen er et kegleformet organ med en æggeleder øverst i hver side. Nederst munder den ud i livmoderhalsen.

M – Menstruation

Ordet menses betyder måned på latin. Menstruationen begynder, når et ubefrugtet æg går til grunde og udstødes. Selv om det ser voldsomt ud, bløder du faktisk mindre end en deciliter. Størstedelen af menstruationen består af væv fra slimhinden — kun en smule er blod.

Kvinde ligger på sengen og holder sig på maven
Det er (desværre) helt normalt, at du kan opleve kramper under din menstruation. © Getty Images

N – Nyttig viden

Hormonernes indflydelse på dit humør og velbefindende gør, at du ikke er dig selv i ugen op til menses. Det er ikke her, du skal tage den store forholdssnak med din kæreste eller en vigtig diskussion chefen. Noter det i din kalender, så husker du det.

O – Ophobning af væske

Lige før menstruationen stiger kroppens indhold af natrium, som binder vand i organismen. Det er derfor, du kan føle dig oppustet og tyk i en uges tid. Dæmp væskeophobningen med motion og ved at undgå salt mad.

P – Progresteron

Hormonet progesteron arbejder for at få livmoderslimhinden til at producere næring, så den bliver klar til at tage imod et befrugtet æg. Hvis ægget ikke befrugtes, falder niveauet af hormonet, og den fortykkede slimhinde kan ikke opretholdes. Slimhinden udstødes, og menstruationen går i gang. 

Q – Qvindelig intuition

I perioden omkring din ægløsning — 12-14 dage efter menstruation — er du en ren superkvinde, især hvad angår mænd. Så gå på jagt med åbne øjne, hvis du er single, eller benyt lejligheden til rigtigt at mærke, hvor skøn din kæreste er.

R – Rygning

I USA er 3.000 kvinder mellem 27 og 44 år blevet fulgt i ti år, og konklusionen er klar: Rygere har dobbelt så høj risiko for alvorlig PMS som ikke-rygere. Så er du meget generet af humørsvingninger, vægtstigning og uren hud op til menses, så start med at kvitte smøgerne.

S – Stofskifte

Perioden med PMS er ikke kun til besvær. Dit stofskifte øges en smule i ugen lige inden menses, da du har brug for ekstra energi. Faktisk kan du dagligt forbrænde op til 500 kalorier mere end normalt.

T – Tarmfunktion

Menstruationssmerter behøver ikke kun at skyldes livmoderens sammentrækninger. Stigningen af hormoner har også indflydelse på din tarmfunktion — du får lettere forstoppelse. Spis rigeligt med fibre i perioden, og supplér eventuelt med svesker og blommer, der fremmer fordøjelsen.

U – Udflåd

Når du har ægløsning, har du ofte mere udflåd i trusserne. Udflåddet er klart og mere slimet end sædvanligt. Det smører skedeindgangen, så du nemt kan dyrke sex på det mest gunstige tidspunkt, og samtidig kan sædceller lettere trænge gennem det slim end det normale. 

Det kan give en ekstra lyst til søde sager, når det er ‘den tid på måneden’.
Det kan give en ekstra lyst til søde sager, når det er ‘den tid på måneden’.

V – Vægt 

Det er ikke rent hysteri, når du føler dig stor som en hval op til menstruationen. Faktisk kan du tage mellem et og tre kilo på i overskydende væske, plus du får mere luft i tarmene. Det hele er med til at få maven til at føles som en ballon — men heldigvis kun i en kort periode.

W – Weight-watchers

Mange kvinder synes, at vægten stiger, når de tager p-piller. Det er dog ikke p-pillerne i sig selv, der giver de ekstra kilo på sidebenene. Det er den ændrede hormonbalance, der øger din trang til chips og kage.

X – X-stra stor sexlyst

Kroppen er så smart indrettet, at flere mekanismer træder i kraft på det tidspunkt, når du er mest frugtbar. Under ægløsningen kan du opleve, at din sexlyst stiger. Du tiltrækkes især af meget maskuline mænd, og samtidig bliver din stemme lysere, din lugtesans skarpere og dine læber fyldigere.

Y – Ydeevne

Når du har menstruation, bruger kroppen en masse energi, så du ikke kan præstere så meget, som du plejer. Tag den lidt med ro. Så kan du jo trøste dig med, at din effektivitet er på sit højeste 14 dage senere, når du har ægløsning. 

Z – Zzzz

Hvis du bliver uoverskueligt træt og ugidelig op til menstruationen, så husk, at jo mere energi du bruger, jo mere skaber du. Kom i gang med motionen — først vil det føles hårdt, men allerede i næste cyklus vil du kunne mærke den ekstra energi.

Æ – Ægløsning

Omkring 14 dage efter menstruationen modnes og løsnes et af dine cirka 500.000 æg fra æggestokken. Det begynder sin vandring gennem æggelederen, og det er på denne cirka et døgn lange tur, at ægget kan befrugtes af en sædcelle. Sker det ikke, bliver det udstødt med næste blødning.

Ø – Østrogen

Sammen med progesteron er det kønshormonet østrogen, der sørger for, at et eventuelt befrugtet æg kan overleve i livmoderen. Uden østrogen kunne vi slet ikke blive gravide! Så det er til at leve med, at det forhøjede hormonniveau i tiden op til menstruation også gør os småskøre.

Å – År efter år

Gennemsnitligt begynder en kvinde at menstruere, når hun er 13 år, og fortsætter, til hun er 50. På et helt liv bliver det til cirka 500 cyklusser.

Bragt første gang i Woman nr. 135.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori