Kvinde sur
Lær at styre temperamentet. © Getty Images

Få guiden til at håndtere temperamentet før, under og efter en konflikt

Råber du noget, du ikke mener, når du skændes med kæresten?

15. februar 2020 af Mette Andrea Boesgaard

Flipper du skråt, hvis andre cyklister kører ad H til (efter din mening)? Råber du noget, du ikke mener, når du skændes med kæresten? Er du hende, kollegerne undgår, fordi de risikerer et møgfald, hvis de nærmer sig på et dårligt tidspunkt? Så er denne her guide noget for dig.

Et voldsomt temperament betyder sikkert for dig bare, at du er en passioneret og følelsesfuld person. Men for andre kan det være både skræmmende og sårende at bevidne. Det kan ødelægge forhold – både til venner og kærester – og knække karrierer. Og det kan ødelægge dit eget liv, hvis du går rundt og er mavesur hele tiden. Den gode nyhed er, at du kan lære at tøjle dit temperament, hvis du virkelig vil. Læs med her og få opskriften.

Før konflikten

En stor skuespiller siger ikke sine replikker første gang på premiere-aftenen. En skøjteløber trækker ikke skøjterne på første gang dagen før VM. Men folk, der vil styre deres temperament, forventer at holde vreden nede midt i en konflikt, når bølgerne går allerhøjest. Det er dømt til at gå galt – med mindre du gør en hel masse forarbejde:

Se dig selv – nu
For at kunne ændre på din adfærd og dæmpe dine udbrud, er du nødt til at erkende, at du har et problem. Tænk på sidste gang, dit temperament slog ud i lys lue. Hvordan reagerede folk omkring dig? Blev de bange, kede af det, sårede? Hvilken skade medførte dit udbrud? 

Prøv så at se dig selv, som du så ud under dit sidste udbrud. Var du rød i hovedet? Havde du knyttede næver? Var dit ansigt helt fortrukket? Råbte du? Og er det sådan, du gerne vil opfattes? 

Lad være med at tænke på, hvad konflikten gik ud på, eller hvad du tænkte undervejs. Det spiller ingen rolle, ligesom det også er helt uvæsentligt, at du ikke mente, hvad du sagde; det kan dem, din vrede gik ud over, ikke vide. Det eneste, der betyder noget, er, hvad du gjorde. Så glem dine tanker og se kun på dine handlinger.

Se dig selv – fremover
Nu, hvor du har set, hvem du er, skal du til at finde ud af, hvem du gerne vil være. Find dig en rollemodel blandt dine venner eller bekendte, og se hvordan de håndterer de situationer, hvor du farer op. 

Hvad gør vedkommende helt konkret? Hvornår giver hun efter i en diskussion? Og hvordan - udvandrer hun eller skifter hun emne? Hvordan gebærder hun sig rent fysisk i en konfrontation? Tager hun dybe indåndinger, ruller hun med øjnene? Betragt hende, så du har et billede af, hvad du arbejder frem mod.

Øv dig
Nu skal du øve dig - mentalt og fysisk! Forestil dig, at du er midt i en diskussion, og at du er den velafbalancerde person, du gerne vil være. Forestil dig, at nogen siger noget til dig, der gør dig rasende. Træk på skuldrene. Rul med øjnene. Øv dig foran spejlet, så du kan se, at dine bevægelser ikke bliver grimasser. 

Øv dig, mens du vasker op eller kører bil eller cykel, så du får reaktionerne ind på rygmarven. Hav imaginære skænderier, og rejs dig og gå, som om du gik fra en rigtig konfrontation. Hvis du ikke har øvet dig på forhånd, har du ikke den erindring og erfaring, der skal til, når det virkelig bryder løs.

kvinde sur i bil
© Getty Images Flipper du skråt, hvis andre cyklister kører ad H til?

Under konflikten

Så er du klar til at prøve dit nye selv af i praksis. Start med de små, helt uvigtige konflikter, som hvis du bander over andre trafikkanter eller hende, der kører op i dine hæle med sin indkøbsvogn i Netto, og arbejd dig så op til de store, vigtige diskussioner. 

Når du kan mærke, at din vrede er ved at få hold i dig, så tænk: Lights – camera – action! Og spil så skuespil, som om det gjaldt en Oscar! Forestil dig, at den, der står over for dig, er en skuespiller, hvis job det er at hyle dig ud af den, men din rolle er at bevare roen. 

Det føles nok lidt mærkeligt, men det er bedre end at få et hysterisk anfald og skræmme folk omkring dig eller gøre dem kede af det, ikke? Er du bange for ikke at være dig selv på denne måde? 

Så husk på, at du ikke kunne lide dig selv, når du fik dine anfald. Og jo mere du afprøver dit nye jeg, desto mere naturligt vil det føles for dig. Og din nye opførsel betyder ikke, at du ikke skal sige din mening; det betyder bare, at du skal lære at sige din mening på en mere konstruktiv måde.

Her er nogle gode tips til at bevare roen midt i konflikten:

  • Kend faresignalerne. Læg mærke til, hvad der sker i dig, når du er på vej til at flippe ud – rent fysisk. Bider du tænderne sammen? Knytter du næverne? Når du er opmærksom på dine faresignaler, kan du stoppe op, når du kan mærke, du er ved at miste grebet.
  • Tæl til ti. Det er verdens ældste råd – men det virker! Pointen med at tælle til ti, når du bliver rasende, er er lave en pause mellem det, der har trigget dit temperament, og din reaktion. Hvis du ikke vil tælle til ti, så sig et beroligende mantra i dit hoved eller tag et par dybe indåndinger, inden du gør noget.
  • Sæt tingene i perspektiv. Er du lige på nippet til at eksplodere? Så tænk over, hvorfor du er så gal. Vil den andens forbrydelse betyde noget i morgen eller ti år fra nu? Var det noget, vedkommende gjorde med onde hensigter, eller var det et uheld? Husk at straffen ikke skal være større end forbrydelsen!

kvinde sur
© Getty Images Læg mærke til, hvad der sker i dig, når du er på vej til at flippe ud.

Efter konflikten

Well done – du afværgede et hysteri-udbrud! Når du er faldet lidt ned igen, er det på tide at se lidt på, hvorfor dit temperament kogte op, så du kan gøre noget ved de underliggende problemer og få løst dem (det undgår du nemlig ikke i denne her proces!)

Hvorfor blev du gal?
Var det virkelig de snavsede tallerkener, der gjorde dig gal? Eller er der et større problem? Hvis du kan se, at du bliver uforholdsvist vred over små bitte ting, så prøv at finde ud af, hvad der generer dig så meget. Dit store temperament kan skyldes noget helt andet.

Løs problemet
Når du har opdaget det underliggende problem, så prøv at løse det. Diskutér det med den anden – ikke mens bølgerne går højt, men når både du og den anden er afslappede. Folk er meget mere åbne ved en åben diskussion end de er, hvis du bare angriber dem.

Lær at sige undskyld
Du skal ikke sige undskyld bare for at formilde folk, du er flippet ud på, selvom det hjælper på situationen. At sige undskyld viser, at du erkender og indrømmer, at du er gået over stregen. Det hjælper dig også til at se, hvor ofte du går amok og overreagerer på små situationer.

Få professionel hjælp
Hvis dit temperament giver alvorlige problemer i dine forhold eller på arbejdet, er det måske på tide at få hjælp. Når en terapeut / coach / psykolog kender dig og din situation, kan de tit hjælpe med til at sætte ord på, hvorfor du mister besindelsen. De har også andre metoder til at hjælpe dig til at kontrollere dit temperament.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.