Kvinde affirmationer
Er affirmationer mon noget for dig?© Getty Images

Affirmation: Den lille sætning, der kan gøre den store forskel

Et bedre mentalt helbred ved blot at tale til dig selv? JA, TAK!

13. oktober 2021 af Ida Storm Frøslev Hansen

Kender du de dage, hvor dit eget hoved kan spænde ben for en god dag? Hvor du ryger i tankefælden om, at du hverken er god nok, klog nok, sjov nok, din kæreste er åndssvag, dit job er nederen, og din chef, oh my god, hvor skal du egentlig starte? Selvom det kan virke fjollet, er det ikke desto mindre sandheden, at vores hoved ikke altid er vores holdspiller, men derimod kan være vores modstander. Irriterende og tosset, men ikke desto mindre sandt!

Hvordan ændrer du lige på det? Jo, nu skal du høre: “Affirmationer” kan være vejen frem! Måske er du stødt på begrebet affirmationer på TikTok eller Instagram, men ved ikke helt, hvordan du kan bruge dem i din hverdag. 

I denne artikel fortæller vi dig alt, du har brug for at vide om affirmationer: Sådan fungerer de, det kan de gøre for dig, det kan du sige og meget mere.  

Glad kvinde laver affirmationer
Hvordan kommer du igang med affirmationer? Det fortæller vi dig her!© Getty Images

Hvad er affirmationer?

Enkelt beskrevet er affirmationer positive sætninger, der er bekræftende for dig. Hvis du for eksempel ønsker bedre selvværd, vil du finde sætninger, affirmationer, der centrerer om den tematik såsom: “Jeg er god nok” eller “Jeg fortjener alt det gode, der er i mit liv”. 

Det virker måske simpelt, og måske tænker du: “Kan disse små sætninger virkelig gøre en forskel for mig?”, men når du vænner din hjerne til at tænke positive, opløftende og bekræftende ting, træner du faktisk dine neurologiske forbindelser i hjernen til at tænke mere positivt og ændre de negative tanker, du kan have. Derfor vil din hjerne til sidst have markant nemmere ved at finde ind i de positive baner fremfor de negative – smart, ikke? 

Kvinde laver affirmation
“Jeg fortjener alt det gode, der er i mit liv” er et eksempel på en affirmation.© Getty Images

Sådan laver du dine egne affirmationer

For at finde ud af, hvilke affirmationer, du skal inddrage i dit liv, er det vigtigt, at du vurderer, hvor i det liv du gerne vil skabe en forskel. Derfor kan du starte med at stille dig selv følgende spørgsmål: 

  • Hvor i mit liv ønsker jeg at skabe en forandring?
  • Hvordan kan jeg udforme det i en positiv sætning? 
    • For eksempel er det en god idé at sige: “Jeg er sund og rask” fremfor at sige: “Jeg vil ikke være syg”
  • Føles det lidt mærkeligt at sige den højt? 
    • Hvis ja, godt! Hvis sætningen allerede føles helt naturlig for dig at sige, er det nok allerede noget, du har implementeret i dit liv, og derfor er det helt okay, hvis det føles lidt mærkeligt at sige den højt. 
  • Er jeg indstillet på at gøre en indsats? 
    • Du træner ikke din hjerne til at tænke positivt ved at sige sætningen et par gange over et par uger. Nej! Affirmationer er hardcore træning! Når du gerne vil have en større biceps, er du indstillet på at træne den tit og ofte, og præcis det samme er gældende, når du vil ændre dit sind.
Kvinde laver affirmationer
Hvor i dit liv ønsker du at skabe en forandring? Det kan affirmationer hjælpe med.© Getty Images

Eksempler på ting, du kan sige i dine affirmationer

Eksempler på affirmationer mod tankemylder:

  • Jeg har tanker, jeg er ikke mine tanker
  • Jeg accepterer min fortid, tilgiver mig selv mine fejl og ser nu fremad
  • Jeg bestemmer selv, hvilke tanker der skal fylde i mit hoved
  • Negative tanker vil aldrig gavne mig, derfor vælger jeg ikke at lytte til dem

Eksempler på affirmationer for bedre selvværd: 

  • Jeg er værdig, bare ved at være mig
  • Jeg elsker og er elsket
  • Jeg fortjener alt det gode, der sker i mit liv
  • Jeg er taknemmelig for mig selv og mit liv

Eksempler på affirmationer for større motivation: 

  • I dag er begyndelsen på resten af mit liv
  • I dag er en frisk start, og jeg får udrettet de ting, jeg vælger, at jeg gerne vil 
  • Jeg er klog, god og dygtig, og jeg kan gøre de ting, jeg sætter mig for
  • Jeg er kreativ

Eksempler på affirmationer for søvnløshed: 

  • Jeg ligger mig til at sove nu, og jeg slipper mine bekymringer, mens jeg sover
  • Jeg kan nemt falde i søvn
  • Jeg tillader alle mine muskler at slappe af
  • Det er nemt og naturligt for mig at sove 

Eksempler på affirmationer for bedre parforhold: 

  • Jeg fortjener kærlighed
  • Min partner og jeg er gode sammen 
  • Jeg er min partner værdig, og han/hun er heldig at have mig 
  • Jeg er lige så vigtig for min partner, som min partner er for mig

Kvinde affirmationer
Sig dine affirmationer til dig selv i spejlet: Det giver ekstra power!© Getty Images

Sådan bruger du affirmationer i praksis

Det kan være fristende at vælge 180 forskellige affirmationer og fixe alle problemer i dit liv på en og samme tid, men det kan altså være for meget af det gode. En god idé er, at vælge et område, du vil fokuserer på og vælge to til tre affirmationer, der underbygger dit fokus. 

Når du arbejder med affirmationer, er det absolut vigtigste element gentagelsen! 

Måske kan det i starten virke lidt fjollet, men jo flere gange om dagen, du gentager dine affirmationer, jo bedre er det. Derfor er det en god idé at implementere dine affirmationer på tidspunkter, hvor det er nemt at huske det. For eksempel, at du siger dem hver gang du har været på toilet, hver gang du laver en kop kaffe, eller måske sætter en alarm på din telefon, så du husker det. En god tommelfingerregl er, at skal sige dine affirmationer mindst tre gange om dagen. 

Glad kvinde laver affirmationer
Når du arbejder med affirmationer, er det vigtigste element gentagelsen.© Getty Images

Når du siger dine affirmationer, er det vigtigt, at du tror på dem! Sig dem med stolthed og power, og som om de allerede er sande. Det kan give ekstra styrke at se dig selv i spejlet, imens du siger dine affirmationer, så det vil vi helt klart anbefale dig at prøve. 

Et godt tip er at indspille dine affirmationer, så du har dem som lydfil. På den måde kan du høre dem, når du sidder i bussen, er ude på cyklen eller måske bare lige inden du lægger dig til at sove. 

Det tager noget tid for hjernen at vænne sig til at tænke i nye baner, og derfor er det en god idé at sige de samme affirmationer i minimum en måneds tid. Derefter kan du mærke, om det har gjort en forskel for dig, om du skal køre videre i noget tid med de samme affirmationer, eller om det er tid til at fokusere på et nyt område. 

Kvinde lytter til affirmationer
Et tip er at indspille dine affirmationer som lydfil, så du kan lytte til dem alle steder.© Getty Images

Affirmationer er ikke en smutvej til lykke 

Affirmationer kan være en stor hjælp i kampen mod negative, selvskadende tanker, men affirmationer kan ikke klare alt arbejdet selv. 

Hvis du har psykiske problemer, er det vigtigt, at du tager dem alvorligt og taler med nogen, du stoler på, eller en professionel. Det er stærkt, sejt og nødvendigt at tage dig selv og dit mentale helbrede alvorligt, og selvom affirmationer kan være en god følgesvend i kampen mod negativitet, tvivl og sorg, kan affirmationer ikke kurere dig fra hverken depression, angst eller andre psykiske lidelser alene. 

Kilde: Dinonlineterapeut.dk, meningsfuld-terapi.dk, positivethinkingmind.com

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du vil (garanteret) også kunne lide