Sundhedsmyter: Kan du spise for meget frugt?

Er der en grænse for, hvad der er godt, når det kommer til din daglige dosis frugt? Vi har undersøgt sagen

24. juni 2015 af Tine Sandorf

Frugt er sundt. Det ved vi. Men vi ved også, at frugt indeholder sukker i form af frugtsukker. Så er det egentlig en god idé at kaste så meget som muligt fra frugtskålen i skrutten hver dag?

Ja, det er det, for når det kommer til frugt, hedder det snarere ‘jo mere, jo bedre’, fordi vi i forvejen får alt for lidt,” siger klinisk diætist Maria Felding, som er cand. scient. i klinisk ernæring og har sin egen klinik. Det er nemlig ikke sukker i frugt, du skal frygte. For sukkeret deri er pakket ind i et hav af beskyttende stoffer, som for eksempel kalium, kostfibre, antioxidanter og andre ting, som vi kun har godt af at få mere af, end de fleste af os gør til dagligt.

 

“Så hvis du er bange for at få for meget sukker og dermed for mange kalorier, skal du hellere se på, om der ikke er mere hensigtsmæssige steder at skrue ned,” forklarer Maria Felding og hentyder til, at det er sukkeret i kager, slik, sodavand og andre usunde fødevarer, der ikke er godt at få for meget af, fordi det er tomme kalorier, som ikke gør noget godt for din krop.

Lige meget frugt og grønt
Frugt skal dog ikke erstatte grøntsager, som din krop elsker. Derfor skal du gå efter at spise cirka lige mange grøntsager og frugter om dagen og satse på at få mindst 600 gram til sammen. Så brug frugt til mellemmåltider og til at erstatte søde sager. Den naturlige sødme, der er i frugt, er nemlig ideel til desserter.

4 frugtdesserter, som du kan bruge til at erstatte kager og slik:

Bananis af blendede, frosne bananer

Frugtsmoothie med frosne blåbær og mynte

Frugtsalat med vaniljeyoghurt

Spyd med vandmelon og ananas