Kvinder med briller er træt
© iStock

9 simple tricks til at slippe af med poser under øjnene

Husker du at tage din makeup af, når du går i seng?

30. juni 2018 af Amalie Kjær Boel

Det kan nogle gange være vildt træls at vågne op med store poser under øjnene... Specielt de dage, hvor du ikke har tid til at se træt ud, hvis du eksempelvis skal til en kæmpe fødselsdagsfest. I et desperat forsøg står du måske op et par timer før, du skal afsted, for at prøve at dække poserne med makeup. Men vil det ikke være endnu bedre, hvis du kan gøre noget andet for at slippe af med dem? 

Vi har her samlet ni simple tricks, som du kan prøve – og mon ikke det hjælper?

1. Læg tebreve under øjnene

Te er faktisk ikke bare til at drikke. Du kan nemlig lægge de koffeinholdige teposer under dine øjne, beviser en undersøgelse fra US National Library of Medicine National Institutes of Health. Det vil hjælpe med at få de mørke plamager og poser til at forsvinder. 

Koffeinen i te indeholder kraftige antioxidanter, og det kan være med til at øge blodgennemstrømningen til din hud. Det kan derudover også være med til at beskytte imod UV-stråler og sænke aldringsprocessen – hvilket også lyder virkelig godt! Du skal helst vælge grøn te. 

Det skal du gøre:

  • Kog to teposer i tre-fem minutter
  • Lad teposerne køle af i køleskabet i 20 minutter
  • Pres vandet ud af teposen, og læg teposen under dine øjne
  • Lad dem ligge i 15-30 minutter

2. Spis flere kollagenrige fødevarer

Hvis du ikke helt ved, hvad kollagen er, så kan vi fortælle dig, at det er et protein. Det er en vigtig bestanddel i vores hud. Faktisk er det hudcellerne, der danner kollagen. 

Det er nemlig sådan, at jo ældre vi bliver, jo ældre bliver vores kroppe. Det betyder blandt andet, at vores hud omkring vores øjne har en tendens til virke knap så stram – og rynkerne begynder så småt at komme til syne. Bare rolig, rynkerne kommer ikke fra den ene til den anden dag! 

For at undgå dette, kan du begynde at indtage flere fødevarer med et højt C-vitamin, skriver HealthLine. Dette vitamin er nemlig med til at gøre din hud sundere – og til dels strammere. 

Så hvad er en god kilde til C-vitamin? Det er: 

  • Appelsiner
  • Rød peber
  • Grønkål
  • Rosenkål
  • Broccoli
  • Jordbær
Kvinde står med en skål jordbær
© Pexels: Kristina Paukshtite

3. Spis flere madvarer, der indeholder jern

Hvis du har poser eller rande under øjnene, kan det også skyldes anæmi. Ifølge Sundhed.dk kan du lide af anæmi, hvis du har for lidt hæmoglobin (et stof, som er med til at sørge for ilttransporten) i blodet. Og hvis der ikke er særlig god mulighed for at transportere ilt i blodet, kan det eksempelvis medføre mørke rande og poser under øjnene.  

En af de mest kendte former for anæmi i Danmark er jernmangelanæmi. Hvis du ved med dig selv, at du får for lidt jern, er det en god idé at begynde at spise flere madvarer, der indeholder et højt niveau af jern. 

Ellers kan du også altid kontakte din læge – han eller hun vil nemlig have mulighed for at tage en blodprøve, og vupti, så ved du, om du rent faktisk lider af jernmangel. 

Hvis du er i tvivl om, hvilke madvarer der indeholder masser af jern, har du her nogle eksempler: 

  • Bønner
  • Kål og spinat
  • Tørret frugt 
  • Rødt kød, svinekød og fjerkræ

Hvis du mangler endnu flere tips til at mindske mørke rande under øjnene, så kan du læse med her

4. Drik masser af vand

Måske ved du allerede, at vand er utrolig vigtigt for kroppen – men hvor meget bør vi egentlig drikke for, at det er nok? 

En undersøgelse fra MayoClinic viser, at vi kvinder bør drikke mindst to liter vand om dagen. Hvis du drikker denne mængde hver dag, vil det være med til at formindske dine poser under øjnene.

Hvis du ikke er fan af at drikke så meget vand, er det også helt okay at drikke andet – eksempelvis te, saftevand eller kaffe. Det er nemlig sådan, at alle væsker går ind under disse to liter (dog ikke alkohol). 

5. Drik mindre alkohol

Ifølge HealthLine hænger dette punkt sammen med det at drikke mere vand. Vand hjælper dig som sagt med at undgå at blive dehydreret, mens alkohol har den omvendte effekt – at blive mere dehydreret. Og det kan faktisk føre til poser og mørke rande under øjnene.

Alkohol – som eksempelvis vin og drinks – virker utrolig lækkert til årets fester, og derfor kan du selvfølgelig købe dig et enkelt glas. Men ellers kan du også altid købe en lækker, læskende hyldeblomstsaft eller andre væsker uden alkohol. 

6. Læg koldt pres på dine poser under øjnene

Hvis du har købt masser af cremer for at slippe af med dine poser under øjnene, og de bare ikke virker, så kan det være, at du faktisk bare skal prøve at lægge nogle iskolde skeer under dine øjne. Ifølge HealthLine kan det nemlig være med til at få en let og midlertidig lindring – og så er det altså ret dejligt!

Hvis du heller ikke føler, at skeerne gør tricket for dig, kan du også prøve med kolde agurkerskiver på øjnene, en våd klud eller frosne grøntsager (selvfølgelig stadig i posen med et viskestykke over).  

7. Brug solcreme hver dag

American Academy of Dermatology anbefaler, at alle mennesker bruger solcreme! Det kan forhindre hudkræft og tidlig aldring, men det kan også være med til at forhindre poser under øjnene. 

Hvis du bare ikke kan fordrage solcreme, kan du altid købe andre cremer eller produkter, der indeholder solfaktor. Eksempelvis en ansigtscreme eller foundation, der indeholder en solfaktor på 30. 

Kvinde tager creme på med solcreme i
© iStock

8. Få rigeligt nattesøvn

Hvis du får for lidt nattesøvn, kan det faktisk medføre, at din hud bliver blegere, og det betyder, at de mørke rande kan virke tydeligere – og det samme gælder for poserne under øjnene.

Så sov godt (faktisk er det sundest at sove nøgen!) hver eneste nat.

9. Tag din makeup af, når du går i seng

En meget simpel måde du kan forhindre poser under dine øjne på er ved at være god til at rense dit ansigt, inden du går i seng – ved blandt andet at huske at fjerne din makeup. 

Ifølge et interview, som Huffington Post har lavet med Dr. Schweiger, der er en kvindelig hudlæge, er vi blevet klogere på, hvor vigtigt det er at fjerne makeup, inden vi går i seng om aftenen. Huden skal nemlig gerne skal kunne ånde efter en lang dag med at have haft lidt eller masser af makeup på. 

Dr. Schweiger fortæller også, at der er en masse forurenede ting i luften, som ikke er gode for vores hud – og som bliver i huden, hvis vi ikke renser den. 

Hvis vi ikke renser vores hud, vil vi kunne risikere at få tidligt rynker og poser under øjnene. Men hvis du nu skulle komme sent hjem fra byen og ikke husker at fjerne din makeup en enkelt nat, er det altså ikke ensbetydende med, at du vågner op og ligner en gammel kone – don’t worry!

Læs mere om, hvad der sker, når du sover med makeup her, hvor vi har talt med en dansk hudspecialist.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori