SPF
Er du også lidt i tvivl? © Getty Images

14 myter om solbadning

Bare du bruger solcreme er alt ikke godt.... Læs med og bliv solklog her!

27. maj 2014 af Mette Andrea Boesgaard

14 myter om solbadning

Så er det soltid! Arme og ben skal blottes, og bikinien skal luftes.

Men solen er en ven, der skal nydes i små doser og med rigelig beskyttelse. Har du styr på dine facts om solbadning? Ellers får du det her, hvor vi afliver myter om sol, solbadning og solcreme....

Om solcreme og kulør

1. Jeg kan ikke blive brun, hvis jeg bruger solcreme

JO.

Det går ganske vist lidt langsommere - men til gengæld får du en dybere og mere holdbar farve uden risiko for hudkræft!

2. Det er ok at ligge og stege i solen, hvis bare jeg bruger solcreme

NEJ.

De nordiske hudtyper er meget lyse, og vi er simpelthen ikke skabt til at ligge og stege under solen i timevis. Og det vidner statistikken om – unge danske kvinder har Europa-rekord i hudkræft. Hvis du skal være ude i mere end 10-30 minutter, når UV-indekset er over 3 skal du så vidt muligt undgå direkte sol. Søg altid skygge midt på dagen og dæk dig til. Solcreme skal bruges, hvor sol skygge og tøj ikke dækker.

Kvinde tager solcreme på
© Getty Images

Om solfaktor

3. Det tager for lang tid at blive brun med faktor 15, så det er ok at bruge solcreme med lavere faktor

NEJ.

Der er forskellige hudtyper, og alle tager vi imod solen forskelligt. Men uanset om du bliver hurtigt rød eller kan være i solen i timevis uden at blive brændt, skader solens UVA-stråler din hud og ælder den. Derfor anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at du altid bruger vandfast solcreme med faktor 15, der beskytter mod både UVA- og UVB-stråling – det giver nemlig tilstrækkelig beskyttelse under dansk sol til lys, nordisk hud (du skal bruge højere faktor, hvis du er ude længe eller tager sydpå, hvor solen er skrappere).

4. Solcreme er dyrt – det er ok at spare på det

NEJ.

En af de største fejl, vi begår i sol-sammenhænge, er vi ikke at bruger nok solcreme. Du skal bruge ca. 40 ml solcreme til hele kroppen – det er en god håndfuld. Bruger du mindre solcreme end det, nedsætter det beskyttelsen voldsomt: Smører du kun et tyndt lag faktor 15 på, nedsættes beskyttelsen til cirka faktor 2. Vær særlig opmærksom, hvis du bruger solspray eller sololie – selvom solbeskyttelsen er mere flydende og dækker hurtigere, skal du STADIG bruge samme mængde. Det betyder, at du ikke kan få mere end maximalt 5 strandture ud af en flaske solcreme på 200 ml. 

Forskellige hudfarver med solcreme
© Getty Images

5. SPF 30 beskytter dobbelt så godt som SPF 15

NEJ.

Hvis du har SPF 15 på, forhindrer den ca. 93 % af strålingen i at nå din krop – en faktor 30 stopper til sammenligning 95,5 %. Det er altid bedre at købe en flaske med faktor 15 og smøre tykt på end at bruge flere penge på en creme med højere faktor og så spare på den dyre creme.

Om solcreme

6. Hvis min solcreme er vandfast, behøver jeg ikke smøre mig ind i løbet af dagen

NEJ.

Nogle solcremer er vandfaste eller vandafvisende, hvis du lufttørrer og ikke bruger et håndklæde til at tørre dig med, men better safe than sorry – når du begynder at blive rød, er skaden sket. Derfor: Kom altid solcreme på, når du har svømmet, ligget på et håndklæde eller svedt meget – de fleste dermatologer anbefaler, at du smører dig ind hver anden time uanset hvad.

Holdbarheden af produktet vises ud fra disse ikoner
© Getty Images

Holdbarheden af produktet vises ud fra disse ikoner. Denne betyder at produktet kan holde sig i 12 måneder efter åbning. 

7. Solcremen fra sidste år skal smides ud

NEJ.

De fleste solcremer kan holde i et år (tjek det lille mærke på flasken  det fortæller dig, hvor længe cremen kan holde), så de kan lige nøjagtig gå to somre i træk. Men hvis du har solcremen med på stranden, skal du være opmærksom på, at den med tiden mister sin effekt. Så tjek altid cremens farve, lugt og udseende – hvis alt er ok, kan du sagtens bruge den solcreme, du ikke fik brugt sidste år.

Om solcreme og sundhed

8. Det er mere skadeligt at bruge solcreme, end det er at blive lidt skoldet nu og da

NEJ.

Der ligger utroligt meget forskning bag solcremers sammensætning og funktion – så nej, det er ikke bare producenterne, der prøver at prakke dig deres produkter på. Hvis du virkelig er bekymret, kan du vælge et produkt, der er mærket med Astma-Allergi Forbundets Blå Krans – så sikrer du dig et produkt med færrest muligt skadelige indholdsstoffer. Solskoldninger øger risikoen for den farlige melanoma-hudkræft – og danske kvinder har altså Europarekord i hudkræft, fordi vi har lys hud og elsker solen.

9. Jeg risikerer at få D-vitamin-mangel, hvis jeg bruger solcreme

NEJ.

Flere studier har vist, at din krop stadig danner D-vitamin, selvom du bruger solcreme – det tager bare lidt længere tid.

10.  Hvis jeg ikke kan tåle en solcreme, kan jeg heller ikke tåle andre

BÅDE OG.

Det kommer an på, hvorfor du ikke kan tåle din solcreme. De ting, der irriterer mest, er parfume, konserveringsmidler eller solfilteret. Prøv med en anden solcreme. Hvis du vælger en solcreme, der er mærket med Den Blå Krans, er der færrest mulige allergifremkaldende stoffer i cremen.

 

Derma SPF 50 solcreme

© Derma.dk

Den Blå Krans kan blandt andet findes på Dermas produkter, som har en hel serie af solcremer, som er uden parfume, farvestoffer og parabener. Fra 40 kr hos derma.dk. 

Om solcreme-typer

11. En økologisk solcreme er mindst skadelig for min hud

NEJ.

Alle cremer indeholder kemi – også de økologiske. At en creme er økologisk betyder bare, at de plantebaserede dele, der er brugt i cremen, er dyrket uden brug af pesticider. De fleste øko-mærker stiller også krav til indholdsstofferne, men det er sjælden tydeligt, hvilke krav cremen lever op til. Tjek derfor altid indholdsdeklarationen, også på de økologiske produkter.

12. Sololie svitser huden i stedet for at beskytte den

NEJ.

Sololie indeholder kemisk filter og beskytter lige så godt som almindelig solcreme. Det vigtigste er, at du bruger nok – du skal altid bruge 40 ml solprodukt (ca. en håndfuld) til hele kroppen. Måske er du nødt til at smøre dig af to omgange, for at få nok produkt og dermed nok beskyttelse på kroppen (til gengæld kan du så glæde dig over, at din krop får et lækkert skær).

Om solskoldninger

13. Det er lige meget at bruge solcreme, når jeg allerede har været skoldet flere gange

NEJ.

Alle solskader er farlige, uanset om du fik dem som barn eller om du fik dem i går. Jo flere solskader du får, desto større risiko har du for at få hudkræft. Så det er aldrig for sent at finde solcremen frem...

Aloe vera creme
© matas.dk

Aloe vera kan virke dejligt afkølende og lindrende på solbrændt hud. Kan købes hos matas.dk for 115 kroner. 

14. Hvis jeg er blevet skoldet, kan aftersun-produkter minimere skaderne

NEJ.

Aftersun kan lindre smerten lidt, men den kan ikke gøre noget ved de skader, du har fået af solskoldningen.

Vil du have inspiration, brugbare guides og underholdning? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.