Kvinde sidder med en kop kaffe og en kuglepen og ser frustreret ud
Der er faktisk flere måder at tackle et mislykket frisørbesøg på. © Getty Images

De her rettigheder har du efter en mislykket tur hos frisøren

Kan du mon kræve alle pengene tilbage? Få svaret her

27. oktober 2018 af Michelle Andersen

Hvis du nogensinde har prøvet at gå ulykkelig hjem fra frisøren, så ved du om nogen, hvor grufuldt det føles, når frisuren ikke blev, som du forventede. Hvis du ikke har prøvet det, så er du bare heldig. 

Det kan nemlig være rigtig svært at finde ud af, hvordan du skal tackle det mislykkede frisørbesøg. Kan du bede frisøren om at få pengene retur? Skal du betale for at få frisuren fikset på ny? Eller skal du bare finde dig i, at det nu engang er sådan, din frisure ser ud? 

Vi har snakket med Sanne Lehrmann, som er teamchef i Center for Klageløsning, og ud fra hendes information guider vi dig herunder til, hvilke rettigheder og muligheder du har efter en mislykket tur hos frisøren. 

Fire løsningsforslag

Det første, du bør gøre efter et mislykket frisørbesøg, er at tale med din frisør om din utilfredshed. Selvom det måske ikke er så rart at fortælle, at du ikke er glad for resultatet, så er det altså bedst at være helt ærlig – og det er garanteret også i din frisørs interesse, at du går glad ud ad døren. 

Kvinde sidder og kigger på en computer og ser frustreret ud
Selvom et mislykket frisørbesøg kan virke ret håbløst, så har du altså nogle rettigheder. © Getty Images

Hvis du og din frisør sammen kan blive enige om, at frisuren ikke lever op til det, I havde aftalt fra starten, så kan I med fordel prøve at løse problemet på en af de her fire måder: 

  • I kan aftale, at din frisør gør et forsøg på at udbedre skaden. Inden du sætter dig i frisørstolen igen, er det en rigtig god idé, at I tager en god snak om, hvad det præcis er, der skal laves om, og hvordan det skal ende med at se ud – på den måde kan du måske undgå at gå utilfreds derfra endnu en gang. Som udgangspunkt skal du ikke betale for at få udbedret skaden, men hvis behandlingen går hen og bliver meget dyrere end den første, du fik, så kan du eventuelt aftale med din frisør, at du betaler et mindre beløb.  
  • I kan aftale, at du får nogle produkter, som har nogenlunde samme værdi som din frisørbehandling. Det kunne for eksempel være en hårkur, en god shampoo, et glattejern eller noget andet, som tilsammen koster nogenlunde det samme som den behandling, du fik. Produkterne kan måske fungere som et lille plaster på såret. 

  • I kan aftale, at du får nogle af pengene tilbage. Det betyder ganske enkelt, at du kan prøve at lave en aftale med din frisør om, at du får nogle af de penge tilbage, som du betalte for din behandling.
  • I kan aftale, at du får alle pengene tilbage. Hvis du får alle pengene tilbage, kan du selvfølgelig ikke forvente, at din frisør også laver din frisure om. Til gengæld kan du bruge pengene på at gå til en anden frisør og få rettet op på skaden, hvis du har lyst. 

Behandlingen skal koste over 1000 kroner, før du kan klage

Hvis det ikke lykkes dig at indgå en af de fire aftaler (eller måske en anden god aftale) med din frisør, så kan du klage til Nævnenes Hus. 

Der er bare to ting, du skal være opmærksom på, inden du gør det: For det første skal din frisørbehandling have kostet over 1000 kroner, før du kan klage. For det andet koster det dig 100 kroner at oprette en klage – og det er altså penge, som du ikke får igen. 

Kvinde sidder i en frisørsalon
Hvis ikke det lykkes dig at indgå en af de fire aftale med din frisør, så kan du klage. © Getty Images

Hvis du vil klage 

Hvis du vælger at klage til Nævnenes Hus, foregår det på den måde, at du først opretter en online klage på Nævnenes Hus’ hjemmeside. Det kan du gøre lige her

Når du har udfyldt alle oplysninger i din klage, bliver den sendt til Center for Klageløsning, som så vil hjælpe dig og din frisør med at finde en løsning. To ud af tre klager bliver løst på den her måde. 

Hvis I ikke finder en løsning sammen med Center for Klageløsning, kan du oprette en ny klage hos Forbrugerklagenævnet. 

Hvis du gør det, så er det Forbrugerklagenævnet, som træffer en beslutning om, hvordan sagen skal løses. Det betyder altså, at hverken du eller din frisør har særlig meget indflydelse på løsningen, hvis sagen når hertil.

Det koster dig 400 kroner at oprette en klage hos Forbrugerklagenævnet. Du får pengene tilbage, hvis det ender med, at du får ret i klagen. 

Du kan læse meget mere om klageprocesserne lige her

Det tager tid 

Inden du beslutter dig for at klage over dit mislykkede frisørbesøg, skal du være opmærksom på, at der er en såkaldt sagsbehandlingstid. Det betyder, at det altså kan tage et stykke tid, fra du opretter klagen, til hele sagen er afsluttet. 

Hos Center for Klageløsning kan det tage op til 90 dage, før sagen bliver afsluttet. Og hos Forbrugerklagenævnet kan det tage mellem 10 til 12 måneder. Det kan derfor godt være, at du skal væbne dig med tålmodighed, hvis du vil tage det mislykkede frisørbesøg så langt. 

Du skal have beviser

En sidste ting, som er supervigtig at huske, er, at det er dig, der har bevisbyrden. Det vil sige, at det er dit ansvar at bevise, at din frisør har lavet en fejl.

Det betyder altså, at du enten skal sørge for at tage nogle rigtig gode og tydelige billeder af din mislykkede frisure, som fagpersoner kan vurdere sagen ud fra – eller du skal beholde frisuren, indtil sagen er afsluttet, hvis du altså kan holde det ud. 

Kvinde sidder og kigger på en computer
Der er nogle vigtige ting, du skal overveje, inden du klager. © Getty Images

Et par gode råd 

Det er en ret omstændig omgang, du skal igennem, hvis du vil klage over et mislykket frisørbesøg – det er derfor en rigtig god idé at afgøre med dig selv, hvor langt du har lyst til at gå, inden du kaster dig ud i den helt store klage-proces. Hvis du og din frisør selv kan finde en løsning, er det absolut det letteste – og måske også det bedste for jer begge. 

Hvis du vælger at klage, er det selvfølgelig vigtigt, at du gør det umiddelbart efter, at skaden er sket. Jo før du klager, jo bedre – for hvis du venter for længe, kan det ende med at blive for sent.

Og husk så på, at du (heldigvis) ikke er den eneste, som har været udsat for et mislykket frisørbesøg – det kan vi her på Woman i hvert fald skrive under på.

Kilde: Nævnenes Hus: Center for Klageløsning

Vil du ikke risikere at gå glip af skønhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori