Ret ryggen, brystet frem, skuldrene tilbage...!
Ret ryggen, brystet frem, skuldrene tilbage...! © Getty

4 grunde til, at du har dårlig holdning

En flot holdning udstråler selvtillid og får dig til at se højere ud

29. november 2019 af Sofie Korsgaard

Du kender det sikkert selv: Du tager dig selv i stå sammenbøjet som Klokkeren fra Notre Dame, retter ryggen, men ti sekunder efter er din ryg tilbage i sin regnormetilstand. Det er en rigtig dårlig vane ikke at rette ryggen og jo længere tid, du har gjort det, jo sværere er det at rette op på det. Læs disse råd og få en smuk holdning, der holder hele livet.

Det kan påvirke din holdning

Herunder kan du læse, hvilke faktorer der kan påvirke din holdning.

1. Højde

Er du halvanden meter høj, vil der være en tendens til at du retter dig mere op for at virke højere. Modsat vil den meget høje kvinde ofte have en tendens til at falde sammen, blive rundrygget og bøje knæene mere. Teenage-pigen der er skudt mere i vejret end de jævnaldrene drenge, eller hvis bryster er mere udviklede end venindernes, risikerer også lettere at få en dårlig holdning.

2. Humør

Det lyder mærkeligt, men dit humør påvirker faktisk dine bevægelser og din holdning. Er du glad og tilfreds med dit liv, vil det automatisk også være nemmere at have en god holdning. Og det gælder heldigvis også den anden vej. Det vil sige, at hvis du bevidst tænker på at rette ryggen og bevare den golde holdning, kan du påvirke den måde andre mennesker opfatter dig på.

3. Syn og hørelse

Hører du bedre med det ene øre end med det andet? Så vil du med stor sandsynlighed dreje hovedet, så det øre, der hører bedst, kommer længst frem. Kniber det også med synet, får du let en tendens til at skyde hovedet fremad og spænde i ansigts- og nakkemusklerne. Så sørg for at få tjekket syn og hørelse regelmæssigt.

4. Sko

Vi ved godt, du elsker dine stiletter, men prøv at lade de høje hæle blive derhjemme, så tit du kan. For de fleste vil det nemlig føre til, at ryggen svajer for meget.

Sådan får du en bedre holdning

Herunder får du råd til, hvordan du får en bedre holdning. 

1. Ballon-metoden

Her er en let og effektiv måde, du selv kan forbedre din holdning på: Luk øjnene og forestil dig, at der er fem balloner med gas sat fast på dig. Én sidder øverst på dit hoved og trækker dig lige opad, én er fastgjort foran på brystet på hver side og én er fastgjort på hver side af dine hofter. Det vil medføre, at dine hofter og din brystkasse vil bevæge sig frem og op, og at toppen af dit hoved hæves og nakken føles længere. Samtidig bliver det lettere at fordele trykket på forfod og hælen ens, samt at hvile lige meget på begge fødder uden at overstrække knæene.

2. Husk det

For at huske at overholde den gode holdning så ofte som muligt, kan du aftale med dig selv, at hver gang du ser din yndlingsfarve eller hører et bestemt ord, skal du rette på din holdning. På den måde får du lige så stille gjort det til en vane at rette ryggen, indtil du med tiden vil gøre det helt automatisk.

3. Pilates-øvelse

Du kan også træne dine rygmuskler til en bedre holdning. Prøv for eksempel at lave denne Pilates-øvelse:

  1. Lig på maven med begge ben let fra hinanden. Læg eventuelt en pude under maven, så den ligger lige under brystet og ned til hoften. Det aflaster din ryg, specielt hvis du er svajrygget. Placér et foldet håndklæde under panden.
  2. Forbered dig ved at trække vejret ind. Idet du puster ud, lader du arme, overkrop og hoved lette fra måtten i en lang linje.
  3. Træk vejret ind og idet du puster ud, sænker du langsomt overkroppen ned på måtten igen. Gentag 5-10 gange.

Kilde: Kiropraktiskklinik.dk

Vil du ikke risikere at gå glip af sundhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.