Ross og Joey fra Venner tager en middagslur på Ross' sofa.
Her får du grundene til, at du bare skal give efter for eftermiddagstrætheden. © Warner Bros., Television Bright/Kauffman/Crane Productions

Derfor er det overraskende godt for dig at tage en middagslur

Det er ikke kun trætheden, som middagsluren besejrer...

26. november 2018 af Freyja S. Anderberg

Du kommer hjem fra skole eller arbejde. Du er sulten og træt. Du hapser en snack og sætter dig på sofaen – måske med tv'et tændt. Og pludselig bliver dine øjenlåg så ufatteligt tunge... 

Virker dette scenarie bekendt? Og giver du efter for trætheden? Det gør vi som regel – og det skal du altså også bare gøre. For en middagslur er faktisk overraskende sundt for dig. 

En middagslur er bedre end koffein

Hvis du giver efter for trætheden og snupper den middagslur, du så trængende har brug for, vil det have flere positive virkninger. Når du tager en 20 minutter lang lur, “genstarter” du dit system, og dit energiniveau, din opmærksomhed og din koncentration vil blive forbedret. De 20 minutters søvn vil være mere end rigeligt til at få dig godt gennem resten af dagen. 

Sover du mere end 20 minutter, vil du tilmed forbedre din hukommelse og din kreativitet, men du vil til gengæld også føle dig søvnig, når du vågner igen. Varer din lur 30 til 60 minutter, vil det være godt for dine evner til at træffe beslutninger efterfølgende, men også her vil du føle dig træt, når du vågner.

Koffein vil derimod have en decideret negativ påvirkning på din hukommelse, og derfor vil det nok være bedre for dig at snuppe en lur frem for en ekstra kop kaffe, når trætheden trænger sig på. 

En kvinde sover til middag på sin sofa
Tag du bare en dejlig middagslur istedet for en kop kaffe. © Getty Images

En middagslur mindsker dit stressniveau

Undersøgelser har også vist, at jævnlige middagslure mindsker dit stressniveau og mindsker din risiko for at få hjerteproblemer. Det er både, fordi dit blodtryk holdes nede, og fordi en middagslur er behagelig og giver dig et humørboost. Af samme grunde vil jævnlige middagslure nedsætte dine muligheder for at udvikle angst. 

Maks 20 minutter 

Selvom der kan være fordele ved at sove i 30 til 60 minutter, så anbefales det, at du holder dig til at putte i de 20 minutter. Sandsynligheden for at du vågner op helt groggy og desorienteret efter en længere lur er ret så stor – og så gør du i virkeligheden mere skade end gavn. 

Så næste gang, du føler dig træt og søvnig efter en lang dag, er det bare med at putte dig på sofaen under et lunt tæppe. Men husk at sætte en alarm, så du ikke snoozer resten af aftenen væk, og vil få svært ved at sove igen, når du skal rigtigt i seng. 

Kilder: Health24, ScanSleep, WebMD

Vil du ikke risikere at gå glip af sundhedstips? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori