© iStock

4 ting, der sker (forneden), når du løber

Der sker ting og sager med understellet, når du løber en tur…

7. juli 2016 af IFORM

Tjek disse fire punkter fra vores venner på Runner's World og se, hvordan du minimerer generne.

1. Udflåd

Efter en løbetur vil du ofte have mere udflåd i dine trusser end normalt. Kroppen producerer ganske vist ikke mere udflåd, når du løber, men den frigiver mere, når du anstrenger dig fysisk.

Det kan du gøre:

  • Brug trusseindlæg.

2. Svamp

Når man løber, sveder man – osse fra skridtet! Får du ikke vasket svedpartiklerne væk, er der risiko for at udvikle skedesvamp, hvilket giver kløe og rødme.

Det kan du gøre:

  • Sænk risikoen ved at vælge syntetisk løbetøj, der er lavet af dri-fit, svedtransporterende eller anti-bakterielt materiale. Det holder ikke på fugten på samme måde som bomuld.
  • Tag et bad, eller tag i det mindste dit svedige løbetøj af, så snart du har “svedt færdig” efter løbetuen.

3. Sjat-tisseri

Har du en svag bækkenbund, er der en øget risiko for at komme til at sjat-tisse lidt, når du løber.

Det kan du gøre:

  • Tis før du løber hjemmefra.
  • Læg et trusseindlæg I dine løbetrusser.
  • Lav bækkenbundsøvelser for at styrke din bækkenbund.

4. Ømme skamlæber

Ligesom dine brystvorter kan blive ømme, røde og hævede af en lang løbetur, kan dine skamlæber også blive det – især hvis du er en af de kvinder, der har store indre skamlæber.

Det kan du gøre:

  • Dup noget anti-gnidnings-balm, fx. Vaseline, på skamlæberne (kun eksternt) før og efter løbeturen.
  • Løb i trusser, der sidder tæt til og holder det hele på plads, men som samtidig også er behagelige. 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Læs mere fra samme kategori