Læs, hvad der skete, da jeg droppede kager og slik til fordel for 90 liter vand

Jeg er glad for sukker. Eller det vil sige – jeg tænker ikke så meget over, at det faktisk ér sukker, jeg propper mig med, når jeg hygger mig med kage og slik.

Det kan lyde underligt, men gud hvor er det altså svært for mig at forstå, at en pose vingummier eller et stykke kage ikke gør noget godt for mig.

Faktisk fik jeg lidt et chok, da klinisk diætist Heidi Rydahl Jensen fra Firmasund.dk og bloggen Greenieme.dk forklarede mig, at bare én håndfuld slik om dagen nemt kan føre til en vægtstigning på et til to kilo om året. 

Omvendt er jeg ikke glad for vand. Altså, det er da fint nok, hvis jeg er virkelig tørstig, og jeg ikke har andre muligheder for at få væske indenbords. Men det er nu sjældent, at det sker.

Derfor skulle jeg udfordres

Som du måske har kunnet se på både vores Instagram og Snapchat, er vi ikke sukkerforskrækkede på Woman. Og det mener jeg heller ikke, at vi skal være.

Det skader bare ikke at huske, at det også har nogle konsekvenser. Og det skulle jeg mindes om.

Derfor kastede jeg mig over projekt ‘hold dig fra slik og kage, og drik tre liter vand om dagen i 30 dage’. Selvom det 'kun' blev til 90 liter, føltes det nogle dage som 300. 

Sådan føltes det

I starten var det virkelig svært for mig at holde mig fra den (næsten) daglige slikskål og eftermiddagssnack på redaktionen og fristelserne sammen med veninderne.

Men efter den første uge med en helt masse ‘nej takker’, begyndte jeg at føle mig virkelig sej. Pludselig var jeg ikke længere hende med chokolade i mundvigen!  

Diæstisten forklarer mig, at det normalt tager to til tre uger, før man kan slippe den psykiske afhængighed af de søde sager, fordi hjernen bliver mere glad af sukker. Men jeg kunne faktisk mærke en forskel allerede efter en uge. Det var ikke længere svært at sige nej tak.  

Min egen teori er, at det skyldes, at jeg var begyndt at bytte de søde sager ud med vand. Tre liter vand om dagen fylder nemlig også en del i maven, og selvom jeg var overvældet over det i begyndelsen, kunne jeg hurtigt mærke, at min krop nød godt af den ekstra væske.

Men Heidi påpeger, at vand ikke erstatte sukkertrangen, så måske var min viljestyrke bare blevet bedre. 

Personligt kunne jeg mærke, at jeg havde godt af at drikke så meget vand, men ifølge diæstisten behøver man slet ikke tre liter vand. Det er nemlig nok med halvanden liter, medmindre du træner helt vildt og bor et varmt sted – og det kan jeg ikke prale af.

Omvendt kan du faktisk drikke for meget vand og risikere at skylle/tisse alle saltstofferne ud, men tre liter fungerede altså fint for mig, selvom jeg nogle dage skulle kæmpe med de sidste glas.

Hvad fik jeg ud af det?

  • Mere energi. Mine sukker op- og nedture forsvandt, og mit energiniveau blev mere stabilt gennem dagen. Dette er ifølge diætisten også en helt naturlig reaktion, når kroppen ikke hele tiden bliver ‘forstyrret’ af sukker.  
  • Jeg kunne mærke det på bukserne. Ikke meget, men lidt. Jeg vejer mig ikke, men topmaven blev altså en smule mindre.
  • Min hovedpine forsvandt. Inden jeg begyndte at drikke (mere) vand, kunne jeg ofte mærke i mit hoved, at jeg ikke havde drukket nok. Det stoppede nærmest omgående med de tre liter.
  • Klare øjne. Inden jeg startede på 'vandkuren', fik jeg tit tørre og røde øjne, men det ændrede sig i takt med, at jeg fik mere væske. Og ifølge diætisten er tørre øjne også udtryk for, at man kan være dehydreret. 
  • Mange tisseture.

Fortsætter jeg?

Ikke helt, for det er altså svært at blive ved med at være standhaftig, men jeg forsøger at huske mig selv på, at et dagligt sukkerindtag og vandmangel får konsekvenser – hvis ikke i dag, så i morgen.

Mariannes mumlerier

Marianne er Womans kommercielle redaktør. Hun mumler en smule, men hun ved, hvad hun vil. Marianne er ikke bange for at kaste sig ud i nye ting og siger sjældent nej. Og her vil du kunne læse lidt om alt det, Marianne siger ja til.

 

Læs mere fra samme kategori