4 undskyldninger for ikke at træne - sådan bekæmper du dem

Står der 100-0 til sofaen? Her får du et par tips til at vinde over den. Så kan I altid slutte fred bagefter...

30. april 2015 af Sara Møller Christensen

“Jeg har ikke tid"

Du har titusind ting, du skal nå denne uge - og sjovt nok landede træning nederst på listen... Her skal du huske på, at bare en lille smule motion er bedre end ingen motion. Kan du klemme en ti minutters løbetur ind inden aftensmaden? Så gør det! Har du tid til at se tv? Så brug reklamepauserne på at lave øvelser på gulvet.

"Jeg er for træt"

Mange af os er ikke ligefrem sprængfyldte med energi, når vi får fri ved 17-tiden. Prøv at give morgentræning en chance! Så er den daglige motion overstået, og du kan - helt fortjent - drøne hjem på sofaen, når du har fri. Du behøver faktisk ikke stå meget før op, fordi du højst sandsynligt alligevel sætter tid af til et bad om morgenen. Det napper du i stedet i træningscenteret, og morgenmaden kan du spise på jobbet. Husk, at træning giver energi, så hvis du gør det til en fast del af din hverdag, vil træthed ikke være et problem på sigt. 

"Jeg er for sulten"

Mange af os træner, fordi vi gerne vil trimme kroppen, og et af midlerne til det er at spise så lidt som muligt i løbet af dagen. Når klokken så slår træningstid, er du så sulten, at din mave er ved at flå dig indefra. Spis, når du er sulten! Hav sunde mellemmåltider liggende på jobbet, og acceptér, at det kan være, det kræver en rugbrødsmad med hamburgerryg eller en müslibar, før du ryger i træningscenteret. De ekstra kalorier skal du nok indhente, mens du sveder.

"Jeg hader bare motion"

Det er sjældent særligt frugtbart at gøre noget, du virkelig ikke bryder dig om. Hvis du har givet en motionsform op til flere chancer og bare ikke kan lide den, så drop den! Vi skal ikke allesammen være løbere/vægtløftere/crossfittere. Men så brug tid på at finde noget, du KAN lide - og husk, at det ikke behøver være dødhårdt for at gøre en forskel. Måske er en afslappende gang yoga noget for dig? Måske kan du lære at nyde en god cykeltur i roligt tempo? Måske vil det være sjovt at danse? 

Vil du deltage i konkurrencer, læse flere spændende artikler og nyheder, så tilmeld dig nyhedsbrevet her.