“En provinspige fra Sverige med store drømme". Sådan beskriver 24-årige Wilma Holmqvist sig selv. Som teenager startede hun en YouTube-kanal med makeup-videoer – og det viste sig at være et rigtig godt move.
Udover at kanalen i dag er blandt de største og mest populære i Sverige, blev den også startskuddet til et helt nyt skønhedsmærke. Nemlig Wilmas eget.
Læs med her, hvor den inspirerende stifter af brandet Hickap fortæller, hvordan det har været at starte sin egen virksomhed som 18-årig, og hvilke drømme og visioner der driver hende fremad, når hun møder tvivl eller udfordringer på sin vej.

Hickap startede med makeup-børster, men i dag byder brandets sortiment også på både makeup og hudpleje som ansigtsrens og cremer.
© Wilma HolmqvistHvad gav dig lyst til at starte din egen virksomhed?
“Idéen opstod, da jeg lavede makeup-videoer på YouTube. Min bror og jeg besluttede os for, at vi ville forsøge at sælge et produkt til dem, der fulgte mig og dagligt brugte mine tips.”
“En dag opdagede vi et hul i markedet – der var ingen gode makeup-børster til en fornuftig pris. Min bror er god til økonomi og logistik, så han begyndte straks at lede efter fabrikker til vores første tests. Og det var første skridt på vores rejse!”
Hvorfor lige skønhed og skønhedsprodukter?
“Jeg har været interesseret i skønhed, lige fra jeg i en tidlig alder opdagede, at man ikke kun kan male på papir, men også på et ansigt."
"Det, jeg sætter mest pris på ved makeup og hudpleje, er øjeblikket, man tager til sig selv, når man laver sin daglige rutine. Roen og den personlige tid til at pleje huden eller at fremhæve ens smukkeste sider.”
Du var kun 18 år, da du startede Hickap. Hvordan fik du modet til at springe ud i det?
“Det er og har været hårdt at starte og drive en virksomhed som ung kvinde. Men modet er kommet med den kærlighed, jeg har til mine produkter og mit brand."
"Jeg tror så utrolig meget på, at produkterne kan give andre mennesker den samme gode følelse, som jeg oplever hver dag, når jeg er står foran spejlet på badeværelset. Jeg har ofret meget for at nå hertil, men jeg har også fået dobbelt så meget igen gennem årene.”
Har du nogle gange været i tvivl om, om det nu var det rigtige for dig?
“Jeg tvivler hele tiden, især på mig selv. Er jeg tilstrækkeligt dygtig, tilstrækkeligt tålmodig eller tilstrækkelig i det hele taget? Det betyder, at visse situationer kan være svære, men så gælder det om at hanke op i mig selv eller at læne mig op ad de folk, jeg har omkring mig.”
Hvad er det vigtigste, du har lært ved at starte din egen virksomhed?
"At det ikke kun gælder om at have et godt produkt. Følelsen omkring brandet er mindst lige så vigtig. Hvad står vi for, hvorfor gør vi dette, og hvad udstråler vi?"
"Jeg selv og andre forbrugere køber ofte produkter fra mærker, vi kan stå inde for eller forholde os til. Derfor er det vigtigt for os at formidle vores værdier – såsom et sundt syn på skønhed."

Wilma er selv med til at udvikle Hickaps produkter. Blandt andet er det vigtigt for hende, at ingredienserne, der bruges, er 100 % veganske.
© Wilma HolmqvistHar det også lært dig noget om dig selv?
“Ja – hvor vigtigt det er at have balance i livet, når man driver sin egen virksomhed. Nogle gange kan det være mere effektivt at arbejde smart end at arbejde mere. En rolig weekend uden arbejde giver ofte mere til virksomheden, end når jeg arbejder hele weekenden og bliver udmattet.”
Hvad er din drøm med Hickap i fremtiden?
“Drømmen er, at Hickap skal blive et førende svensk brand, der har en fast plads i alle badeværelsesskabe. Vejen dertil er lang, og konkurrencen er hård, men vi er fast besluttede på at gøre det.”
“For os er nøglen at tilbyde bedre kvalitet end konkurrenterne. Det er den eneste måde, vi kan udfordre branchens giganter på. Vi vil fortsat lægge hele vores sjæl i produktudviklingen for at kunne tilbyde helt vidunderlige produkter til en god pris.”
Din daglige mig-tid
Med skønhedsbrandet Hickap vil Wilma gøre den daglige plejerutine til et rart øjeblik, der er forbundet med glæde og motivation. Dét at lægge makeup og pleje din hud skal være en fornøjelse, der tanker dig op med ny energi – frem for at være forbundet med stress og jag.
Hickaps produkter er 100 % veganske, og hudplejeserien er baseret på gode og effektive ingredienser, som sikrer, at din hud altid får optimal pleje og har det godt. Blandt andet hyaluronsyre, niacinamid og innovative ingredienser fra havet.
Find dine nye favoritprodukter på hickap.dk