Kvinde der er træt på ferie
Undgå at være træt på ferien, så du kan få fest muligt ud af den. © Getty Images

Sådan undgår du jetlag på ferien

Vær frisk og veludhvilet fra start

6. juni 2019 af Amalia Kristiansen

Endelig er du fremme. Solstolen, den kolde daiquiri og poolen venter på dig, men du bliver pludselig ekstremt træt. Åh, nej – jetlag.

Jetlag kan være en belastning, når du er på ferie. Jetlag gør dig træt og uoplagt, og det er ikke akkurat det, du ønsker, når du endelig er afsted på den ferie, som du har set frem til i flere måneder.

Hvad er jetlag?

Verden er opdelt i forskellige tidszoner. Når du passerer tidszonerne, forstyrrer det dit indre ud, og det giver dig en fysiologisk reaktion, hvilket eksempelvis gør, at du bliver rigtig træt, får svært ved at falde i søvn (eller vågner tidligt) og forstyrrelser i søvnen.

Jetlag er selvfølgelig ikke en gene, du ønsker, når du skal sippe frozen daiquiri ved poolen, så derfor giver vi dig syv tips til at undgå (eller i hvert fald mindske) jetlag på din ferie. 

1. Forbered dig på jetlag hjemmefra

Når du har glædet dig til din ferie i flere måneder, så ved du også, hvad klokken er der, hvor du skal hen. Du kan derfor med fordel forberede dig på jetlag hjemmefra ved enten at blive en time længere oppe (hvis du rejser mod vest) eller gå tidligere i seng end normalt (hvis du rejser mod øst) for at mindske jetlag, når du kommer frem. 

2. Gå på den lokale tid for at mindske jetlag

Så snart du går ombord på flyet, skal du sætte dit ur til den lokale tidszone. Når du gør det, er du allerede på destinationen mentalt, og du kan derfor planlægge tiden på flyet, så du hviler og hører krimi podcast på de rigtige tidspunkter, så du undgår jetlag bedst muligt.

Kvinde der skal flyve på ferie uden jetlag
Stil uret til den lokale tid, så snart du går ombord på flyet, så du mindsker jetlag. © Getty Images

3. Væske – og ikke alkohol

Selvom det er fristende at fyre op for en lækker øl på flyturen, så er det altså bedst, at du holder dig til vand. Dehydrering gør nemlig jetlag meget værre, så derfor et det nødvendigt, at du får en masse vand indenbors på flyturen. Hvis et enkelt glas vin hjælper dig til at slappe af, så drik du bare det til maden, men husk også at få drukket vand og spar de mange drinks til poolen.

4. Bevæg dig på flyet, så du mindsker jetlag

Ja, det lyder næsten åndssvagt, når nu du befinder dig i et fly. Men når du flyver i længere tid ad gangen, bliver dine ben rastløse og blodet cirkulerer ikke lige så godt. Stil dig derfor op i kabinen mindst én gang i timen og gå en tur frem og tilbage. 

Du vil opleve, at dine ben ikke føles så trætte, når du kommer frem, og det gør også, at jetlag føles mindre. 

Kvinde drikker væske på fly
Husk at drikke rigeligt med væske på flyet, så du ikke får slem jetlag. © Getty Images

5. Drop kaffen

Koffein og jetlag er ikke gode venner. Koffeinen i kaffen holder os vågne, og så får du svært ved at falde i søvn på flyet. Hvis det eksempelvis er nat, der du flyver hen, skulle du jo meget gerne få et par timer på øjet på turen. 

6. Hold dig fra en lur

Selvom det lyder fristende at tage en lur på stranden, mens bølgerne suser, så er det en dårlig idé, hvis du gerne vil undgå jetlag. Hvis du tager en lur, forstyrrer det dit indre ur endnu mere, og din krop bliver helt forvirret. 

Sørg derfor for først at smide hovedet på puden når klokken er mindst ni om aftenen i den lokale tidszone. Hvis du holder dig vågen så lang tid som muligt, så har du de bedste forudsætninger for at blive fri for jetlag. 

7. Kom ud og bevæg dig

Når du endelig er fremme, og du kan mærke solen kysse dine kinder, så er det fristende bare at sole ved poolen. Det er dog en god idé at være lidt aktiv for at kvikke kroppen op. Det kan blot være, at du svømmer et par baner i poolen eller spiller strandvolley med de søde mænd i bar overkrop. På den måde holder du kroppen i gang og mindsker jetlag.  

Jetlag kan være en belastning

Hvis du først er ramt af jetlag på ferien, kan det være belastende at føle sig så træt hele tiden. Heldigvis kan du trøste dig selv med, at jetlag er nogenlunde væk efter tre dage, og så kan du nyde din ferie fuldt ud. 

Indtil da kan du tage en velfortjent slapper ved poolen med en god podcast (hvad med den her?)– for det er jo altså hårdt at have jetlag. 

Kilder: Expedia, Momondo 

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori