Hold dig langt væk fra disse madvarer, hvis du vil undgå halsbrand

Vi er især overraskede over nummer syv, som normalt hjælper på dårlig ånde

1. august 2016 af IFORM

1. Chokolade

Ja – ØV! Vi kender alle følelsen af lækker og afstressende chokolade, der smelter på tungen. Men faktisk er den så afslappende, at den afspænder lukkemusklen i halsen, så mavesyren får frit løb til at flyde tilbage til spiserøret.

2. Avokado

… og nødder og ost. De er fulde af sundt fedt, som vi normalt elsker. Men fedtet sænker tømningen af tarmen, så der kan være pres på nede i maven, fordi den er fuld – og det lægger pres på lukkemusklen i spiserøret. Så drop ostetallerkenen eller avokadomaden efter aftensmaden. Spis den hellere først på dagen.

3. Stærk mad

Mad med for eksempel meget chili eller stærke pebre kan være barske fætre, når det kommer til halsbrand. Prøv at undgå dem helt i en periode, hvis de skaber problemer, og list dem så lige så stille ind igen i mildere versioner.

Har du tilmeldt dig IFORM-løbet? Ellers kan du gøre det her 

4. Tomater

Tomater er små sundhedsbomber – men også små triggere af halsbrand. De er meget syreholdige, og især på tom mave kan det give sure opstød.

5. Løg og hvidløg

Det er en klassiker – der har det med at ryge retur, hvis man er en af dem, der har tendens til at få halsbrand.

6. Appelsiner

Appelsiner – og andre citrusfrugter – er svære at komme uden om, når vi taler om syreholdige madvarer, der sætter skub i systemet tilbage mod svælget.

7. Pebermynte

Når nu du alligevel er kommet til at spise nogle af madvarerne her og bare trænger til frisk ånde, ligger det lige for at tage en pebermyntepastel. Bad idea! Pebermynte virker nemlig også afslappende på lukkemusklen i halsen – og så kender vi konsekvensen.

Se hvilke 9 madvarer, der får dig til at sove godt i nat