© iStock

Sådan bliver du gode venner med dit fitnesscenter

Det kan godt lade sig gøre, selvom det ikke var kærlighed ved første blik

20. august 2015 af Sara Møller Christensen


FÅ EN ORDENTLIG INTRODUKTION
Godt begyndt – halvt fuldendt... eller noget i den dur. For at blive dus med de mange muligheder i træningscenteret har du brug for at blive ordentligt introduceret til dem. Derfor kan det være en rigtig god idé som det første at booke en tid hos en personlig træner, som kan hjælpe dig med at lære maskinerne at kende og lægge et program. Alternativt kan du spørge folkene i receptionen, om der er nogle særlige hold, de kan anbefale til netop dine behov og ønsker.


PRØV LIDT AF DET HELE
En af de nemmeste veje til at få en fast træningsrutine op at køre er at finde nogle hold, du er glad for, og så gå på dem. Her er det en god idé at shoppe rundt mellem forskellige hold, til du finder det, der passer perfekt til dig. 

Så mange kalorier forbrænder du ved de forskellige træningsformer


BRUG INSTRUKTØRERNE
De fleste af os er alt for dårlige til at benytte den ekspertviden, der bliver stillet gratis til rådighed for os – nemlig instruktørerne på de forskellige hold. Hvis du har et spørgsmål eller en særlig udfordring, du gerne vil rådgives i, så bliv hængende efter timen, og tag en snak med instruktøren. De vil hellere end gerne hjælpe dig!

5 fejl, kvinder begår i fitnesscenteret


ALLIÉR DIG MED EN VEN
Har du ikke en god ven eller veninde, du kan lokke med i centeret? Det bliver både sjovere og nemmere at komme afsted, når I er to – og I kan hjælpe hinanden med øvelserne og presse hinanden til bedre resultater. Og det behøver jo ikke nødvendigvis være din nærmeste veninde. Måske har du en kollega, der træner samme sted som dig, som du kan følges med før eller efter job? 


SÆT TID AF TIL DET
Først skal du finde ud af, hvilke tidspunkter der fungerer bedst for dig. Er det morgentræning, aftentræning eller måske søndagstræning, der passer dig bedst? Når du ved det, skal du sætte det tidsrum af i din kalender, inden en uge går i gang. Så er du mere tilbøjelig til at prioritere det og til at komme afsted – der står jo i din kalender, at du skal, og så slipper du for at diskutere det med dig selv.

3 tips til at komme i form efter sommeren


SÆT ET REALISTISK MÅL
Der er intet værre end at have så høje ambitioner, at du kun kan skuffe dig selv. Start med et realistisk mål, så du kun kan overraske dig selv positivt. Det kan være, at du beslutter, at du vil træne minimum én gang om ugen – alt derudover er bare ekstra godt gået! 


LAD VÆRE MED AT TRÆNE, NÅR DU VIRKELIG IKKE HAR LYST
På den måde kommer du til at forbinde træningen med noget negativt, og det bliver endnu sværere at hive dig selv afsted næste gang. Prøv at se, om du ikke kan sætte træningen i forbindelse med noget positivt i din hjerne – fx hvor lækkert det er at stå i badet bagefter og skylle sveden af.