Sådan kvitter du trøstespisning

Helt fra vi er små, lærer vi, at mad kan bruges som trøst. Lær hvordan, du bryder mønsteret, her

15. oktober 2015 af Rikke Rudbæk

Problemet med mad er... 

...at det forstærker og dæmper følelser: Mange af os bruger mad til at forstærke eller undgå vores følelser. For eksempel hvis vi er glade, triste eller keder os.

...at det er en trøst: Helt fra vi er små, lærer vi, at mad kan bruges som trøst. Og det er typisk ikke gulerødder og selleri, der bliver serveret for os, men søde sager.

...at det giver ro og velbehag: Velsmagende mad påvirker hjernens belønningssystem, der udskiller stoffer, som rent fysiologisk får kroppen til at falde til ro, så du får det rart.

...at det er forbundet med dårlig samvittighed: Mange trøstespiser i det skjulte, fordi de synes, det er pinligt, at de har mistet selvkontrollen.

Læs her, hvordan to kvinder genvandt kontrollen over de søde sager

Sådan kvitter du trøstespisningen 

Vær ærlig over for dig selv: Slå automatpiloten fra og bevidstheden til, og indse, at du har et problem.

Registrer din kost: Skriv ned, hvad du spiser, hvornår og hvorfor. Når du først ser et mønster, bliver det lettere at tage hånd om problemet.

Husk følelsen: Registrer, hvordan du har det, inden du trøstespiser. Er du ked af det? Træt? Bekymret? Bevidstheden kan hjælpe dig med at bryde den onde cirkel.

Læs også: Sådan slipper du af med de dårlige vaner

 

Bryd tankemøndstret: Lad være med at finde på undskyldninger for, hvorfor det er okay at trøstespise. Find i stedet beviser på, at det er en dårlig idé.

Lav et huskekort: Når dit humør bliver påvirket, tager følelserne over. Skriv derfor dine stop-tanker ned, som du kan huske dig selv på. For eksempel: ‘Nej, jeg har fortjent bedre’, eller: ‘Min krop har ikke godt af det’.

Fjern fokus: Flyt dig selv fra situationen. Find en rute, der går uden om bageren, eller giv dine gæster rester med hjem, så du ikke bliver fristet til at spise dem.

Søg hjælp: Hvis dit misbrug af mad stikker dybere, skal du overveje at opsøge en professionel. Måske kan hun hjælpe dig af med dit problem – det behøver ikke tage mere end et par konsultationer.

Vær realistisk: Der findes ingen nemme løsninger, så vær forberedt på at give afkald på de positive ting, trøstespisningen giver dig. Find i stedet andre måder at dække behovet på.

Tænk positivt: Det er svært, men det er ikke umuligt!

 

Bragt første gang i Woman nr. 143.