Kvinde har en svær juleaften
Juleaften kan også være en svær aften for mange.© Getty Images

Psykologen giver gode råd til dig, der synes, at juleaften er en svær aften

Er du skilsmissebarn, i sorg eller er julen svær, fordi den er anderledes, end den plejer i år?

22. december 2021 af Isabella Wedel Hansen

Julen forbindes ofte med kærlighed, glæde, omsorg og hyggelige stunder, som gerne bare må vare for evigt. Men julen og juleaften er ikke altid guld og grønne skove for alle. Det er nemlig også en tid, der kan være svær, anstrengende eller sårbar for nogen. 

Hvis du synes, at juleaften kan være en svær aften, kan du læse med her, hvor psykolog Mette Westh giver en masse gode råd, der forhåbentlig kan hjælpe dig igennem juleaften.

Gode råd til dig, der har skilte forældre og synes, at det gør juleaften ekstra svær

Mettes bedste råd er: Tal sammen og spørg ind til hinanden. 

Vi kan tit komme til at holde lidt igen med at tale om ting, som vi kan være følsomme omkring, fordi vi er bange for at gøre hinanden kede af det. Vi vil måske ikke “vade i” at vores mor eller far skal sidde alene eller holde jul med andre, fordi vi ikke vil gøre dem mere kede af det. 

Mette forklarer dog, at det desværre ofte er et misforstået hensyn: “Når noget vækker nogle sårbare følelser i os, som for eksempel en jul alene, har vi ikke brug for, at det bliver tiet. Vi har brug for, at det bliver set og hørt. Vi føler jo følelserne derinde, uanset om det bliver italesat eller ej”. 

Hvordan tager du snakken med dine forældre? 

Mette forklarer, at det kan være en god idé at snakke om julen på forhånd: “Find ud af, hvad I hver især har af ønsker og behov i forhold til julen, og forsøg at lave relativt konkrete aftaler ud fra det. Måske er den forælder, der skal holde jul uden dig, slet ikke så ked af det, som du frygter. Eller måske er han eller hun ked af det, men vil være rigtig glad for, at I sammen gør noget andet – for eksempel spiser sammen dagen før.”

Hvis I laver nogle konkrete aftaler, kan det være med til at give dig mere ro, og du vil bedre kunne slappe af juleaften.

Kvinde trist juleaften
Får julen dig til at savne den kernefamilie, du måske havde engang?© Getty Images

Gode råd til dig, der synes at julen er svær, fordi den er anderledes, end den plejer at være

Hvis du selv kæmper med at julen er anderledes, end den plejer, kan det være en god idé at passe lidt ekstra på dig selv i juledagene. Prøv at tage dagene en ad gangen, så julen bliver mere overskuelig, og du ikke skal overskue for meget på én gang. 

Forsøg også at sætte kravene lidt ned til dig selv – for eksempel i forhold til hvor meget du skal “være på” til julearrangementerne. Det er helt okay bare at sidde og lytte lidt. Så kan du altid hoppe med på samtalen, når du er klar.

Hvordan håndterer du lettere, at julen er anderledes? 

Mette forklarer, at det kan være en god idé at forsøge at have små pauser ind imellem juleplanerne, hvor du gør noget af det, som du plejer at lade op med. Det kan være at se veninderne, træne eller fordybe dig i en god bog eller serie. 

“Overvej også hvad du selv kan gøre, for at julen bliver (så tæt på det), du gerne vil have den til at være. Selvom den måske er anderledes, end den plejer, er der måske nogle gamle traditioner, som du gerne vil holde fast i, eller nogle nye, som du godt kunne tænke dig at tilføje”.

Du kan også forsøge at prøve at være okay med, at der er lidt uro i følelserne. Måske mærker du, at du er lidt ked af det eller frustreret. Prøv at minde dig selv om, at det er forståelige følelser at have i den aktuelle situation, som måske er svær, men at du ikke behøver at gøre noget ved dem lige nu. Det kan gøre det nemmere for dig at rumme juleaften, så du kan sidde med til julemiddagen alligevel.

Kvinde der erked af det
Er julen ikke som den plejer i år?© Getty Images

Gode råd til dig, der har mistet en, der stod dig nært og synes, at julen bringer sorgen frem

Når vi er i sorg, går en stor del af vores mentale overskud til at håndtere sorgen. Derfor kan det være en god idé at gøre det så nemt som muligt for dig selv at deltage i julearrangementerne. Julen er også en sårbar tid for de fleste, der har mistet. Vær opmærksom på, hvem i dit netværk, du kan få støtte og opbakning fra.

Giv dig selv card blanche til at denne jul nok bliver anderledes, og at du ikke behøver at nyde den – men at du gerne må. Giv dig selv lov at deltage i det omfang, du har lyst og aftal eventuelt med de andre, at du kan trække dig, bede om et kram eller lignende.

Giv dig selv lov at svinge mellem at være til stedet i julehyggeriet og til at have tankerne på sorgen. Måske har du brug for at tænke på den, du har mistet eller for at tale med de andre om den mistede person – eller måske har du brug for at lade dig distrahere lidt af julehyggen og de andres snak. 

Hvordan accepterer du og arbejder med sorgen i julen?

Forbered eventuelt dig selv en lille smule på, hvad der skal ske i juledagene, og prøv at overvej, hvad der vil være rart for dig i de kommende dage.

Du kan for eksempel overveje, hvordan du har lyst til at julen skal være, hvad du har lyst til at deltage i, og om der er noget, der er vigtigt for dig i forhold julen? Måske er der nogle ting, der vækker for mange følelser, og som føles for svært at deltage i? Måske er der nogle traditioner fra den mistede, som er betydningsfulde for dig at føre videre?

Du kan også forsøge at planlægge, hvad du kan gøre, hvis noget bliver for svært. Kan du give dig selv lov til at trække dig, eller bede om støtte fra en nær person.

Forsøg at have tid til at lade op og have pauser ind imellem juleplanerne, så du ikke bliver for udkørt. Når vi er trætte, sidder følelserne mere lige under huden. Det kan være ekstra hårdt i en sorgproces, hvor vi står med nogle store følelser af tab og savn. 

Kvinde ked af det juleaften
Er julen med til at forstærke din sorg? © Getty Images

Gode råd til hvordan du tackler juleaften, hvis du har et anstrengt forhold til din familie

Det kan være rigtig svært at have konflikter i familien eller ikke at have kontakt med sin familie i julen. Julen er for mange et synonym med familie, og afspejler din virkelighed ikke det, kan du nemt føle dig forkert, føle skam eller sorg over, at dine familierelationer er udfordret.

Hvis vi har et svært forhold til vores familie, eller ikke er i kontakt med dem, kan der for mange være en følelse af sorg over ikke at få den jul, vi måske gerne ville have haft. Du kan selvfølgelig ikke ændre alle omstændigheder, men prøv at være lidt opmærksom på, hvordan du gerne vil have, at julen skal være indenfor de rammer, der er. Måske er der nogle i familien, du taler bedre med, og som du kan holde dig lidt til, så det alligevel bliver lidt hyggeligt. Måske er der nogle traditioner, du holder af, som du gerne vil holde fast i, selvom det ikke bliver med den store kernefamilie.

Hvad kan du gøre juleaften, hvis det nager dig, at du har et anstrengt forhold til din familie?

For nogle kan det hjælpe at have kontakt med andre, der heller ikke holder “kernefamilie-jul”. Mette forklarer, at “vi mennesker er på godt og ondt “bygget” til at ville være en del af flokken. Når vi ikke er det, kan vi føle os forkerte og mindre værd – men det er vi naturligvis ikke. Selvom vi rationelt er bevidste om det, kan vi sagtens føle noget andet. Derfor kan det være rart også at opsøge andre, der ikke holder jul med familien, så vi ikke kun sammenligner med andres “perfekte jul” på vores indre “feed”.”

Forsøg at hygge lidt om dig selv og gøre nogle af de ting, du har det rart med i den udfordrende tid. Selvom julen kan være en svær tid, behøver du ikke at forholde dig til det hele tiden, og det er okay at tage mentale pauser fra at tænke på det. Det er nemmere at få pause fra tankerne om det, der går os på, hvis vi i stedet har opmærksomheden på noget, der interesserer os og gør os glade.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du vil (garanteret) også kunne lide