eksamen | nervøs | studie
© iStock

Bliver du vildt nervøs til eksamen? Disse 8 geniale råd vil hjælpe dig

Sig det, som det er: ‘Jeg er altså lidt nervøs’

4. juni 2018 af Helene Hyldgaard-Jensen

Der er nogen, som er skabt til at performe og snakke foran en masse mennesker. Men der er også dem, der bliver enormt nervøse bare ved tanken om at skulle tale til en eksamen. Det kan være enormt stressende at skulle overbevise nogen om noget på 10-20 minutter og derefter blive bedømt ud fra dette. 

Det handler om at holde nerverne i ro. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, hvis du får hjertebanken, tankemylder og røde kinder, hvad enten du skal til eksamen, holde tale eller til jobsamtale. Men hvis du følger disse otte gode råd, kan det være, at det bliver lettere for dig. 

1. Det rette sæt tøj

Bliver du rød på halsen, når du bliver nervøs – eller får du meget røde ører? Ved du, at du let sveder, når pulsen kommer op? Du har nok at tænke på i en presset situation, og sved og røde pletter skal ikke være en del af det. Så vælg noget tøj, som gør det nemmere for dig at slappe af og samtidigt får dig til at føle dig godt tilpas og selvsikker.

2. Snak positivt til dig selv

Du kan gøre meget for at berolige dig selv ved at vælge at sige det rigtige. Hvis du tænker, eller siger til dig selv, at det nok går helt galt på grund af din nervøsitet – jamen, så går det højst sandsynligt nok galt. Prøv i stedet at vende det til noget positivt og tænk: ‘Slap helt af, jeg kan jo det her!’ 

3. Det er slet ikke så farligt

Tænk over, hvad det værste, der kan ske, er – og hvad gør du så, hvis det sker? Hvis du lægger en plan for, hvad du gør, hvis tingene ikke går, som du ønsker, så kan du være forberedt på det. I stedet for at frygte noget ukonkret, er det bedre at se de reelle farer i øjnene ved at tænke dem igennem på forhånd. På den måde vil du sikkert se, at det slet ikke er så farligt, som du forestiller dig.

4. Hvad er du mest tilpas ved?

Har du det godt med at have nogle stikord at holde dig til – eller en powerpoint-præsentation? Så er det helt i orden (hvis det selvfølgelig er tilladt i din eksamensform)! Så længe du har stikordene i den korrekte rækkefølge og kigger op fra dem, skal det nok gå. Hvis du er nervøs, er det rart at have noget, der er sikkert – lige ved hånden – så hvis du går i sort, kan du hurtigt finde vej tilbage på rette kurs. Ofte er det ikke et tegn på svaghed at have stikord med. Faktisk kan det vise, at det her betyder noget for dig.

5. Sæt en grænse

Når du har forberedt dig, skal du også huske, at der er en grænse for, hvor meget du kan forberede dig – og intet bliver bedre af, at du piner dig selv ved at droppe din søvn og dine måltider til fordel for forberedelse og pressede tanker. Sæt en grænse, og sørg for, at du får nok søvn og ordentlig mad og drikke – det er nemlig vigtigt for en god præstation.

6. Husk at trække vejret

Noget af det værste, du kan gøre i en presset situation, er at glemme at trække vejret ordentligt. Det er faktisk ikke altid så let og lige til, når din krop er i alarmberedskab. Mærker du, at du begynder at hyperventilere, så prøv at sætte fokus på dine vejrtrækninger. Ikke sådan at du begynder at trække vejret som en på fødselsgangen, men blot så du husker at trække vejret helt normalt.

7. ‘Jeg er altså lidt nervøs’

Er du rigtigt nervøs, kan det være svært at skjule. I stedet for det bliver en elefant i rummet, som ingen taler om, kan det være dejligt befriende at sige det højt inden, at du starter eksamen. Så er det ude, og så bliver det ikke noget, som du skal tænke over, om de andre bemærker – ligesom at de heller ikke skal tænke over, om du mon er nervøs?

8. Tal laaangsomt

En af de største bivirkninger ved nervøsitet er desværre at snakke som lynet – og det gør dig kun endnu mere stresset og nervøs, hvis du skal skynde dig igennem det, du gerne vil sige. Husk at tal langsomt, og øv dig eventuelt på det derhjemme med stopur, når du forbereder dig.

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Hvad synes mændene?