Sådan heler du dit knuste hjerte

Et breakup er aldrig sjovt. Se, hvordan du kommer igennem de fire faser og bliver hel igen

12. maj 2016 af Cordelia Weber

Forhold kommer og går, og selvom du har prøvet at slå op med en kæreste før, er tiden efter aldrig nem. Mette Holm er psykolog og beskæftiger sig med parforhold, selvværd og trivsel i familien. Hun har særligt fokus på, hvordan vi tackler problemer i livet – blandt andet hjertesorger.

1. Chokfasen: Kom hel igennem chokket

I begyndelsen kan du næsten ikke tro på, at det, der sker lige nu, er virkelighed. Det virker som en ond drøm, du vil vågne op fra. Og der kan gå alt fra et døgn til en uge, før det egentlig går op for dig, at du er blevet forladt.

Selvom det lige nu er svært for dig at erkende, hvad der er sket, er det vigtigt, at du får snakket om det. Ring til din bedste veninde eller din familie, og fortæl det hele. På den måde ved dine nærmeste, at de skal være der for dig, og de kan støtte dig gennem resten af din hjertesorg.

2. Reaktionsfasen: Det er okay at reagere stærkt

Reaktionen kan komme på mange måder. Du bliver vred, savner og græder – måske føler du, at det er din skyld, det gik i stykker. Selvom det er hårdt, skal du give dig selv lov til at være i sorg. Den handler dybest set om en kærlighed, der ikke vil holde op, og den stopper ikke, fordi du prøver at ignorere den.

Du må godt gå ind at kigge på hans Facebook-profil, se på billeder af jer sammen og høre jeres musik. Du skal turde græde, skrige og skælde ud, og så skal du tale om det. Selvom du synes, du har sagt det samme til veninderne 700 gange, så sig det 745 gange.

LÆS OGSÅ 11 gange, hvor Medinas sange perfekt satte ord på vores kærestesorg

3. Reparationsfasen: Du er på vej til at blive hel igen

Reparationsfasen hænger sammen med reaktionsfasen – når du gennemlever en sorg, vil du ofte opleve at glide frem og tilbage mellem faserne. Når du reparerer, begynder du at sige farvel og acceptere tingenes tilstand. Du tænker måske også over, at det er okay, at han ikke er der mere, og at det på en måde er godt. Men derfor kan det stadig føles hårdt på mærkedage, eller når du ser noget, der minder dig om ham – så bliver du ked af det igen.

Du vil opleve, at du bruger meget energi på reparationen, og det betyder, at du kan blive meget træt og følelsesmæssigt ustabil. Det er godt for dig at gøre ting, der gør dig glad. Gå ud med veninderne, når du er klar. Tag på nogle sjove byture, og nyd at tænke på noget andet og få komplimenter og bekræftelse.

4. Nyorienterins-fasen: Nu skal der ske noget nyt

Du bliver rolig indeni og får en fornemmelse af, at der skal ske noget nyt – det kan sammenlignes med den måde, du får det, når foråret kommer. Du holder op med at tænke på ham, og du glæder dig over andre ting. Måske møder du en ny mand, måske sker der spændende ting på dit arbejde. Du indser måske også, at du har lært af dit brud, fordi du nu kan se, hvad der reelt skete.

Selvom det føles rædselsfuldt, når du står i det, så er der intet i verden, du lærer mere af end dine kriser, for de tvinger dig til at flytte dig. Du bliver klogere og dybere – og for hvert brud, du gennemlever, bliver du faktisk en bedre kæreste.

Artiklen er tidligere bragt i magasinet Woman.

Hvis du gerne vil blive endnu klogere på kærestesorg, og hvordan du kommer over ham, så læs med her.

Læs mere fra samme kategori