5 nye motionstrends

HIIT, yoga og træning online bliver stort i 2015 - få introen til de nye træningsformer her.

30. december 2014 af Anneli Olsen

5 nye motionstrends


Lige som der er trends indenfor tøj og makeup er der også trends indenfor træning. Hvert år bliver der holdt en stor fitness-konference i Los Angeles, hvor det kommende års trends og tendenser bliver diskuteret. I 2014 hittede HIIT, TRX og kettlebell-træning. Vil du vide, hvad der bliver stort næste år? Så læs med her og få inspiration til at forny din træning.

Højintensiv intervaltræning


Træning er, ligesom alt andet, også flyttet over på mobilen, computeren eller din tablet. I 2014 var vi glade for at dele vores træningspræstationer via de sociale medier (hvor mange irriterende løbe-updates har du ikke set i dit nyhedsfeed på Facebook?), men i 2015 skal du finde din træning online.

Det er en træningsform, der er super fleksibel, for du kan tage den med overalt og selv bestemme, hvornår du skal træne. Hvis du vil finde de bedste videoer til onlinetræning, skal du søge på Youtube eller iTunes - der er masser af gode kanaler med professionelle instruktører, og du kan finde noget for enhver smag.

Nordic HIIT er en populær træningskanal, lavet af to danske piger.

https://www.youtube.com/user/NORDICHIIT?spfreload=10

" target="_blank">Besøg kanalen her

Yoga


Flere og flere bruger yoga som en modvægt til det hurtige liv og den hurtige træning. Tanken bag yoga er at du skal finde en balance mellem krop, sind og sjæl.

Glem alt om den gammeldags hippieyoga, hvor det nærmest var nødvendigt at være veganer og at chante yoga-mantras. Moderne yoga er for alle, og du behøver ikke finde et ægte yogastudie,  men du kan dyrke det i fitnesscentret eller som online træning.

Der findes et hav af forskellige yogaformer, der udfordrer dig på forskellige måder. Det kan være din styrke, din balance eller din evne at slappe af.

  • Hatayoga er den klassiske yogaform, hvor du arbejder med forskellige stillinger og åndedrætsøvelser med pauser mellem øvelserne.
  • Vinyasayoga foregår i et hurtigere tempo end Hatayoga, hvor du udfører de forskellige stillinger i et flow uden pauser. Her kan du regne med at få sved på panden.
  • Bikramyoga er 26 faste stillinger, der udføres i et lokale som er opvarmet til 40 grader. Varmen tillader dig at komme dybere i stillingerne og virkelig svede igennem.
  • Bodyflow er et yogakoncept, du finder i fitnesscentret, hvor yoga, tai chi og pilates er kombineret med musik.

Der findes altså en yogaform for dig, uanset om du vil udfordres på det spirituelle plan med meditation og åndedrætsøvelser eller du hellere vil udfordres fysisk.

Den bedste måde at finde en yogaform der passer til netop dig, er at prøve nogle forskellige former og se hvad der tiltaler dig. Der kan også være stor forskel på instruktørerne, så gå ind til yoga med et åbent sind.

Vil du prøve lidt yoga? Så er Rachel Brathens yoga-programmer på youtube superpopulære:



Recovery-træning


Når du skal kunne klare den højintensive hårde træning som for eksempel HIIT eller Crossfit, har din krop brug for at restituere, hvis du skal undgå skader. Her kommer blide træningsformer som yoga, pilates, en klassisk gåtur eller foamrolling ind i billedet.

Self-myofascial release, også kaldt foamrolling, er en form for massage du kan give dig selv. Du
ruller dig hen over dine muskler med en skumrulle for på den måde massere dig selv. Det lyder måske som en rar oplevelse, men lad dig ikke narre - det kan nemlig være meget smertefyldt i starten, hvis du har spændte og ømme muskler.

Få guiden til at foamrolle i videoen her: