Livsstilsændring? Vi viser, hvordan du finder motivationen – og holder den

Få en psykologs bedste bud på, hvordan du lykkes med din livsstilsændring

31. marts 2016 af Tine Sandorf

Kender du det, at du er super motiveret for en ny livsstil – lige indtil det bliver hverdag? Vi har spurgt psykolog Mette Holm, hvordan du laver en forandring, der holder!

“Din motivation skal være forbundet med en følelse”

- Mette Holm, autoriseret psykolog og ejer af Mette Holm Psykologerne

Arbejd hen mod et mål

Der findes to slags motivationer: ‘hen imod’, hvor du vil opnå noget, og ‘væk fra’, hvor du arbejder for aldrig at opleve et eller andet igen. De fleste af os har lettest ved at finde ud af, hvad vi ikke vil. Men prøv i stedet at fokusere på, hvad du gerne vil opnå. I stedet for at sige, at du aldrig mere vil opleve, at din bankmand ringer, fordi der er røde tal på din konto, kan du vende det til: ‘Jeg vil altid have en buffer på 5.000 kroner’.

Vend sammenbrud til gennembrud

Lad være med at sætte mål, som du ikke er hundrede procent motiveret for. Det eneste, du får ud af at starte en ny slankekur hver mandag, er lavt selvværd, når du fejler. Vent, til du kan mærke, at nu er det nu. Det er oftest, når du har været helt nede at vende og følt, at den måde, du lever dit liv på, ikke går længere.

Find en følelse 

Det altafgørende for, om en livsomlægning lykkes, er, om målet bygger på en følelse eller blot på tanker. Tanker er flygtige og uden energi, mens følelser er stærke og kraftfulde. Du kan for eksempel ikke stoppe et grineflip eller raseriudbrud, fordi nogen beder dig om det. Følelserne omkring din livsomlægning skal være lige så stærke og lige så svære at stoppe.

Brug billeder

Find et billede, som giver dig den følelse, du vil opnå. Måske vil du gerne have råd til at komme på en lækker ferie. Det hjælper ikke at skrive på et stykke papir, at du skal spare op til ferien – det vækker nemlig ingen positive følelser hos dig. Hvis du i stedet hænger et billede op på dit køleskab af en lykkelig kvinde på en bountystrand, bliver du mindet om den følelse, du gerne vil have, og det gør det nemmere at sætte 1.000 kroner ind på din opsparing. Du kan også have billedet som telefonbaggrund – det er vigtigt, du ser det hver dag.

Giv dig selv en opsang

Når det ikke går godt med at nå dit mål, skal du tage en alvorlig snak med dig selv. Sig til dig selv, at du godt kan gennemføre. Ellers er det let at blive enig med dig selv om, at der ikke er nogen, der opdager, at du er faldet lidt af på den. Og ja, den eneste, der opdager det, er din psyke – og den stopper med at stole på dig. Så næste gang du sætter dig et mål, er den ikke særligt motiveret. Det er derfor, det er lettere at starte på en slankekur første gang end 17. gang.

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman.

Læs mere fra samme kategori