Kvinde er eftertænksom og kigger på sin mobil
Skru ned for sammenligningerne og op for kærligheden til dig selv! © Getty Images

Sådan bliver du bedre til IKKE at sammenligne dig selv med andre

Womans psykolog guider dig på rette vej til selv-kærlighed

26. december 2016 af Maria Denise Christoffersen og Michelle Andersen

Bliver du sommetider frustreret og ked af det, fordi du ser på andres udseende, resultater, liv og parforhold og tænker, at du ikke kan følge med? Så er du ikke den eneste. Ifølge psykolog Lone Lytken er det helt naturligt og endda uundgåeligt, at vi sammenligner os med andre:

“Når vi kigger på hinanden, kigger vi også på os selv. Vi spejler os. Frygten for ikke at få social anerkendelse sidder så indkodet i os, fordi vi mennesker altid har skullet overleve ved at være i grupper. Alle sammenligner sig. Det er derfor, Facebooks like-funktion er så populær – og derfor det føles godt, når andre ‘synes godt om’ os.”

Vi leder efter pejlemærker

Ifølge Lone Lytken sammenligner vi os mere i dag end førhen. Årsagen er vores travle samfund, hvor vi får at vide, at vi kan blive og gøre lige, hvad vi vil:

“Der er mange valg, og vi leder efter pejlemærker. Det ligger ikke længere i kortene, at vi for eksempel skal være fiskehandlere, bare fordi vores forældre var det. Og de mange valg kan føre til en rodløshed, forvirring og en usikker identitet. Så er vi mere tilbøjelige til at se på andre på sociale medier og føle os mindreværdige.” 

Sociale medier gør dig usikker

De sociale medier er netop det sted, vi sammenligner os mest med hinanden. Måske har du selv kigget på en perfekt Instagramprofil, som har fået dig til at føle dig mindre værd? 

“Men på de sociale medier fremstår de fleste velfungerende og sikre på sig selv, og hvis vi har det dårligt eller er usikre, bliver det pludselig meget nemt at sætte andre mennesker op på en piedestal. Vi ser kun alt det, vi ikke selv har. Det bliver selvdestruktivt – og et problem. For ingen er perfekte. Tværtimod! Min tommelfingerregel er altid: Jo mere man har brug for at vise andre, hvor god man er, og hvor meget man kan, jo mere er det fordi, man ikke er sikker på, at man er god nok selv,” siger psykologen.

Kvinde ligger og kigger på sin mobil
De sociale medier er det sted, vi sammenligner os mest med hinanden. © Getty Images

Vend misundelsen til inspiration

Hvis du ofte bliver meget misundelig på andre, så prøv om du kan vende misundelsen til inspiration. Så istedet for at misunde din venindes flotte garderobe så lad dig inspirere dig til hvilket tøj du skal købe næste gang, du er ude at shoppe. Misundelse gør intet godt for dig – det gør inspiration til gengæld!   

“Når vi taler om at sammenligne sig meget med andre, så lad dig ikke narre: der er ingen mennesker, der har kontrol over ret meget. Nogle er måske meget ihærdige og disciplinerede. De knokler for det, de gerne vil, men alt har en pris,” siger Lone Lytken. Og den pris er du nødt til at gøre op med dig selv, om du vil betale. 

Kvinde sidder udenfor ved vandet og tænker
Prøv at vende misundelsen til inspiration – det vil gavne dig. © Getty Images

Find noget andet at gå op i

Istedet for at fokusere på dit udseende og dine præstationer er det en god idé at finde noget andet at gå op i. På den måde kan du undgå at sammenligne dig selv med andre hele tiden – og få de tarvelige tanker væk.

“Det handler om at øve sig i at komme i ‘flow’ – at lave noget, hvor du glemmer tid og sted. At dyrke en aktivitet fordi den i sig selv er rar at være i. Det kan være guitarspil, at deltage i en filosofisk debat eller at tegne,” siger Lone Lytken.

Tal sødt til dig selv

Endnu et godt råd fra psykologen er, at du skal prøve at tale sødt til dig selv: “Begynder dine automatiske tanker at kredse for meget om andre mennesker så kom tilbage til dig selv. Tal sødt til dig selv og vær kærlig men bestemt. Sig til dig selv: Hov, lille skat, nu forsvinder du derover igen. Og du får det skidt. Hvad handler det om? Er det fordi, der er noget, der går skidt i dit liv lige nu?” 

Kvinde i lyserød strik står ude på gaden og tænker og smiler
Når du taler sødt til dig selv, skruer du også op for kærligheden til dig selv. © Getty Images

For at blive klogere på hvorfor du sammenligner dig selv med andre, kan du prøve at lave en øvelse med dig selv, hvor du overvejer, hvad der gør dig glad. 

“Måske er du ‘ovre hos andre’, fordi der ikke er så rart at være hos dig selv. Men hvordan vil du gerne have det selv? Hvad skal der til, for at dit eget liv og bevidsthed er et rart sted at være? Hvordan tager du dig af dig selv? Det er en mental øvelse, men den er besværet værd. Så prøv kort sagt at mærke hvad der gør dig glad. Og fokusér så på det. Sæt ord på – overfor dig selv og også gerne sammen med andre hvis du kan. Tal om hvad det handler om hos dig, og hvad du mangler,” siger Lone Lytken.

Selvom du ikke lærer at stoppe med at sammenligne dig selv med andre på én dag så fortvivl ikke! Det er en proces, som tager tid, men med disse råd er du hjulpet godt på vej til selv-kærlighed. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.