Træningsblog: 3 ting, du skal vide, inden du starter med at træne

At man ikke nødvendigvis bliver stor af at styrketræne

Inden jeg begyndte at styrketræne, havde jeg en eller anden forestilling om, at hvis man som pige begyndte at træne med tunge vægte, ja så blev man til en stor bodybuilder. Tanken om at skulle træne ben var helt udelukket, da mit formål ikke var at skulle have større ben. Alt dette har vist sig at være det største sludder og resultaterne kom lynhurtigt, da jeg begyndte at finde håndvægte og vægtstænger frem. Mit råd er derfor: vær ikke bange for at træne med vægte, da det bare giver os en flot, sund og stram krop. Det er her jeg selv har opnået de bedste og hurtigste resultater med min træning.

 

At man ikke kan punktforbrænde, og at konditionstræning ikke er den eneste vej til et vægttab

Jeg har altid tænkt, at hvis jeg trænede min mave, så forsvandt fedtet også der – desværre fungerer det bare ikke sådan. Vi kan desværre ikke punktforbrænde, men hvor ville det da bare være dejligt, hvis vi kunne. Det er meget genetisk, hvor vi hver især smider fedtet først. Men man ser oftest, hos os kvinder, at det er brystet, vi smider først. Vejen til et sundt vægttab er ikke nødvendigvis timevis af cardio på løbebånd og crosstrainer, tværtimod. Styrketræning er godt for vores forbrænding, og det er her, vi skaber en flot symmetri i vores krop, og vi kan få lov til at forme kroppen, som vi gerne vil. Vidste du godt, at jo mere muskelmasse, vi har, jo højere bliver vores forbrænding?

 

At kosten er lige så vigtig for at skabe resultater

Kosten er super vigtig, hvis vi ønsker at skabe resultater med vores træning. Førhen tænkte jeg, at jo mindre jeg spise på en dag, ja så var det bedre. Når jeg var ude og handle var jeg meget opmærksom på selve fedtindholdet i de forskellige produkter, i stedet for at fokusere på sukkerindhold. Et godt råd: vælg hellere fedt fremfor sukker, da fedtet er rigtig godt for vores krop, led og celler – hvor derimod sukker er energi, og det er det, som lagrer sig som fedt, og det er vi helst ikke så glade for. Små ting i hverdagen, kan egentlig gøre en kæmpe forskel i sidste ende.

 

Hvilke erfaringer har du selv lært i forbindelse med din træning og dine resultater?

 

Go’ træning

Sarah Posin

 

 

Sarah Posins træning

Stærk, sund og glad er Sarahs vision. Hun er Womans tidligere træningsekspert og guider os kvinder til en sund hverdag med træning og sunde alternativer.

Sarah er en passioneret trænings- og livsstilsblogger, som deler ud af sin erfaring her på Woman og på hendes blog og i form af boot-camp forløb og personlig træning. Sarah er Danmarks mester i Bikini Fitness og har efterfølgende konkurreret i udlandet, hvor hun har repræsenteret det danske landshold.

Hendes mission er at hjælpe andre kvinder tættere på deres mål og finde glæde og velvære i en sund livsstil.

Kig også forbi Sarahs blog, hvor du kan finde flere tips og tricks til, hvordan du opnår resultater med din træning, eller find hende på hendes Instagram eller facebook.