© woman.dk

6 sjove måder at komme i form på

Synes du heller ikke, motion er sjovt? Her er 6 løsninger

18. januar 2011 af Benedikte Brix

6 sjove måder at komme i form på

Motion. Nogen synes, det er sjovt, mens andre mener, det er for hårdt eller kedeligt. Er du en af de sidstnævnte, skal du dog ikke opgive at komme i form - for der findes faktisk ganske underholdende måder at motionere på!

Husk! Stræk ud, inden du begynder på øvelserne!

Pudekamp

© woman.dk

Umiddelbart lader en pudekamp til at være stille og rolig, men den kan sagtens sætte gang i dine svedkirtler. Så næste gang du vågner en søndag morgen med kæresten, eller holder pyjamasparty med veninderne, er det bare om at gribe hovedpuden og komme i gang!

BEVÆG DIG: Stå op, når du kæmper mod din modstander. Og husk, at en pudekamp ikke kun handler om at slå. Sørg for at løbe meget rundt - gerne fra rum til rum.

LAV REGLER: Hvis du vil gøre pudekampen til en sportsgren, så det lugter lidt mere af workout, kan du med fordel tilføje nogle regler. Du kan lade dig inspirere af The Pillow Fight Leagues regler her.

ØG SVÆRHEDSGRADEN: Hvis du vil give dig selv og din modstander en udfordring, så leg pudekamp i sengen - det usikre underlag vil gøre det sværere at stå fast, når du bliver ramt af de ellers bløde puder - på den måde får du også trænet din balanceevne.

 

Shopping

© woman.dk

Vi har sagt det før, og vi siger det gerne igen: Shopping burde blive betragtet som motion.

Hvis du følger nedenstående forholdsregler, kan du helt sikkert shoppe dig til en god kondition og en helt acceptabel træningssession.

TAG GODE SKO PÅ: Og nej - lige i dette tilfælde taler vi ikke om stilletter. Det ville være ærgerligt at ødelægge en god trænings- og shoppedag med ømme fødder efter en halv time, så sørg for at have nogle gode, flade sko på, som du kan gå i længe uden at vrikke om eller få vabler. Løbesko er ideelle.

SÆT ET HØJT TEMPO: Hvis du skal have noget motion ud af din shopping, er det en god idé, at du har god fart på, når du er ude. Lav eventuelt en plan over, hvilke butikker du skal nå inden for hvilken tidsramme. På den måde holder du dig selv i gang i et tempo, der kan mærkes.

LØFT POSERNE: "Det gør jeg da allerede", tænker du måske - men det giver ekstra meget, hvis du ikke bare bærer en pose i hver hånd, men samtidig løfter armene op og ned. Gå med håndfladerne vendt fremad, og buk så armene foran dig, så du løfter knytnæverne (og poserne) op mod ansigtet. Så får du trænet mullerne!

Shopping er faktisk dokumenteret god motion

Sex

© woman.dk

Det er ingen hemmelighed: Sex er både sjovt og kan få pulsen op.

Under en halv times lagengymnastik kan du faktisk forbrænde mellem 150 og 250 kalorier i gennemsnit.

Du behøver ikke at have synderlig akrobatisk sex, før dit hjerte slår hurtigere - men vil du gerne gøre sex til en motionsform, så husk at bevæge dig og at spænde i musklerne. Vi foreslår, at du starter med at ride ham.

Det bedste er, hvis I prøver så mange stillinger som muligt, så du får rørt så mange muskelgrupper som muligt undervejs.

Sådan kommer du i topform med sex

 

Zumba

© woman.dk

Zumba-fitness er inspireret af latin-dans. Indrømmet: Ordet 'fitness' oser langt væk af hårdt arbejde, men du har det virkelig sjovt, mens det står på. Og så føles det ikke som kedelig motion.

Musikken er rytmisk, og du skal vrikke en masse med hofterne - så ikke nok med at det er sjovt og sporty, det er også en feminin måde at svede på.

Hvis du er klar på at danse salsatrin og en masse andet, så meld dig på et hold i dit nærmeste fitnesscenter. Du kan også købe en salsa-dvd, som du kan sætte på hjemme i stuen.

Her kan du se en snas af, hvad zumba går ud på:

 

Poledancing

© woman.dk

Du behøver ikke være stripper for at danse rundt om en pæl. Hvis du begynder at træne ved at poledance, bestemmer du faktisk helt selv, hvor meget tøj du vil have på - så kan du jo altid spice din rutine op med at smide kluddene, hvis du vil vise din lover, hvad du har lært at gøre på pælen.

Udover at være sjovt og anderledes er poledancing en rigtig god måde at komme i form på. Det kræver styrke og udholdenhed at lave tricks og hænge fast på stangen, og du kan godt regne med, at du opdager muskler, du ikke troede, du havde.

Der tilbydes undervisning i poledancing i mange fitnesscentre, og hvis du kan lide det, kan du installere din egen pole hjemme i stuen eller soveværelset...

Dans

© woman.dk

Hvis du vil bevæge dig mere i hverdagen, er dans en nem og sjov måde at gøre det på. Og der findes utallige situationer, hvor du kan klemme en dans ind:

 

  • UNDER FÆLLESSANG: Når du alligevel synger karaoke med veninderne - hvorfor så ikke spice din sangstemme op med nogle hotte trin?
  • MENS DU VENTER: Når du venter på, at du kan vaske hårkuren ud eller at neglelakken er tør. Sæt noget musik på og nyd, at ingen kigger.
  • I NATTELIVET: Et oplagt sted at fyre den af er på dansegulvet, når du alligevel er i byen. Det er sjovt, og det føles overhovedet ikke som motion, når du er ude at more dig!
  • UNDER PLIGTERNE: Når du gør rent - så får du både et rent hjem, motioneret og danset sjovt på en gang!