© Istock

Sådan får du den bedste træning på løbebåndet

Se, hvordan du udnytter de mange muligheder

21. november 2015 af Marianne Fischer

Orker du ikke vinterens kolde og mørke løbeture udenfor, så er løbebåndet et alletiders alternativ til din træning i de kolde måneder. Selvom mange tror, at man får mere ud af at løbe udenfor, så er der også mange muligheder med løbebåndet, og netop variation er vigtigt, når kroppen skal blive stærkere og hurtigere. 

Sådan udfordrer du dig selv med løbebåndet:

  • Skru op for hældningen på løbebåndet, og få udfordret og styrket al den muskulatur, der er involveret i løbebevægelsen.
  • Skru også op for tempoet, og få pulsen op. Det er den eneste vej til at forbedre din kondition og udholdenhed.
  • Du kan også bruge båndet til at tune kroppen ind på at løbe jævnt og afslappet i dit målsætningstempo for næste motionsløb.
  • Se de konkrete forslag til din træning herunder. Hvis du lige er startet din træning, så skal de første par uger lige gå med at vænne sig til den nye belastning, inden du starter intervallerne.

Læs også: Det kan du spise inden træning

Hvis du hellere vil holde det simpelt, kan du gøre sådan her:

  • Øv dig varm i roligt tempo i 10 min.
  • Herefter løber du 9 perioder á 2-3 min. Hver anden periode gøres hård ved at skrue op for hastigheden, og hver anden periode er helt rolig jog, hvor der løbes uden hældning og med et roligt tempo. Øg enten hastighed eller hældning for hver af de 5 hårde perioder, så disse bliver gradvis hårdere.
  • Slut af med 5 min. rolig jog. 

Er du lidt mere progressiv, kan du bruge den her metode

  • 30 min. progressivt løb. Det vil sige at du lægger roligt ud, og hvert 5. min. øger tempoet på løbebåndet med 0,5-1 km/t., så hastigheden topper fra 20 til 25 min., hvor det er hårdt, men ikke helt udmattende. De sidste 5 min. skal være afkog.

Få endnu flere tips til løbebåndet her

Læs mere fra samme kategori