© iStock

Sådan stopper du tårerne

Har du let til gråd, når du bliver presset? Få guiden til, hvordan du slukker hønsevanderiet

7. marts 2011 af Mette Andrea Boesgaard

Sådan stopper du tårerne


Har du nogensinde grædt til en lønforhandling med chefen? Eller under et skænderi med kæresten eller din veninde? Så er du ikke alene. Det er en helt naturlig ting at græde, og mange kvinder har let til tårer. Og der er endda en mening med galskaben: Tårer virker nemlig som en ventil, hvor du får afløb for dine indestængte følelser.

Men nogle gange er det bare ikke hverken passende eller hensigtsmæssigt at græde. Det kan få din chef, dine kolleger, din kæreste eller dig selv til at tvivle på dine kompetencer og din selvtillid. Og så løser salte tårer i virkeligheden ingenting.

Du kan dog faktisk lære at kontrollere tårevældet - på helt samme måde som du kan lære at tøjle dit temperament og kontrollere dine følelser. Det handler ”bare” om at omprogrammere dig selv, så du kan lære at reagere mere hensigtsmæssigt, når du møder frustration, skuffelse, vrede, kritik, pres eller hvad det nu er, der får dine tårer til at flyde. Let er det ikke, men det kan lade sig gøre. Vil du vide hvordan? Så læs med her.


 


Forarbejdet

Find ud af, hvorfor du græder
Tit græder vi uden helt at vide hvorfor. Måske er du vred - måske er du i virkeligheden såret eller frustreret eller bare presset op i et hjørne. Når du kan mærke, at tårerne er på vej, så stop op og mærk efter: Hvad er det egentlig, der får dine tårer til at trille? Jo mere du kan skelne en følelse fra en anden, desto bedre kan du nemlig blive til tage den i opløbet og reagere mere hensigtsmæssigt på den.

Kend faresignalerne
Spænder du i skuldrene, når du bliver gal - og græder du, når du er rasende? Får du lyst til at råbe, når du er ked af det, og er det tristheden, der presser tårerne frem? Læg mærke til, hvordan du har det i kroppen, lige inden du skal til at græde, så du kan tage gråden i opløbet.

Øv dig
Når du ved, hvad der typisk får dig til at græde, kan du også forberede dig, så du undgår gråden. Hvis du ved, at der er en stor risiko for umotiveret gråd, når du føler dig upåskønnet, og du ved, at din lønforhandling med chefen sikkert vil fremkalde den følelse, så gennemspil den kommende samtale i dit hoved. Forestil dig, hvad I hver især vil sige, og øv dig i at finde de rette argumenter og servere dem overbevisende - enten alene foran et spejl eller sammen med din kæreste eller veninde; du kan også med held skrive dine hovedpointer op, så du har dem at støtte dig til. Du kan ikke forudsige situationen fuldstænding, men ved at have gennemspillet situationen for dig selv allerede, kan du dæmme op for din egen nervøsitet og frygt for, at du løber tør for svar, og du kan øve dig på en rygmarvs-reaktion, der er mere hensigtsmæssig.

Vær i topform inden konfrontationen
Hvis du er sulten, tørstig eller træt, er der er en større sandsynlighed for, at du bliver overvældet af følelser og stikker i at græde. Hvis du har mulighed for det, så få en god nattesøvn og spis et godt måltid inden konfrontationen. Det gør situationen mindre stressende for dig selv.

Når tårerne vælder frem

© iStock

Husk noget at drikke og et lommetørklæde
Hvis du ved, du får en klump i halsen på ingen tid, så tag noget at drikke med dig til den konfronation, der venter - en kop kaffe, et glas vand eller lignende. Så kan du tage en slurk, hvis du kan mærke, at din hals lukker til. Overvej at byde din samtalepartner noget at drikke, nu du er i gang - det viser omsorg og selvtillid, at du byder ham eller hende. Husk også et lommetørklæde, så du ved, du har et i nærheden, hvis du alligevel skal græde. Så tiltrækker du ikke ekstra opmærksomhed ved at skulle rode rundt efter et.

Lyt
Overvej at tage noter til det, din samtalepartner siger, for det giver dig mulighed for at holde fokus på det, vedkommende siger, frem for dine egne følelser og reaktioner. Fokusér på samtalens indhold, også selvom vedkommende hæver stemmen eller viser følelser.

Sæt tingene i perspektiv
Kan du mærke, at du er ved at blive grebet? Så sæt tingene i perspektiv. Få ting gælder i virkeligheden liv eller død. Er det virkelig så slemt, som dine følelser vil have dig til at tro?

Tag en dyb indånding
Kan du mærke, at tårerne begynder at presse sig på? Så tag en dyb indånding og tæl til ti. Det er en kliche, men det virker; det giver dig nemlig tid til at sætte farten ned, og reagere på det, der bliver sagt, frem for det du føler. Start hellere lidt for tidligt med dine dybe indåndinger end lidt for sent - det er altid lettere at tage situationen i opløbet.


 


 

Tag en timeout
Hvis du kan mærke, at du er på vej til at græde, og du ikke har lyst til det, så tag en pause. Sig: ”Som du kan se, har jeg stærke følelser om dette. Lad os holde en pause. Jeg sætter pris på din forståelse”. Gå så, få lidt luft, og hold fem minutter eller fem dages pause - alt efter hvad du har brug for (nogle gange kan det være nok bare at klare hovedet lidt)

 

Vær blid ved dig selv
Kom du alligevel til at græde? Så husk, at det ikke er verdens undergang, og det nytter ingenting at blive irriteret på dig selv over, at du ikke holdt tårerne stangen. Du er på rette vej, fordi du gør en indsats - husk at rose dig selv for det. Men sørg også for at løse det underliggende problem, så det ikke vender tilbage og vokser sig større.