Distræt kvinde læser en bog
Føler du dig af og til distræt? © Getty Images

3 ting, du skal vide, hvis du er den distræte type

Zapper du ofte mentalt ud af en samtale og tænker på noget helt andet?

4. november 2019 af Simone Overgaard Aaberg

Din veninde spørger dig, hvad du synes, hun skal gøre ovenpå den smøre af en historie, hun netop har givet dig. Du ser lidt fortvivlet ud og må nok ærligt erkende (selvfølgelig kun over for dig selv), at du har glemt alt det, hun lige har sagt...

Virker den situation bekendt? Så er det ikke usandsynligt, at du var ret distræt i det øjeblik. Måske det endda sker ret ofte, at du ikke lige er helt med på, hvad der sker?

Vi har samlet svar på tre almindelige spørgsmål om det at være distræt – blandt andet hvad du kan gøre ved det (for der er heldigvis gode råd at hente). 

1. Hvad vil det sige at være distræt?

Ifølge Den Danske Ordbog betyder det at være distræt, at du ofte er så optaget af egne tanker, og at du bliver uopmærksom over for dine omgivelser.

Der er formentlig mange, der kan nikke genkendende til, at du midt i en samtale pludselig har mistet fokus fra det, I egentlig snakkede om. Det kan altså skyldes, at du helt ufrivilligt begyndte at tænke på alt det, du skulle nå i løbet af dagen (nogle vælger måske bevidst at zappe mentalt ud af en samtale – det er en anden sag). 

Distræt betyder altså kort og godt, at dine tanker tager over og på den måde får dig til at miste fokus fra det, du nu var i gang med.

Distræt kvinde snakker med veninde
Zapper du (ufrivilligt) ind og ud af det, du er i gang med? Så er du måske distræt. © Getty Images

2. Er distræt det samme som at være glemsom?

Det er ikke nødvendigvis kun i situationer med andre, at du føler dig distræt. Det kan også være, at du midt i forberedelsen til morgendagens undervisning begynder at tænke på den kommende julefrokost, som du skal arrangere.

Da du flere linjer henne i teksten bliver opmærksom på, at du ikke har opfanget, hvad der egentlig stod, starter du forfra – blot for at scenariet gentager sig på ny. Du glemmer simpelthen, hvad du lige har kørt øjenene henover, fordi dine tanker er et helt andet sted.

Måske du også ofte oplever at være gået ind i et rum blot for at stoppe op og undre dig over, hvorfor du egentlig gik derind? Det kan også være, at du altid glemmer, hvor du har lagt dine nøgler til trods for, at du, hver gang du lægger dem fra dig, tænker, at du denne gang har lagt dem et sted, du kan huske.  

3. Hvad kan jeg gøre ved, at jeg er distræt?

Der er flere ting, du selv kan gøre ved din distræte tilstand, uanset om du er typen, der dagligt føler dig distræt eller kun periodevis. Uanset hvad er disse lifehacks gode at kende til – og hvis du ikke selv er den distræte type, så kan du give de gode råd videre til en anden distræt person, der kunne have brug for dem.   

  • Lav lister: Det skaber overblik over de daglige gøremål og kan hjælpe med at holde fokus
  • Hold orden i dine ting: Lav rutiner, hvor du altid lægger ting det samme sted
  • Sæt alarm: Er du altid forsinket? Så sæt en alarm, der minder dig om, at du skal gå
  • Brug huskesedler: Og hæng dem steder, hvor du ved, at du ser dem
  • Én ting af gangen: Drop multitasking og koncentrér dig om det, du er i gang med
  • Tænk over konsekvenserne: At du er distræt og ikke til stede mentalt går også ud over mennesker, du holder af

Hver opmærksom på, at du kan være andet end distræt

Hvis du føler dig ret hårdt ramt på hukommelsen, så kan det være en god idé at opsøge din læge. For selvom der muligvis ‘bare’ er tale om, at du er en anelse distræt anlagt, så kan der også ligge andre ting bag din dårlige hukommelse og dit mentale fravær – og det er værd lige at få undersøgt. 

Kilder: Lifehack.org.

Vil du ikke risikere at gå glip af tips om velvære og sundhed? Så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori