Kvinde udenfor
Hvornår har du sidst klappet dig selv på skulderen over at lave absolut ingenting en fredag aften?© Getty Images

18 ting, du skal huske at klappe dig selv på skulderen over, fordi sundhed kan være mange ting

Sundhed er OGSÅ at putte to stykker pålægchokolade på din bolle fremfor et enkelt

12. oktober 2021 af Isabella Wedel Hansen

Det er formentlig ikke altid, at du får klappet dit selv på skulderen, over alle de seje ting du gør og alle de seje beslutninger, du træffer. Men de fortjener altså et klap på skulderen og et anerkendende nik foran spejlet. 

Sundhed er nemlig et vidt begreb, der rummer mange forskellige ting. Sundhed handler ikke kun om at spise seks stykker frugt og grønt hver dag, bevæge sig mindst 30 minutter om dagen og sove otte timer om natten – det er meget mere end det. 

Så op med hagen, klap dig selv på skulderen, for der er faktisk rigtig mange ting du gør, som nok ikke rigtig føles som sundhed (måske faktisk det modsatte af sundhed), men som rent faktisk er det. 

Se selv, hvor mange hakker du kan hakke af på listen her, hvor vi minder dig om alle de sunde ting du gør, der fortjener et klap på skulderen. 

1. Når du giver dig tid til at ligge på sofaen hele dagen, fordi det bare er det, du har allermest lyst til. Dit hoved vil nok kalde dig doven, men det er faktisk sundt at slappe helt af og gøre lige præcis det, du har lyst til. Så klap dig selv på skulderen, hvis du har binget Grey's Hvide Verden hele dagen i dag.

2. Når du sover længe i weekenden, fordi du har haft en super travl arbejdsuge. Du vil måske have tendens til at synes, du er lidt af en syvsover, men søvn er vigtigt for vores humør og velvære, og hvis det ikke er i weekenden du skulle catche up på lidt søvn, hvornår skulle det så være?

3. Når du beslutter dig for at købe take-away i stedet for at slæbe dig selv ned i supermarkedet. At købe dig selv til en times ekstra afslapning tirsdag aften hører helt sikkert ind under kategorien sundhed! 

Kvinde spiser take away
Skal du forkæle dig selv med lidt take-away i aften? © Getty Images

4. Når du forkæler dig selv med en stor pose bland-selv slik. Det er rigtig sundt (og vigtigt) at sige “pyt” en gang i mellem. 

5. Når du tager dig ekstra god tid i badet om morgenen for at forkæle dig selv, inden du begynder en lang arbejdsdag. Du fortjener et stort klap på skulderen, hvis du har givet dig selv lov til at have en stille og rolig morgen, hvor du kan vågne op uden stress og jag – for det er altså ikke alle, der kan det!

6. Når du snoozeer 15 minutter ekstra, inden du står op for at tage på arbejdet, fordi du har lyst til det. Selvom nogle søvneksperter måske ikke mener, at det er godt at snooze, så synes vi alligevel, at det er et klap på skulderen værdigt, at du lytter til din krop og giver den lov til at få 15 minutters ekstra søvn.

7. Når du tager en fridag fra arbejdet, selvom du slet ikke føler, at du har tid til det. For helt ærligt, det er jo bare et arbejde, og dit velvære kommer altså først. Så sejt gået! 

8. Når du planlægger en time foran fjernsynet om morgenen og nyder din kop kaffe, inden du tager på arbejde. At kunne have en rolig start på morgenen burde være en menneskerettighed – og det er mega sejt, hvis du giver dig selv tid til det.

9. Når du aflyser en aftale med din veninde eller kæreste, fordi du slet ikke kan overskue det og bare har brug for en aften alene på sofaen. Sundhed kan være mange ting, og at indrømme, at du bare ikke har overskud til at være social, er en af tingene. Det er derfor vigtigt, at du klapper dig selv på skulderen over det, i stedet for at føle dig som en dårlig veninde eller kæreste.

10. Når du spiser et ekstra stykke kage, bare fordi du har lyst. Ingen skal give dig dårlig samvittighed over at spise masser af kage (og slet ikke dig selv). Så giv dig selv et anerkendende nik foran spejlet, næste gang du skærer andet stykke af kagen.

11. Når du render rundt i jogging-tøj og hyggesokker hele dagen, fordi du kan. At vimse rundt i afslappende tøj en hel dag er også en form for sundhed. 

Kvinde i afslappende tøj
Giv dig selv lov til at gå rundt i jogging-tøj hele dagen i dag. © Getty Images

12. Når du skriver til din chef, at du tager en hjemmearbejdsdag, fordi du trænger til at være hjemme. Det er sundt at lytte til sin krop og sit hoved, så tag en hjemmearbejdsdag, hvis det er en mulighed for dig.

13. Når du drikker øl sammen med dine kollegaer efter arbejde, fordi I har klaret en svær opgave. Sundhed er ikke kun grøntsager og speltbrød, det er altså også at fejre sine successeer og nyde en kold øl med sine venner.

14. Når du, uden at have et nyt, siger dit job op, fordi du er ked af arbejdsmiljøet og -opgaverne. Det lyder måske ikke umiddelbart sundt og fornuftigt, men det er en sej beslutning at sige fra, hvis der er noget, du ikke trives i. 

15. Når du putter to stykker pålægchokolade på din bolle i stedet for at nøjes med ét. Sundhed kommer i mange afskygninger – for eksempel i afskygningen af en bolle med masser af smør og et to-lags pålægchokolade-lag. Mums! 

16. Når du siger fra overfor din chef, fordi du ikke har tid til at tage imod flere opgaver. Det er helt okay og faktisk mega sejt, hvis du kan sige fra og tænke på dig selv, når folk beder dig om hjælp.

17. Når du bruger fredag aften alene på at lave absolut ingenting. Mange vil nok være missundelige på din evne til bare at slappe helt af uden at give dig selv dårlig samvittighed over ikke at lave noget, så kæmpe respekt for det! 

18. Når du aflyser din træning eller dropper din løbetur, fordi du ikke har lyst alligevel. At gå heeele vejen ned til supermarkedet og købe din yndlingschokolade, der står helt oppe på øverste hylde, og så bære det heeele vejen hjem igen er vel også en form for træning. Og så er det ikke mindst sundt at lytte til din krop og lyster. 

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Du vil (garanteret) også kunne lide