© Getty

Få en god start i fitnesscentret

Nervøs for dullerne i fitnesscentret? Woman guider de første skridt til fed træning

5. oktober 2009 af Stine Bødker Nielsen

Få en god start i fitnesscentret


Du vil gerne i gang med at træne i dit lokale fitnesscenter, men du er måske lidt bange for, om du nu kan finde ud af at passe ind. Se hvordan du kommer bedst fra start og får en dejlig oplevelse, når du begynder at træne - følg Womans guide!

BARE ROLIG!

Hvis du aldrig har været i et fitnesscenter før, har du sandsynligvis masser for fordomme. Måske er du bange for, at du bliver den eneste på løbebåndene, som rent faktisk sveder og ikke er enormt veltrænet. Ingen grund til bekymring! Et fitnesscenter er ikke proppet med overskudsagtige Barbiedukker og hærdebrede, pumpede mænd. Det er alle typer af mennesker, der træner, og du behøver ikke at blive nervøs.

Få grejet


FÅ GREJET

Du behøver ikke at investere en bondegård for at få det outfit, der passer til dig. Du vil opdage, at mange kvinder i centrene træner i deres gamle, behagelige joggingsæt. Hvis det er det, du har det bedst i, er det jo bare vejen frem. Hvis du gerne vil se lidt tjekket ud, når du træner, kan du vælge at poste lidt penge i projektet. Overvej:

Pris - Overvej, hvor meget du er villig til at spendere. Det går jo heller ikke, at du køber noget træningstøj, der er så fint, at du ikke tør svede i det.

Komfort - Det er vigtigt, at du finder noget tøj, som du kan bevæge dig i, uden noget holder dig tilbage - du skal føle dig fri som en fugl! Tænk lidt over, hvad du har det godt i. Skal det være løse joggingbukser eller stramme spandex? Hvad passer til den motion, du skal dyrke? Hvis du for eksempel skal sparke, dyrke yoga eller anden sport, hvor du har benene i vejret, kan det være smart med bukser, der sidder stramt forneden. Så undgår du, at buksebenene ryger op og afslører eventuelle ubarberede ben.

Farve - Farven på dit tøj kan faktisk have en stor indflydelse på dit humør og dermed din træning. Lyse farver forstørrer og bliver hurtigere beskidt. Det er værd at huske på, for det kan virke en smule demotiverende, hvis du synes, du ligner en stor, hvid, svedende snebold, når du dyrker aerobic foran et kæmpe stort spejl. Et lille fif: Sort slanker, og mørke farver bliver ikke så let beskidte.

Sko - Dit valg af sko afhænger lidt af den træningsform, du vælger. Skal du til spinning, er der en speciel type sko til det. Hvis du især fokuserer på konditionstræning, kan du eventuelt finde et par ekstra gode løbesko. Du kan blandt andet finde indendørs kondisko på ellos.dk.

Vandflaske - Hvis du gerne vil spare penge og samtidig skåne miljøet, kan du investere i en genopfyldelig vandflaske, som kan gå i opvaskemaskinen i stedet for at købe en ny flaske vand hver gang. At genopfylde en almindelig vandflaske har desværre vist sig at være temmelig uhygiejnisk, så hvis det er det, du foretrækker, skal du bare sørge for at skifte den ud tit.

Sportstaske - Der er flere muligheder, når du skal bære dit sportstøj. Du kan skaffe dig en sportstaske og køre fitness-stilen fuldt ud. Måske kan den endda motivere dig til at gå oftere i fitness, så du kan flashe din fine, sporty taske. Hvis du ikke er bleg for at virke en smule trashy, kan du nøjes med en plasticpose. Ellers er et godt alternativ at bruge en stofpose eller en weekend-taske.

© woman.dk

Sportstaske fra Puma på unisport.dk til 249 kroner + forsendelse.

Kom i gang


KOM I GANG

Før du begynder din træning, er det en god ide, at du overvejer, hvad du gerne vil have ud af træningen. Har du et specifikt mål, eller trænger du bare til at røre dig lidt? Personlig træner i Fitness dk, Anna Virenhem, giver gode råd:

Få en introduktionstime - Hvis du ikke er helt sikker på, hvilken type træning, du skal kaste dig over, er første skridt at få en introduktionstime, hvor du kan få lidt vejledning. Træningsvejlederen viser dig, hvordan du bruger maskinerne, forklarer om de forskellige hold og udarbejder et introduktionsprogram, som du kan følge det første stykke tid. Det er en rigtig god ide, da der også er opfølgning på progammet et par gange.

Prøv lidt forskelligt - Prøv de forskellige hold og træningsformer, så du kan finde ud af, hvad du bedst kan lide. Hvis du ikke har et særligt mål med træningen og bare gerne vil være sund, er det fint at lave lidt forskelligt. Det er allerbedst, hvis du får både kondition, styrke og smidighed ind i din træning.

Sæt dig mål - For nogen er det bedst at have et specifikt mål, for eksempel at du vil tabe 10 kg eller løbe en marathon. Men sørg altid for, at dit mål er REALISTISK. Du kan for eksempel ikke tabe tre kg, hvis du også gerne vil spise kage, når veninden byder. Hvis du ved, at du ikke kan undvære kagen, kan det være, du bare skal acceptere de ekstra tre kg.

Sæt dig delmål - Du kan nemmere opnå dit mål ved at sætte delmål. Når du opnår delmålene og får små succesoplevelser undervejs, er det nemmere at holde motivationen ved lige. Vil du for eksempel gerne tabe dig, er det smart at dele kiloene op.

Personlig træner - Hvis du ikke rigtig synes, at du har fået noget resultat ud af tidligere træning, kan det være, du træner forkert. Og har du et specifikt mål, som du gerne vil opnå, kan det være en god ide at få en personlig træner, som kan målrette din træning, så du får mest muligt ud af den. En personlig træner er uddannet og god til at give motivation og inspiration til nye øvelser.

Anna Virenhem er uddannet personlig træner og arbejder i Fitness dk. Hun har arbejdet som personlig træner i over seks år.

Hvilket center skal jeg vælge?


HVILKET CENTER SKAL JEG VÆLGE?

Når du vælger fitnesscenter, kan du overveje et par ting som:

Faciliteter - Er der specielle faciliteter, som du ikke kan undvære? Skal der for eksempel være tv-skærme? Nogle fitnesscentre har også afdelinger med wellness eller svømmehal, måske har det betydning for dig?

Økonomi - Hvad siger din pengepung? Du kan undersøge priser og tilbud på centrenes hjemmesider:

Fitnessdk.dk

Fitnessworld.dk

Sats.com

Location - Er det vigtigt for dig, at dit fitnesscenter ligger lige om hjørnet? Hvis du gerne vil træne, så snart du får fri, er det måske bedst, at det ligger på vej hjem fra arbejde/skole?

Klientel - Hvis det betyder noget for dig, kan du smutte forbi og tjekke klientellet ud, det sted du overvejer at starte. Er du havnet i et kødmarked, eller føler du dig godt tilpas?

Gode fitness-manerer


GODE FITNESS-MANERER

Er du i tvivl om, hvordan du opfører dig bedst i et fitnesscenter? Du behøver ikke fare rundt som et stort spørgsmålstegn - her er et par tips:

Følg retningslinjerne - Undersøg om dit fitnesscenter har et reglement, der skal overholdes. Reglerne er lavet for at skabe et sikkert og rart miljø, så det er en god ide at have styr på sagerne, så du ikke havner i en uheldig situation. Eksempelvis er der nogen steder regler om, at du skal have håndklæde på maskinerne, at du ikke må barbere dig i brusearealet , eller at du ikke må drikke direkte af vandhanen - det er virkelig dårlig stil at gøre det alligevel, når der hænger et skilt. Reglerne er der som regel, fordi de andre gæster synes, det er ulækkert - de synes ikke, det er charmerende, når du overtræder dem.

Husk håndklædet - Hav altid et håndklæde med dig, så du kan tørre maskinerne af efter brug. Du kommer til at svede en del, når du kokser afsted på motionscyklen, så den næste, der skal bruge cyklen, bliver super taknemmelig, hvis du tørrer den af efter dig.

Husk vandflasken - Hav altid en vandflaske ved hånden, så du ikke bliver dehydreret. Skru låget godt fast, hver gang du har drukket - på den måde undgår du ved et uheld at vælte en stor sø ud over maskinerne i dine bestræbelser på at komme til at ligne Wonder Woman.

Aflevér udstyr - Aflevér altid udstyr, du har lånt, på rette plads. Det er super irriterende for de andre, hvis håndvægtene ligger forkert, hver gang de kommer efter dig.

Gør det sjovt


GØR DET SJOVT

Når du først er begyndt i et fitnesscenter, kan du få meget mere ud af din træning ved at gøre det super sjovt for dig selv. Fitness behøver nemlig ikke at blive en sur pligt.

Hør musik - Ipods og Mp3-afspillere er geniale, når du træner alene. Skru op for din yndlingsmusik, som kan give dig en rytme at løbe til på løbebåndet. Vælg de sange, som giver dig energi. Hvis du bliver i festhumør af at høre Lady Gaga og får lyst til at danse og hoppe rundt, så er det sikkert et godt valg. Du kan for eksempel købe en Ipod Nano i en blæret farve på apple.com.

© woman.dk

Træn med andre - At træne med en veninde har flere fordele. Det er hyggeligt, og I kan få sludret lidt mellem de forpustede åndedrag. Derudover forpligter det mere, hvis du har en aftale med en veninde om at træne. Så er der mindre risiko for, at du springer træningen over. Lav eventuelt en venindedate ud af det - brug tid på sauna bagefter og forlæng med en cafétur. Max hygge! Mangler du nogen at træne med? Måske står der faktisk én og venter på dig! Prøv her: Mangler du en træningspartner?

Holdtræning - Undersøg, hvad dit fitnesscenter tilbyder af holdundervisning, måske er der et hold, som du synes er sjovt. Hvis du godt kan lide at danse, er der for eksempel tit hold, som dyrker motion inspireret af dans eller kampsport.

Underholdning - I mange centre findes der maskiner med tv-skærm. Vælger du sådan en, er du garanteret underholdning, som kan gøre din træning legende let at komme i gennem. Du kan både blive opdateret på dine yndlingsserier og komme i form - multitasking når det er bedst!